سیاسی 04 مرداد 1393 - 10 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دکتر نهاوندیان خطاب به هیات تجاری ایتالیا در تهران: ایتالیا می تواند به شریک نخست ایران در اروپا تبدیل شود/ فرصت طلایی را از دست ندهید

رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه نگاه مثبتی به افق روابط ایران – ایتالیا داریم، تصریح کرد: در شرایط کنونی یک فرصت طلایی در اختیار ایتالیا قرار دارد که مانند گذشته به شریک نخست اقتصادی ایران در اروپا تبدیل شود.

به گزارش آفتاب ايران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،دکتر “محمد نهاوندیان” روز پنجشنبه در دیدار و گفتگو با هیات عالیرتبه اقتصادی ایتالیا در تهران گفت: جهت گیری های دولت ایران در 11 ماه گذشته، به خوبی برنامه ایران را در سیاست خارجی و روابط بین الملل نشان می دهد پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، دولت جدید همان مطالباتی را که مردم ایران در تعامل با جهان و در مسایل سیاسی و اقتصادی داشتند، به نمایش گذاشته است.
وی اصل حاکم بر رویکرد سیاست خارجی دولت جدید را برد – برد دانست و گفت: در مسایل منطقه ای و بین المللی و روابط دوجانبه در حوزه سیاسی و اقتصادی و هم موضوع هسته ای که متاسفانه با بدفهمی از سوی غرب، موجب ایجاد مشکلاتی شد، می توان به راه حل هایی دست یافت که دو طرف احساس برنده بودن داشته و آرامش لازم برای تقویت روابط ایجاد شود.
رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاست هایی که توسط برخی کشورهای اروپایی و آمریکا اعمال می شود، متکی بر سوء ظن های مصنوعی و بی پایه است و راه حل این مشکل هم، نزدیک شدن و مذاکره بیشتر است .
غرب باید جای تقابل مسیر گفتگو را انتخاب می کرد
دکتر نهاوندیان افزود: با چنین منطقی است که اعتقاد داشته و داریم که تحریم عکس آن چیزی است که باید انجام می شد و غرب باید از همان ابتدا به جای تقابل مسیر گفتگو را انتخاب می کرد.
رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: بدون تردید اگر حجم روابط اقتصادی ایران با ایتالیا متناسب با تاریخ و ظرفیت های موجود به حدود ده میلیارد دلارنزدیک شود هزاران شرکت ایرانی با هزاران شرکت ایتالیایی در تماس خواهند بود و این علاوه بر ایجاد فرصت های اقتصادی مشترک ،مواضع دو طرف را نیز به یکدیگر نزدیکتر خواهد کرد.
تلاش مضاعف ایتالیا برای بازگشت به جایگاه گذشته
وی افزود: ایتالیا زمانی اولین شریک تجاری ایران در اروپا بوده است و بازار ایران را به خوبی می شناسد البته باید به این واقعیت هم توجه داشت که در سال های گذشته، کشورهای دیگری سهم شرکت های ایتالیایی را پر کردند لذا تلاش مضاعفی برای برگرداندن آن سهم لازم است.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: فرصت چهار ماهه ای که با تمدید مذاکرات هسته ای ایجاد شده، یک فرصت طلایی برای ایتالیا به منظور رسیدن به جایگاه گذشته در روابط با ایران است.
دکتر نهاوندیان گفت: توصیه می کنم که در این فرصت با توجه به فعال بودن بنگاه های کوچک در اقتصاد ایتالیا، این بنگاه ها را با بنگاه های ایرانی بیشتر آشنا کنید.
حوزه وسیعی برای مبادلات تجاری وجود دارد
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: در شرایط فعلی حوزه وسیعی برای مبادلات کالایی از جمله در بخش دارو، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی ،صنعت خودرو، قطعات هواپیمایی و پتروشیمی وجود دارد که می توان همه این ظرفیت ها را فعال کرد.
دکتر نهاوندیان مشارکت در پروژه های عظیمی که دولت در دستور کار خود قرار دارد را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت نگاه استراتژیکی به توسعه بنادر و سواحل جنوب ایران دارد تا همه بنادر جنوبی را با خطوط ریلی به یکدیگر و شمال کشور و آسیای میانه وصل کند و این ظرفیت بزرگی برای مشارکت و همکاری است.
رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: عرصه پتروشیمی، توسعه معادن و صنایع معدنی، آب و آبرسانی و مسایل زیست محیطی و آلودگی هوا و ریزگردها نیز از جمله مجموعه عظیمی از پروژه ها است که می تواند به بستری برای کار مشترک تبدیل شود.
نگاه مثبت به افق روابط با ایتالیا
دکتر نهاوندیان با بیان اینکه ایران با نگاه مثبت به افق روابط خود به ایتالیا نگاه می کند، استمرار رایزنی ها و هماهنگی های مقامات و هیات های عالی رتبه دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر تقسیم کار خوبی بین دولت و بخش خصوصی انجام شود، با برنامه ریزی و زمان بندی مناسبی می توانیم خودمان را برای جهش بزرگ در روابط آماده کنیم.
رییس دفتر رییس جمهوری همچنین تقویت همکاری دو کشور در بخش توریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: توریسم غیر از اینکه یک صنعت است، می تواند مقدمه ایجاد روابط در عرصه های دیگر نیز باشد و دو کشور با همکاری بیشتر در حوزه صدور روادید بویژه به جامعه تجاری می توانند در این زمینه موثر باشند.
دکتر نهاوندیان با اظهار خرسندی از اینکه ایران و ایتالیا در راستای افزایش سطح همکاری های خود در مسیر و جهت گیری درستی در حال حرکت هستند، اظهار داشت: جامعه بازرگانی که معمولا از درجه هوشی بالایی برخوردار است به سرعت این پیام را دریافت کرده که شرایط عوض شده است لذا در 6 ماهه گذشته هیات های تجاری و اقتصادی فراوانی از کشورهای مختلف در تهران بوده اند اما ما از ایتالیا توقع بالاتری داریم.
دکتر نهاوندیان افزود: ایتالیا زمانی اولین شریک تجاری ایران در اروپا بوده است و اگر مثل آنهایی که بازار و اقتصاد ایران را نمی شناسند بیشتر صبر کند ، خودش را از تجربه طولانی گذشته بی نصیب گذاشته است و چه بسا در آخر صف قرار گیرد.
رییس هیات بازرگانی ایتالیا:اعتقاد راسخی به تقویت روابط با ایران داریم
آندره آ ملونی رییس هیات بازرگانی ایتالیا نیز در این دیدار با تاکید بر اعتقاد راسخ به تقویت روابط با ایران در بخش های مختلف گفت: مسلما زمانی که به رم بازگردم تمامی کارگزاران اصلی در بخش صنعت و اقتصاد را دعوت کرده و راه های افزایش سطح همکاری با ایران را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وی تصریح کرد: صنعت ایتالیا تمامی توانایی های لازم را برای اینکه به یکی از شرکای اصلی ایران تبدیل شود را در اختیار دارد. طی دهه گذشته نیز تحول عظیمی در صنعت ایتالیا بوجود آمده و این صنعت پویا و به روز شده است.
رییس هیات بازرگانی ایتالیا گفت: ایتالیا مصمم است پایه اساسی روابط خود را بر سنت دیرینه دوستی با ایران استوار کند و ما شرایط لازم را برای تقویت هر چه بیشتر روابط خود با حضور در تهران آماده کرده ایم.

رییس دفتر رییس جمهوری:ایتالیا مصمم است جایگاه نخست خود را در اقتصاد ایران باز یابد

رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری از برنامه ریزی جدی ایتالیا برای ایجاد آمادگی لازم، به منظور تقویت هر چه بیشتر روابط با ایران خبر داد و گفت: ایتالیا طی ماه های اخیر جزء فعال ترین کشورها در اعزام هیات های تجاری و سیاسی به ایران بوده و این نشان دهنده اهتمام و تصمیم این کشور برای بازیابی ، جایگاه اول خود در اقتصاد ایران است.

دکتر محمد نهاوندیان پس از دیدار و مذاکره با هیأت عالی رتبه بازرگانی ایتالیا و گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه ایتالیا سابقه برجسته ای در مبادلات اقتصادی با ایران دارد و برای سالیانی، اولین شریک تجاری ایران در اروپا بود، افزود: ایتالیا ارتباطات گسترده ای با بنگاه های اقتصادی ایران دارد و از جمله کشورهایی بود که بلافاصله پس از توافق ژنو تلاش کرده که همکاری های اقتصادی خود را با ایران گسترش دهد.
وی اظهار داشت: به نظر می رسد ایتالیا مصمم است و آمادگی دارد جایگاه نخست خود در اقتصاد ایران در شرایط پس از تحریم را به دست بیاورد به همین جهت از فعال ترین کشورها در اعزام هیات های تجاری و سیاسی به کشورمان در ماههای اخیر بوده است.
رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات انجام شده با هیات ایتالیایی گفت: ایتالیایی ها در حوزه های مختلف از جمله صنعت غذا ،حمل و نقل، ماشین آلات و بویژه در انرژی های جایگزین ، محیط زیستی و مسایل مربوط به آب تجربه خوبی دارند و می توانند امکانات قابل استفاده ای را عرضه کنند.
دکتر نهاوندیان افزود: ایتالیا به تولیدات و صادرات ایران و سرمایه گذاری مشترک نیز رغبت و تمایل بیشتری نشان داده و در هیاتی که آمده است نماینده ای از ساچی نیز حضور داشت که برای تضمین صادرات و اعتبار صادراتی می تواند تسهیلات و گشایشی فراهم کند.
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه در جریان مذاکرات در خصوص گسترش خدمات بانکی دو کشور نیز گفت و گو و تبادل نظر شد اظهار داشت: تنوع هیات اعزامی ایتالیا که در آن مسئولان دولتی و بخش خصوصی حضور داشتند، نشاندهنده عزم جدی این کشور بر تقویت همکاری های اقتصادی با ایران بود و بی تردید تماس بخش خصوصی دو کشور می تواند در افزایش سطح همکاری های دو کشور موثر باشد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *