استان 02 بهمن 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

با حضور معاون اول محترم رياست جمهوري؛ سد مخزني آيت الله بهجت(شهربيجار)در استان گيلان به بهره برداري رسيد

به گزارش روابط عمومي آب منطقه اي گيلان صبح سي ام ديماه 93 سد مخزني آيت الله بهجت (شهربيجار) در استان گيلان با حضور دكتر جهانگيري معاون اول محترم رياست جمهوري و مهندس چيت چيان وزير محترم نيرو افتتاح و به بهره برداري رسيد.

به گزارش آفتاب ايران: در آئين افتتاح سد آيت الله بهجت (شهربيجار) مهندس سيف اله آقابيگي با اشاره به اينكه در برنامه ريزي توسعه جامع كشور، نگاه به مقوله آب بسيار اساسي و برنامه ريزي براي منابع آب يكي از اصول اوليه برنامه است گفت: مهار آبهاي سطحي در استان گيلان اهميت ويژه و جايگاه خاص خود را دارد.

وي افزود: با اينكه استان گيلان مساحتي حدود 9 /0 درصد از كل مساحت كشور را داراست، اما خوشبختانه ما اين موهبت را داريم كه حدود 6/7 درصد از منابع تجديدپذير آب كشور در استان گيلان است.

مديرعامل آب منطقه اي گيلان گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي جامع در مباحث مربوط به بهداشت، محيط زيست و سلامت مردم لازم بود تا وزارت نيرو تدابير اساسي را انجام دهد كه در اين راستا احداث سدهاي تأثيرگذار و حياتي در دستور كار قرار گرفت كه از جمله اين سدها، سد آيت الله بهجت (شهربيجار) است كه اينك به بهره برداري رسيده است.

مهندس آقابيگي با بيان اينكه آب اين سد يكي از كاملترين و سالمترين آبهاي شرب در ايران است گفت: سد آيت الله بهجت با قابليت تنظيم 165 ميليون متر مكعب آب در سال، آب مورد نياز 14 شهر بزرگ گيلان از جمله رشت، بندر انزلي، لاهيجان، سياهكل، آستانه اشرفيه و لنگرود و 220 روستا را تأمين خواهد نمود.

وي افزود: 96 درصد از آب اين سد براي مصارف شرب و بهداشت در نظر گرفته شده، ضمن اينكه تأمين كننده آب مورد نياز 150 هكتار از اراضي كشاورزي پايين دست نيز خواهد بود.

مديرعامل آب منطقه اي گيلان در پايان با اشاره به اينكه سد مخزني آيت الله بهجت (شهربيجار) بزرگترين سدي است كه از سوي وزارت نيرو پس از انقلاب اسلامي در استان گيلان احداث و به مردم تقديم شده است، گفت: استان گيلان يكي از قطبهاي مهم كشور در بخش كشاورزي و توليد برنج است و به كمك همه مسئولين دلسوز اين قابليت و استعداد را دارد تا در اين زمينه به قطب اول در كشور تبديل شده و ضمن تأمين نياز استان، بخش زيادي از كشور را نيز تأمين كند.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *