سیاسی 11 بهمن 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سیاستمداران پیر آمریکا: تحریم ها در حال فرسوده شدن است

به گزارش آفتاب ايران : روز پنج شنبه سه وزیر خارجه اسبق آمریکا در جلسه استماعی که تحت عنوان «تهدیدات جهانی و راهبرد امنیت ملی» در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا برگزار شد، حضور پیدا کردند. «هنری کیسینجر»، «مادلین آلبرایت» و «جورج شولتز» در این نشست که به ریاست «جان مک کین» سناتور جمهوری خواه برگزار شد، در مورد موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته ای با ایران، وضعیت اوکراین، روابط با روسیه و چالش های پیش روی سیاست خارجی آمریکا صحبت کردند.

کیسینجر که حضورش در این نشست با اعتراض فعالان صلح مواجه شد، در بخشی از این نشست به صحبت در مورد ایران پرداخت و بار دیگر اظهاراتش در رابطه با گسترش نفوذ ایران در منطقه را مطرح کرد.

کیسینجر: تغییر جهت تهران مهم است نه توافق هسته ای

وی پیش از این در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا، به افزایش قدرت این اشاره کرده و گفته بود تهران به دنبال احیای امپراطوری در منطقه است. وی در نشست روز پنج شنبه هم ادعای خود را تکرار کرده و با اشاره به ناآرامی ها در خاورمیانه، گفت: «ایران از این آشفتگی بهره برده تا در داخل دیگر کشورها، قدرتی فراتر از قدرت حکومت ملی را به دست آورد.»

کیسینجر 91 ساله، در ادامه ادعاهای خود گفت: «سیاست خارجی ایران از زمان روی کار آمدن رژیم آیت الله ها، ترکیبی از عناصر مذهبی و امپراطوری بوده و این کشور در قبال همسایگان خود و فراتر از آن، مواضعی برتری جویانه اتخاذ کرده و همچنین به دنبال حذف اسرائیل بوده است.»

وی افزود: «بنابراین وقتی در مورد همکاری سیاسی (با ایران) صحبت می کنیم، باید این سوال را پاسخ دهیم که آیا جهت گیری های سیاسی این رژیم تغییر کرده است یا نه. نمی توان تنها بر اساس توافق هسته ای که به واسطه حذف تحریم ها مورد علاقه ایران است، قضاوت کرد.»

کیسینجر در بخش دیگری از این نشست به روند مذاکرات هسته ای با ایران پرداخت و از پذیرش حق غنی سازی ایران، ابراز تأسف کرد و گفت توان غنی سازی ایران باید برچیده می شد.

وی سپس به کاهش بودجه نظامی آمریکا اشاره کرد و گفت: «ایالات متحده باید “بودجه برآمده از راهبرد” و نه “راهبرد برآمده از بودجه” داشته باشد.»

او همچنین از عملیات علیه گروه تروریستی داعش ابراز نگرانی کرد و گفت ایالات متحده نباید خود را درگیر جنگ تازه ای کند که نمی داند چطور پایان می یابد.

شولتز: تحریم ها در حال از بین رفتن است

شولتز وزیر خارجه دولت «رونالد ریگان» هم بخش زیادی از اظهارات خود را به اتهام زنی به ایران اختصاص داد و تهران را به حمایت از تروریسم و تلاش برای ساخت تسلیحات هسته ای متهم کرد.

وی در رابطه با مذاکرات هسته ای، گفت: «ما به آن ها حق غنی سازی اعطا کردیم. آن ها همین حالا این حق را به دست آورده اند، فقط داریم در مورد میزان آن بحث می کنیم. فکر می کنم باید از خود پرسید که هدف آن ها چیست. هدف آن ها این است که از شر تحریم ها خلاص شوند. کارشان هم خوب بوده.»

او افزود: «تحریم ها دارند فرسوده می شوند. هر چقدر بیشتر دست دست کنیم، تحریم ها بیشتر فرسوده می شوند. بازگرداندن تحریم ها هم کار راحتی نیست. اظهار نظرهایی در مورد بازگشت فوری (تحریم ها) شنیده ام. اما امکان کمی برای بازگشت فوری وجود دارد. اگر واقعا کسی در جریان اعمال تحریم ها قرار داشته باشد، می داند که چه کار سختی است. باید تلاش کنید کسانی را که از تجارت با کسی سود واقعا خوبی به دست می آورند، از این تجارت دست بردارند.»

وی با بیان اینکه از روند مذاکرات «بسیار نگران» است، مدعی شد اکنون «اوضاع بسیار تهدیدآمیزی است»، چراکه همه نشانه ها حاکی از آن است که «آن ها سلاح هسته ای را برای بازدارندگی نمی خواهند، بلکه سلاح هسته ای را برای استفاده علیه اسرائیل می خواهند.»

آلبرایت: تصویب تحریم جدید علیه ایران اشتباه است

در بخش دیگری از این نشست هم آلبرایت وزیر خارجه دولت «بیل کلینتون» به اظهار نظر پرداخت و از تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران، انتقاد کرد.

خانم آلبرایت در این رابطه خطاب به سناتورهای حامی این طرح، گفت: «اعمال هزینه های بیشتر بر ایران، پیش از شکست مذاکرات، اقدامی اشتباه خواهد بود.»

«مارک کرک» و «رابرت منندز» دو سناتوری هستند که به دنبال تصویب طرح افزایش مشروط تحریم های ایران است. بر اساس طرح کرک-منندز، سنا تحریم هایی را به تصویب می رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می شود.

حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد-وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد. این طرح روز گذشته در کمیته بانکی سنا با 18 رأی موافق و 4 رأی مخالف تصویب شد. (فارس)

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *