استان 09 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

تسريع در درآمدزايي با تمرکز بر مناطق مهمترين برنامه شهردار اعلام شد

        به گزارش آفتاب شمال ، در نود و دومين جلسه صحن علني شورا، دکتر ثابت قدم، شهردار رشت، برنامه هاي خود را تشريح کرد.

تاکيد بر تمرکز زدايي از شهرداري مرکز، تلاش براي تسريع در کسب درآمد با محوريت مناطق، تسريع در تکميل طرح تفضيلي شهرداري، راه اندازي و تکميل پروژه هاي ترافيکي، اقتصادي کردن سازمان هاي خدماتي شهرداري و… از برنامه هاي اعلام شده از سوي شهردار بود.

        مهندس عباس صابر، ضمن تبريک مناسبت هاي پيش رو، ولادت امام علي (ع) را پيشاپيش بر همگان تبريک و شادباش گفت.

رئيس شورا با اشراه به نزديک شدن ايام معنوي اعتکاف گفت: هرساله شورا و شهرداري به معتکفين کمک مي کرد ولي تاکنون لايحه اي در اين زمينه به شورا ارسال نشده است و اميدواريم شهرداري با تهيه بسته هاي فرهنگي و توزيع بين معتکفين حرکت مطلوبي داشته باشد و همچنين شورا مبلغ 15هزار تومان براي  پذيرايي هر کدام از معتکفين در نظر گرفته است.

سپس مجيد رجبي، منشي نودو دومين جلسه شورا نيز فرارسيدن ماه پربرکت رجب و ايام ولادت مولي متقيان را تبريک گفت و از ناطقان جلسه خواست تا سخنان خود را بيان نماند.

تاکيد دکتر جمشيدي بر پرهيز از انتقامجويي و ايجاد فضاي تنش در شهرداري

دکتر جمشيدي به خبرهاي مثبت در سطح ملي و محلي در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: نگارش متن تفاهم نامه ي هسته اي آغاز شده و آرزو داريم  با وجود تلاش اسرائيل -که با تمام بدخواهي ها  و با نفوذي که در مجلس امريکا دارد-   در نهايت عقلانيت بر تصميمات  1+5 حاکم شود.

عضو شورا همچنين به موضوع استاني شدن انتخابات اشاره کرد و افزود: جا دارد از نمايندگان گيلان نيز که پيگير اين موضوع هستند؛ تشکر نماييم.

عضو شورا اذعان داشت: در  سطح استان نيز با سفر رئيس جمهور محترم شاهد تلاش هاي خوبي براي نجات تالاب انزلي و رودخانه هاي رشت بوديم.

جمشيدي ضمن تقدير از تلاش هاي دکتر نوبخت در سفر هيات دولت به گيلان ابراز کرد: تخصيص 50 ميليارد تومان اعتبار براي  احياي رودخانه هاي رشت، جاي تشکر دارد  و بايد به جاي نقد غير منصفانه از اين سرمايه انساني در سطح ملي بهره بيشتري ببريم.

وي به  تلاش اعضاي شورا در تدوين بودجه منطقي براي سال جاري اشاره نمود و  خاطر نشان ساخت: امروز بايد راهبرد ما تلاش براي حرکت در چارچوب بودجه باشد و بتوانيم چند پروژه ي عمراني را که مورد نظر اعضاي شورا بوده؛ اجرايي نماييم.

جمشيدي با اشاره به تلاش هاي شوراي چهارم براي ساماندهي وضعيت رودخانه هاي رشت تاکيد کرد: در بودجه 94 نيز رقم قابل توجهي براي اين امر اختصاص يافته و اميدواريم با اعتباري که رئيس جمهور محترم وعده داده اند؛ معضل رودخانه هاي رشت حل شود.

وي همچنين خواستار پيگيري شهردار در بهسازي معضل سراوان ، اجراي مناقصه فاز بعدي پروژه روان آبهاي سطحي و رسيدگي درست و با کيفيت آسفالت شهري شد.

وي با ابراز تاسف از عمليات روکش  آسفالت بي کيفيت در مسير حرکت رئيس جمهور گفت: به جاي اينگونه حرکت ها بهتر است از پيمانکاران موفق در اجراي آسفالت استفاده شود تا بودجه شهرداري نيز تلف نگردد.

دکتر جمشيدي همچنين مواردي را خطاب به شهردار رشت  متذکر شد و افزود: هدف همه ي اعضاي شورا موفقيت ايشان در رسالت جديد است، دکتر ثابت قدم نيز روشي را در مديريت خود در پيش بگيرند ، که در پايان کارنامه قابل قبولي از خود ارائه دهند.

وي بر پرهيز از انتقامجويي توسط مديريت شهري تاکيد کرد و اذعان داشت: افرادي که به ايشان در زمان تعرفه اعتقاد داشته يا نداشته اند، همه امروز آماده کار هستند . متاسفانه سخناني از سوي شهرداري شنيده مي شود که حساسيت برانگيز بوده و موجب تنش مي شود. از ايشان مي خواهم يا تکذيبيه بدهند و يا اگر چنين سخناني از ايشان صادر شده، عذرخواهي نمايند و به سمت انتقامجويي و يا تخريب نباشند.

وي با اشاره به تلاش دستگاه هاي نظارتي در جلوگيري از فساد شوراي سوم تصريح کرد: البته منکر خدمات عمراني شوراهاي گذشته نيستيم، شهردار تلاش نمايد تا با رعايت عدالت به مشکلات شهر رسيدگي نمايد، از سرمايه گذاراني حمايت نکند، که از طرف فلان نماينده معرفي شده است.

عضو شورا  به عزل و نصب هاي اخير در شهرداري اشاره کرد و تصريح نمود:  طبيعي است که هر کس در راس قوه مجريه قرار مي گيرد، برخي خواص سهم خواهي داشته بانشد ، متذکر مي شوم که شهردار از اينگونه سهم خواهي ها پرهيز نموده و در برابر برخي خواسته هاي غير منطقي مقاومت نمايد.

وي همچنين خواستار حرمت و احترام به فرزندان شهيد شاغل در شهرداري شد و گفت: نبايد با فلان فرزند شهيد که فلان پست را دارد برخورد نامناسبي شود.

جمشيدي همچنين به شايعه جمع آوري ستاد سد معبر اشاره کرد و افزود: اين ستاد حاصل تلاش اعضاي شورا در کميته ساماندهي دستفروشان و در راس آنها آقاي کارگرنيا مي باشد و ساماندهي خوبي هم تاکنون صورت گرفته و رضايت شهروندان را نيز در پي داشته است.

وي در پايان خواست شهردار بر اساس بودجه مصوب شورا حرکت نمايد.

نايب رئيس شورا:

داشتن ويلا جرم نيست، استفاده از کارگران شهرداري در ويلاي شخصي جرم است

محمود باقري، نايب رئيس شورا بخشي از  سخنان معمار بزرگ انقلاب حضرت امام راحل را در صحن شورا قرائت کرد و اذعان داشت: اما مشخصا افرادي که از انجام تکليف خود در جنگ امتناع کردند، سخنان زيادي دارد و آنها را نکوهش مي کند و مي گفت: حساب اين افراد با مجاهدان در راه خدا و ايثارگران متفاوت است.

وي افزود: امام همواره سفارش مي کرد، اجازه ندهيد کوته نظران به صحنه برسند و نگران بود تا انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد و پيشکوستان جهاد و شهادت در حاشيه قرار گيرند.

باقري به سخنان يکي از اعضاي شورا -که روز گذشته در برخي سايت هاي خبري منتشر شده بود- گفت: بنده قصد جواب دادن ندارم، عضو محترم شورا که درباره بنده اظهار نظر کردند، از دوستان قديم بنده و معلم اخلاق ما هستند، اگر دوستان جديدي يافته اند، بنده همچنان او را دوست قديم خود مي دانم که با هم در جبهه ها بوديم.

باقري خاطر نشان ساخت: اگر بنده اعتقاداتي دارم، از همان نگرش هاي گذشته خود  به يادگار دارم. بنده جلسه قبل هم گفتم در عزل و نصب ها دخالتي نمي کنم  و طبيعي است با برداشتن يک مدير برخي خوشحال و برخي ناراحت مي شوند اما حرمت و جايگاه افراد بايد توسط شهردار رعايت شود، اينگونه نباشد که ايشان در جلسه شوراي اداري بگويند ما با ريش سفيد کاري نداريم و تعهد و تخصص ملاک عمل ماست.

وي افزود: آيا افرادي همچون مهندس مهدي زاده که در جواني به جبهه ها رفتند و دين خود را ادا کردند، متخصص نبودند. و ايا عزل ايشان بخاطر بردن يک پرونده تخلف ساختماني مشخص به کميسيون تجديد نظر نبوده است!

باقري، پرونده هاي عضويت در سپاه و دوران خدمت در جبهه ها و وضعيت جانبازي خود را در صحن شورا نشان داد و گفت: بنده به اعتقاد خود به جنگ رفتم  و از اين انقلاب هم طلبکار نبوده و تاکنون هم براي دريافت موردي به بنياد شهيد نرفته ام، و خواهر زاده و برادر زاده اي هم ندارم که در شهرداري استخدام کرده باشم.

وي بخشي از سخنان مقام معظم رهبري را  -که در باره ويژگي هاي يک شهردار است- هم در صحن شورا قرائت کرد و خاطر نشان ساخت: توصيه رهبر، انتخاب شهرداري امانتدار، صادق، امين و پاکدست مي باشد  و شهرداري که بتواند بارهاي سنگين شهرداري را بدوش بکشد، به فرموده ايشان شهرداري که پاکدست نباشد اما توانمند باشد، راحت تر مي تواند ضرر برساند، شهردار بايد انضباط مالي داشته  و به طبقات محروم توجه کند.

نايب رئيس شورا ابراز کرد: بنده اين معيارها را در شهردار فعلي نديدم و به ايشان هم راي ندادم، البته وظيفه خود هم مي دانم اگر کار خوبي انجام داد، بازگو نموده و تشکر نمايم.

باقري تاکيد کرد: من حافظ منافع اشخاص خاصي نيستم، من به شهرونداني که بمن راي داده اند، تعهد دارم و اگر خطايي ببينم، گوشزد مي کنم.

وي تصريح کرد: بنده در جلسه گذشته نگفتم که داشتن ويلا جرم است، حرف من اين بود که چرا کارگران فضاي سبز شهرداري بايد در خدمات ويلاهاي شخصي برخي قرار گيرند. بکارگيري کارگر پيمانکار شهرداري براي استفاده در ويلاي شخصي جرم است.

باقري افزود: ما وکيل مردميم يا وکيل تاکسي بي سيم! دغدغه خبرنگاران در سفر رئيس جمهور پيگيري بيمه آنها بود، چرا بايد زمين پارک شهر را به عنوان عوارض کسب و پيشه به سرمايه گذار پارک قدس بدهيم! بهتر نيست وضعيت کانون بازنشستگان خود را با ديگر کانونهاي بازنشستگي در سپاه و نيروي انتظامي مقايسه کنيم؟! بنده در شهرداري بودم و از دستهاي پشت پرده ماجراي تيم هاي ورزشي خبر دارم و حال مي خواهيم استقلال و پگاه را به شهرداري برگردانيم.

وي با اشاره به دريافت پاداش هاي کلان برخي مديران به مناسبت هاي مختلف گفت: سال گذشته بنده اعتراض کردم چرا بايد مديراني که در اتاق خود نشسته اند براي 3 روز برف پاداش کلان و لباس کار دريافت نمايند، آقاي خليلي وعده داده بود جلوي اين کارها را بگيرد و امسال دوباره شاهد تکرار اين پاداش ها هستيم. امسال که ديگر برف نيامده بود!

عضو شورا تصريح کرد: سازمان بازرسي از بنده خواسته ا موارد خلاف را با ذکر سند به ايشان گزارش دهم، بنده معاونت نظارت شوار هستم ولي با وجود نامه هاي متعددي که به شهرداري مکاتبه کرده ام، تاکنون پاسخ مناسبي از سوي شهرداري درباره ي قرارداد شهرداري با دانشگاه شريف، پروژه علم الهدي و … دريافت نکرده ام.

باقري ابراز کرد: بنده نگفتم روزان پسرش را سرکار آورده اما مگر ايشان نمي داند چه کساني في سبيل الله به شهرداري امده و چک دريافت مي کنند! چرا بايد با يک کارمند مالي اينچنين برخورد کنند و به خود حق بدهند که دستگاه نظارتي را هم زير سئوال ببرند.

نايب رئيس شورا تکرار کرد: بنده از عضو محترم شورا که معلم اخلاق هستند، انتظار دارم بنده را امر به معروف کنند، بنده چه کسي را تهديد کردم که به فلاني راي بده والا با تو برخورد مي شود!

وي تاکيد کرد: ثابت قدم شهردار همه ي ماست و فتح الفتوح که نکرده ايم، من در کنار افرادي هستم که بمن درس دادند و برگ راي خود را خط زدند اما باز هم باقري برنده اين بازي است.

وي همچنين افزود: بنده با هزينه و اسپانسر خود براي جذب سرمايه گذار به خارج رفتم و لابي هاي پشت پرده هم ندارم، افتخار مي کنم که پيرو امام و شهدا و رهبر انقلاب هستم، هر صبح جمعه به مزار شهدا مي روم، بنده هم معتقدم، خانه ي شيشه اي ما آبروي افراد است، بنده هم به زودي دفاعيات خود را به سايت ها مي دهم تا به اسم و نام بدانند چه کسي واقعا حامي منافع مردم است.

تاکيد  رجبي، بر تعامل سازنده بين شهردار و شورا

مجيد رجبي، عضو هيات رئيسه شورا گفت: مذاکرات هسته اي در روزي به نتيجه رسيد که در فرهنگ ما 13 فروردين خوش يمن نمي باشد.

وي به دست آوردهاي اين مذاکرات براي ايران اشاره کرد و  ابراز داشت: با اين تفاهم نامه هم غني سازي در نطنز، فوردو و راکتور هسته اي به رسيمت شناخته و هم تحريم ها برداشته شد.

منشي شورا  همچنين به دست آوردهاي سفر رئيس جمهور محترم اشاره کرد و خاطر نشان ساخت:  در سفر هيات دولت 18 پروژه کلنگ زني شد و علاوه بر آن  براي رودخانه ها و شهرداري نيز تامين اعتبار گرديد.

رجبي نامگذاري سال جديد را يادآور شد و افزود: بايد در اين سال، همدلي و همزباني داشته باشيم و از همين جايگاه، فرهنگ رفع اختلاف سليقه ها با گفتگو را به ديگران بياموزيم، اگر شخصا اختلاف سليقه داريم و برخي مربوط به سالهاي بسيار دور مي شود، کنار بگذاريم و به نداي رهبر گوش فرا دهيم.

وي تاکيد کرد: با توجه به تخصيص اعتبارات ملي، بهتر است با همدلي و آرامش، به فکر عمران و آباداني شهر باشيم و بتوانيم عملکر قابل قبولي براي شهروندان در دو سال باقي مانده ارائه دهيم.

منشي جلسه همچنين  به تاريخچه شکل گيري شوراها و آغاز بکار رسمي شوراها  در سال 78 اشاره کرد و تصريح نمود: لازم است کميسيون فرهنگي شورا در يان راستا برنامه ي خوبي داشته باشيم تا شهروندان نيز نتيجه تفکر شورايي را لمس نمايند.

وي همچنين فعاليت هاي کارگروه اقشار آسيب پذير را يادآور شد و افزود: خانم شيرزاد، رئيس اين کارگروه مي تواند برنامه اي براي تقدير از خدمات رفترگران داشته باشد.

مهندس رجبي،  در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به شهردار رشت گفت: ديدگاه جنابعالي درآمدزايي است و اين مهم با همدلي بين شورا و شهرداري محقق مي شود .

وي از رياست شورا خواست تا هر دو هفته يکبار از شهردار محترم دعوت نموده تا با حضور در صحن شورا زمينه گفتگو و تعامل بيتشر را فرآهم نمايد و تاکيد کرد، اينگونه نشست ها موجب مي شود اختلاف هاي احتمالي از بين رود.

وي  به برخي عزل و نصب ها در شهرداري اشاره کرد و گفت: متاسفانه بازخورد بيروني اين عزل و نصب ها اين است که شهردار مقابله به مثل مي کند. طبيعي است که هر مديري افراد مورد نظر خود را براي اجراي برنامه هاي خود بکار مي گمارد، اما بايد تلاش شود، از رفتارهاي احتمالي مغرضانه پرهيز شود.

در پايان نطق پيش از دستور جلسه، مهندس صابر گفت: امروز شهردار رشت ميهمان شورا هستند تا برنامه هاي خود را براي اداره شهر ارائه دهند.

وي بار ديگر انتخاب ايشان را تبريک گفت و تاکيد کرد: اعضاي شورا از برنامه هاي شهردار حمايت نموده و در جايگاه نظارتي خود با شهردار تعامل خواهند داشت.

به زودي دو ايستگاه جديد آتش نشاني ايجاد مي گردد

شهردار رشت، در اولين حضور خود در شورا، فرصت فرآهم شده را مغتنم شمرد و برنامه هاي خود را تشريح کرد.

وي با اشاره به بودجه 600 ميليارد توماني مصوب از سوي شورا گفت: تمامي برنامه هاي شهرداري بايد قابليت عملياتي شدن داشته باشد، شهرداري بنگاه اقتصادي است و بايد بتواند فوايد ملموس اقتصادي براي مردم داشته باشد.

ثابت قدم افزود: کسب درآمد تنها از سوي مناطق شهرداري امکان پذير است و تلاش ما خروج از تمرکز زدايي و تلاش براي فعال کردن و مناطق در سرعت کسب درآمد و تسريع در ارائه خدمات است.

شهردار رشت تصريح کرد: هر انچه شهرداري مکلف است براسا قوانين انجام دهد؛ تامين سريع منابع درامدي است و اگر نتوانيم منابع معقولي داشته باشيم، در ارائه خدمات دچار مشکل خواهيم شد و اين امر محقق نمي شود مگر با چالاکي مناطق و استفاده درست از منابع انساني متعهد و متخصص در مناطق تا بتوانند خدمات را  در سطح منطقه خود و در محلات کيفي نمايند.

وي افزود: البته تلاش ما براي کسب درآمد منوط به سطح منطقه نيست و در سطح استان و ملي نيز تلاش داريم تا شهر از اين رکود خارج شود.

دکتر ثابت قدم خاطر نشان ساخت: تمرکز زدايي و توجه بيشتر به مناطق بستر اعتماد سازي شهروندان را موجب شده و با تلاش ما استفاده از سازمان هاي مردم نهاد، تفويض برخي مسئوليت ها به شهروندان در مناطق و… است. نگاه ما به سمت محلات، ايجاد و پويايي سراي محله و… است تا شهروندان نيز خدمات را لمس نمايند.

وي بر نگاه عدالت خواهانه و انسان محور در توزيخ خدمات شهري تاکيد کرد و افزود:  در کوتاه مدت تلاش داريم، مشکلات روزانه مردم در حوزه آسفالت و ترافيک و … را حل نماييم.

شهردار رشت تصريح کرد: برخي سازمانهاي ما هزينه زا شده اند، به عنوان نمونه سازمان آرامستان ها  فضاهاي موجود خود را تنها با نگاه اقتصادي اداره مي کند، در حالي که تازه آباد مي تواند يک مکان فرهنگي باشد .

وي با ابراز خرسندي از تفويض اختيار حوزه فضاي سبز و جمع آوري زباله به مناطق گفت: تلاش ما فعالتر نمودن حوزه نظارت و آموزش شهروندي  بخصوص در حوزه پسماند است.

شهردار همچنين  فعاليت هاي فرهنگي  سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري را قابل تقدير خواند و  از تلاش در رفع مشکلات سازمان اتش نشاني خبر داد.

وي در اين باره گفت: در هرحال حاضر ايستگاه هاي موجود آتش نشاني جوابگوي جمعيت شهري نيست و در مدت دو ماه آتي 2 ايستگاه جديد ايجاد مي گردد.

تلاش براي ايجاد بازارچه هاي محلي با کمک بخش خصوصي، احداث مرکز کنترل ترافيک ، پارکومتر، فيبرنوري، تکميل پايانه هاي غرب رشت، فعال سازي سازمان نوسازي و بهسازي بافتهاي فرسوده، ، اتمام طرح تفصيلي و کمک به درآمدزايي در حوزه شهرسازي با تکميل اين طرح، بهسازي کارخانه اسفالت و تکميل پروژه هاي نيمه تمام، عدم تمرکز اجراي پروژه ها در مرکز و تفويض آن در مناطق براي مسئوليت پذيري و نظارت بهتر، بهره مندي بهتر از فضاهاي تبليغي موجود در شهر و توجه به زيبايي هاي بصري شهر و… از ديگر برنامه هاي دکتر ثابت قدم بود که در صحن شورا عنوان شد.

همچنين شهردار رشت، وعده داد حوزه هاي نظارتي در شهر فعالتر شده و بخصوص در حوزه مناطق قويتر عمل خواهد شد. وي در اين باره گفت: تلاش ما اين است که در بازرسي تفسير پذيري به سمت کمي کردن پارامترهاي نظارتي پيش رود و نظارت هاي احصا شده قابل سنجش و ارزيابي درست و منطقي باشد و اين امر بر عهده نيروي انساني نيست.

وي تاکيد کرد: فرهنگ توسعه شهر بايد به گونه اي پيش رود که شهروندان به فکر خلاف سازي نروند و درست است که در حاشيه شهر مشکلات موجود افراد را به اين سمت سوق مي دهد ولي ما وظيفه داريم با آموزش خط اينگونه توسعه هاي نادرست را تشريح نماييم. برنامه ي بنده ساخت و ساز  و درآمد سازي با کمترين خلاف سازي است.

وي در پايان به همايش شهرداري با  انبوه سازان  و مشکلات سازندگان اشاره کرد و از اعضاي شورا خواست تا در اين همايش شرکت نمايند.

علوي، عضو شورا  نيز گفت: عمر شوراي چهارم به نيمه رسيده و ما هنوز نتوانسته ايم به وعده هاي خود عمل نموده و عقب ماندگي هاي شهر را جبران نماييم.

وي افزود: در شوراي چهارم حوزه خدمات شهر فعاليت هاي چشمگيري داشته اما بنظر مي رسد به کيفيت خدمات ارائه شده کمتر توجه شده و آنگونه که شايسته شهروندان و همگام با تکنولوژي روز باشد؛ همخوان نيست.

عضو شورا تصريح کرد: در حوزه عمراني نيز شورا با استانداري تعاملات خوبي داشته و فاز به فاز پروژه ي روان ابهاي سطحي را اجرايي نموده است اما عدم بهسازي مکان هاي کنده شده و يا روکش آسفالت کم کيفيت در محل لوله گذاري ها همچنان مورد اعتراض شهروندان است.

وي اذعان داشت: نبايد برخي از پيمانکاران پشتگرم حاميان خود در شهرداري بوده و انتظارات مدنظر شورا در اجراي درست و اصولي پروژه ها را ناديده بگيرند.

علوي در بخش ديگري از سخنان خود به برگزاري مراسم براي دوچرخه سوار گيلاني و حضور برخي اعضاي شورا در بدرقه ايشان اشاره کرد و گفت: لازم است حراست شهرداري دقت بيشتري نمايد ، مشخص نيست متولي مراسم مذکور که در ميدان شهرداري انجام شد؛ که بوده و اخبار رسيده از وضعيت ايشان در خارج از کشور صورت ناخوشايندي پيدا کرده است.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *