سیاسی 09 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

روحانی در جشن بزرگ کارگری: دلالان تحریم به فکر شغل دیگری باشند

 

به گزارش آفتاب شمال به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در جشن بزرگ کارگری در سالن 12 هزار نفری مجموعه آزادی، با بیان اینکه کار و کارگر، نماد نوآوری ، سازندگی ، توسعه و تعالی است، افزود: برای من حضور در جمع ستون توسعه کشور یعنی کارگران عزیز و پرتلاش در این ایام و روزهایی که به نام روز و هفته کارگر است بسی جای خوشوقتی است.

وی گفت : روز کار و کارگر تنها به عنوان نماد یک قشر زحمتکش و پرتلاش نیست کار و کارگر نماد نوآوری ،سازندگی ، توسعه و تعالی کشور عزیز ما ایران است .

رئیس جمهور گفت : خوشبختانه امسال ایام بزرگداشت کارگران مصادف است با ایام میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) که مرد جهاد و شجاعت بود، مرد ایمان و معنویت ، علم و دانش ، یتیم نوازی کودکان و دستگیری بینوایان و مرد کار بود .

روحانی افزود : امیر المومنین علی(ع ) با آن عظمت و مقامش که هیچ انسانی در روی زمین بعد از پیامبر عظیم الشان اسلام به مقام و منزلت وی نمی رسد و همواره به عنوان الگویی نه تنها برای ما مسلمانان که برای همه آزادمردان جهان است ؛ همواره کار و تلاش و کوشش را به عنوان راه و فخر زندگی خود می دانست.

روزی که در این کشور بیکاری نباشد ، روز عزت ایران و اسلام است

رئیس جمهور گفت: آن همه زمین های اطراف مدینه که با دست مبارک امیرالمومنین (ع) احیا و آن همه چاه ها که به دست ایشان حفر شد و وقتی آب چاه جاری می شد امام نماز شکر به جای می آورد ، شکر خداوند می کرد و آب آن چاه را برای فقرا و بینوایان وقف می نمود؛ و هنوز هم بعد از قرن ها در اطراف مدینه همان چاه ها وجود دارد و از آب آن چاه ها نخلستان ها بهره مند می شوند.

روحانی افزود: امیرالمومنین (ع) مسیر تقوا ، ایمان ، جهاد و کار را به ما آموخت ، مگر جهاد غیر از کار است و مگر کار غیر از جهاد است؟

رئیس جمهور گفت: آن که صبح دنبال کار و تلاش است تا نان حلال به خانه بیاورد و زندگی خود و خانواده اش را با عزت اداره کند او جهاد در راه خدا کرده است و ثوابی همانند ثواب مجاهد دارد.

بار تولید کشور بر شانه های کارگران است

روحانی خطاب به کارگران افزود: بار تولید کشور بر شانه های شماست و شما جایگاهی دارید که رسول اکرم (ص) پیامبر عظیم الشان اسلام، دست کارگر را به خاطر کار و تلاش در مسیر بدست آوردن نان حلال می بوسید ، ما دیگر در چه حدی هستیم که بگوییم دست کارگران را می بوسیم، ایشان که اشرف مخلوقات جهان بود.

رئیس جمهور با بیان این که ما نیاز به توسعه داریم گفت: توسعه یک هدف بسیار بلند و والا برای همه کشورهاست و ما ایران توسعه یافته را می خواهیم.

روحانی افزود: چشم انداز 20 ساله ابلاغی مقام معظم رهبری در 11 سال پیش به ما می گوید ایران ظرف 20 سال باید کشوری توسعه یافته باشد و این هدف بلندی است که همه باید آن را دنبال کنیم.

رئیس جمهور گفت: چگونه توسعه حاصل می شود ، چگونه ما می توانیم پرچم عزت ایران و اسلام را در جهان بالا ببریم؟ آن روزی که در این کشور بیکاری نباشد آن روز ، روز عزت ایران و اسلام است.

توسعه کشور در سایه همکاری کارگر، کار آفرین و دولت رقم می خورد

رئیس جمهور گفت: در جامعه ای که سه چهار میلیون جوان بیکار دارد، پدر و مادر که به جوان بیکار نگاه می کنند خجالت می کشند و جوان نیز شرمنده است.

روحانی افزود: عزت خانواده ایرانی زمانی است که فرزندان این مرز و بوم در سرکار و فعالیت و زندگی آبرومندانه باشند.

رئیس جمهور گفت: ما به جمهوری اسلامی ایران و اسلام مان افتخار می کنیم اما عزت اسلام روزی است که در این کشور فقیر نباشد.

روحانی افزود: عزت ایران و اسلام با همت و تلاش همه ما حاصل می شود.

رئیس جمهور گفت: همه باید در صفی واحد قرار بگیریم زیرا در یک مسیر سه جانبه شامل کارگر، کار آفرین و دولت و هماهنگی بین آنها می توانیم توسعه کشور را رقم بزنیم.

روحانی افزود: مهمترین ستون توسعه کشور کار و کارگر است اما بدون کارآفرین فضای کار بوجود نمی آید.

رئیس جمهور با بیان این که رشد اقتصادی کشور در سال 1391 منهای 8ر6 بوده است، گفت: رشد منفی به معنای قفل زدن در مسیر کار و توسعه کشور است.

روحانی افزود: در سال92 هم رشد اقتصادی منهای 9ر1 بود اما با همت کارگران و حمایت های مردم و مقام معظم رهبری افتخار می کنیم که در سال 93 رشد کشور مثبت بود.

با شعار ، توسعه در کشور بوجود نمی آید

رئیس جمهور گفت : همه باید دست به دست هم بدهیم و با شعار نمی توانیم در این کشور توسعه ایجاد کنیم .

روحانی افزود: انشاءالله این روند مثبت را ادامه می دهیم زیرا بدون رشد مثبت، ایجاد اشتغال برای بیکاران امکانپذیر نیست.

وی افزود: ما دو هدف مهم داریم نخست صیانت از کارگران و بارها به وزیر کار گفته ام همه توان را بکار بگیرید تا کارگری بیکار نشود؛ این درد و غم بر دل همه ماست که یک نفر شب به خانه برود و در برابر زن و فرزندانش شرمنده باشد. این رسالت و وظیفه ماست و باید از اشتغال کارگران و ادامه فعالیت انان صیانت کنیم.

روحانی اضافه کرد : هدف دوم دولت دراین بخش این است که برای کسانی که تا الان فرصت شغلی نیافتند فرصت شغلی ایجاد کنیم ؛ چگونه ما می توانیم میلیون ها بیکار را در صحنه کار و فعالیت قرار دهیم؟

باید تولید رشد کند و اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کند و باید روی پای خود بایستیم ، سرمایه در این کشور روی زمین مستقر و فناوری نوین بتواند به برند تجاری تبدیل شود و علم به تجارت و اقتصاد تولید شود.

رئیس جمهور افزود : در سالی که سال همدلی است باید همدلانه در کنار یکدیگر فضای کار و اشتغال و توسعه و تولید را افزایش دهیم البته برای رشد تولید نیاز به اخلاق ، فرهنگ کار و وجدان کاری داریم و در این تردیدی نیست ولی در کنار آن نیاز به فناوری نو ، مدیریت کارامد ، سرمایه گذاری و حضور کارافرینان در کشور داریم.

روحانی گفت: دولت یازدهم در طول این مدت تلاش کرده است تا قدرت خرید مردم به صورت گذشته کاهش پیدا نکند و مهار تورم را در دستور کار خود داشته است .

بیمه درمانی سال به سال تمدید خواهد شد

رئیس جمهور گفت: در دو سال گذشته برای اولین بار در دولت یازدهم افزایش حقوق کارگران بر مقدار متوسط تورم سالانه پیشی گرفته است.

روحانی افزود: اگر رشد تورم ما 15 درصد بوده ، حقوق کارگران 17 درصد اضافه شده است.

وی گفت: به وزیر محترم تعاون تاکید می کنم که برای بازنشستگان و کمک به آنها فکر جدی شود، آنها در تنگدستی هستند و همچنین برای حل معضلات کارگران قدمهای جدی تری برداشته شود.

روحانی افزود: متشکریم از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که توانست برنامه دولت را در سال 93 اجرایی و عملیاتی کند .

وی گفت: برای اولین بار هشت و نیم میلیون نفر از افرادی که دفترچه بیمه درمان نداشتند ، امروز دارای دفترچه بیمه درمانی هستند و این قولی بود که در انتخابات به ملت ایران داده بودم که هیچ ایرانی نباشد مگر آنکه دفترچه بیمه درمانی داشته باشدو از مشکلات بهداشت، سلامت و درمان کاسته شود و به این دو وعده در سال 93 عمل کردیم و ادامه خواهیم داد.

روحانی اضافه کرد: همه هشت و نیم میلیون نفری که بیمه درمانی شدند ، مخصوص سال 93 نبوده و این بیمه سال به سال تمدید خواهد شد و نگران تمدید نباشند.

وی افزود: ما باید به سمت دفترچه تامین اجتماعی برای زندگی مردم در دوران کهولت و بازنشستگی باشیم.

روحانی گفت: دولت برای بهداشت و درمان، آموزش و رفاه اجتماعی بودجه بسیار سنگینی مصرف می کند .

وی افزود: به حول قوه الهی با فضای بهتری که امسال برای کار و فعالیت به وجود خواهد آمد ما در زمینه رفاه قدمهای نو و جدی برخواهیم داشت.

حل پرونده هسته ای اولین گام برای حل مشکلات اساسی

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات مطرح شده در مراسم جشن بزرگ کارگری گفت : اگر سهام عدالت به کارگرانی نرسیده است امروز دستور می دهیم که وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مجدانه این موضوع را دنبال کند .

روحانی افزود: مردان ، زنان ، کارگران فداکار و سختکوش بدانید که برای حل معضلات باید فضایی در کشور درست کنیم که تکنولوژی و سرمایه داخلی و خارجی جذب شود .

وی افزود :برخی فکر می کنند که در مذاکرات هسته ای دولت فقط به دنبال حل پرونده هسته ای است اما باید بدانند حل این موضوع اولین گام حل مشکلات اساسی است .

روحانی ادامه داد : دشمنان ما در این مذاکرات به ما تهمت زدند و در کنار آن ساز وکارهای غلطی را ایجاد کردند تا نظام بانکی کشورمان فلج شود و سرمایه ای وارد کشور نشود .

وی گفت: ما دو سازوکار را در پیش گرفته ایم اول رفع اتهامات دشمنان مان و باید ثابت کنیم که دشمنان ایران به دنیا دروغ گفته اند که ایران به دنبال انرژی مخرب هسته ای است بلکه ایران به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای است و دوم اینکه باید مشکلاتی را که دشمنان ما به وجود آورده اند برداریم.

دلالان تحریم به فکر شغل دیگری باشند

رئیس جمهور گفت :با توافقات نهایی که در تیر ماه حاصل خواهد شد شرایط تولید در ایران به مراتب بهتر خواهد شد و دلالان تحریم باید از هم اکنون به فکر شغل دیگری باشند.

روحانی افزود: ما به حول قوه الهی با هدایت مقام معظم رهبری و با حمایت ملت ایران راه تعامل سازنده با جهان را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور گفت: کسی در دنیا نمی تواند فشار و تحریم بر ایران را در ماه ها و سال های آینده ادامه دهد.

روحانی با بیان این که سازمان تحریم در حال فروریزی کامل است افزود: 1+5 به خوبی بداند که دولت و ملت در کنار هم و پشتیبان هم هستند مخصوصاً در سال همدلی و همزبانی ، همه ما برای توسعه این کشور باید تلاش کنیم و بار شما (کارگران) سنگین تر است.

باید بین زنان و مردان فرصت های شغلی برابر باشد

وی تصریح کرد: مبادا به ذهن شما بیاید که دولتمردان امروز شما ، کارگران ، معضلات کارگران ، فضای کار و معضلات فضای کار را فراموش کرده اند هرگز و هرگز.

رئیس جمهور گفت: ما به مشکلات شما آگاهیم و برای رفع مشکلات شما از خداوند مدد می جوییم و می دانیم آن روزی در این کشور ، عزت اسلام است که همه کارآفرینان ، سرمایه ، مدیریت و توان خود را برای اشتغال به کار گیرند و تمام کارگران برای عظمت ایران و اسلام تلاش کنند.

روحانی افزود: عظمت اسلام در سایه کار و تلاش همانند تلاش مولای متقیان علی (ع) است.

رئیس جمهور گفت: باز هم می خواهم به آقای وزیر کار تاکید کنم که نباید بین زنان و مردان امتیاز باشد و فرصت های شغلی برابر را باید به وجود بیاوریم.

روحانی افزود: آنهایی که در محیط کار بسیار سخت و زیان آور کار می کنند و سختی و مرارت می کشند برای بازنشستگی زودهنگام آنها همان طور که گفته شد، تلاش کنید.

رئیس جمهور گفت: دولت از این مسیر حمایت خواهد کرد ؛ کارگران عزیز ما ستون اقتصاد و سیاست جامعه اند و پشتوانه بزرگ اسلام ، جمهوری اسلامی ایران و دولتی هستند که خادم آنهاست.

روحانی افزود: ما هم افتخار می کنیم که بتوانیم بیش از گذشته به ملت ایران و کارگران عزیز خدمت کنیم.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *