سیاسی 11 خرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دبیر شورای عالی امنیت ملی : تکفیری ها قدرت کشاندن جنگ به مرزهای ایران را ندارند

به گزارش آفتاب شمال به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، علی شمخانی با حضور در برنامه نگاه یک که شامگاه شنبه 9 خرداد از شبکه اول سیما پخش شد گفت: افراط شکل گرفته در منطقه با کالبد شکافی سطحی و سریع دارای خصلت استکبار، ارتجاع و صهیونیست است و همه گروه ها متفق هستند که محور مقاومت باید به وضع فرسایشی برسد.

وی یادآور شد: گروه های افراطی در برخی کشورها از جمله سوریه، یمن، عراق متفق هستند و در کشورهایی مثل مصر و تونس متفق نیستند. اتفاق اول آنان تضعیف محور مقاومت است. صحنه دوم اتفاق آنها این است که ظرفیت جهان اسلام به جای پرداخت بین فلسطین صرف اختلاف شیعه و سنی شود. توافق سوم اینها این است که ایران که ادبیات تولید حاکمیت به نام دین را در منطقه حاضر و سفارت صهیونیست را تعطیل کرد، تضعیف شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره این که جنگ های رخ داده در منطقه چقدر نیابتی است ،اظهار کرد: جنگ نیابتی جنگ مکمل است؛ مکمل در تضعیف محوری که آنان (گروه های افراطی و حامیان آنان) روی آن متفق هستند؛ یعنی محورهای مقاومت و انقلاب اسلامی.

شمخانی توضیح داد: این محور (جمهوری اسلامی ایران) 8 سال با تهدید نظامی مقاومت کرد و امکانات کشور در این سال ها صرف مقاومت با رژیمی شد که همه در تجاوز با آن شریک بودند که در نهایت شکست خوردند.

وی ادامه داد: همین گروه ها تلاش کردند جریانات داخلی را به شکلی هدایت کنند که بتوانند با سناریوی دو سر بودن نظام سری را قوی و سری را تضعیف کنند که شکست خوردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: این گروه ها در ادامه وقتی دیدند که این کشور (جمهوری اسلامی ایران) ضعیف نشده و چشم انداز 1404 دارد به این نتیجه رسیدند که باید آن را از موجودیت ژئوپلوتیک محروم و موجودیت علمی و فرهنگی آن را تضعیف کنند و راه تکمیل ضربات فرسایشی در این است که به نام دین داری و دین مداری، علیه بخشی از دین اقدام شود از این رو ‘ز هر طرف شود کشته به سود استکبار است’ در دستور کار آنان قرار گرفت.

شمخانی اظهار کرد: اهداف خام و مبتنی بر تفکر آماتوری و هیجانی و جوان ناشی از تغییر حاکمیت در سعودی، منجر به اتحاد یک تصمیم راهبردی غلط شد که همین موضوع می توانست با شیوه دیگری و با مسالمت حل شود اما مدل بد تصمیم گیری را در منطقه ایجاد کرد.

وی یادآور شد: حدود دو ماه است که تجاوز سعودی به یمن ادامه دارد. اعلام کردند که گروه انقلابی باید صنعا را ترک کرده و رییس جمهوری مستعفی و یمن به جغرافیای محدود خود بازگردد. امروز چه وضعی دارند؟ امروز گروه های انقلابی با همراهی ارتش به همه جای یمن احاطه دارند و تنها دوای علیه تروریست اینها هستند و بمباران یمن با هدف حمایت از القاعده انجام می شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آخرین نماینده سازمان ملل در یمن اعلام کرد: ما در حال حل مشکل بودیم و به نتایجی رسیده بودیم که صبح همان روز سعودی شروع به حمله به یمن کرد.

شمخانی ادامه داد: این جنگ نیابتی نیست بلکه قتل عام یک ملت است که منجر به شکست سعودی شده است و امروز شاهد تنفر ایجاد شده بین یمنی ها علیه سعودی ها هستیم و می شد این اتفاق رخ ندهد.

وی گفت: به فرسایش بردن توان امت اسلامی به نوعی تامین امنیت اسراییل است و همین گروه های افراطی فراتر از این می روند و اعلام می کنند ارتش عربی علیه یمن تشکیل می دهند؛ در صورتی که یمن نیز عرب است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: می خواهید ارتش عربی تشکیل دهید؟ می توانید ارتش اسلامی تشکیل دهید و علیه کسانی که منافع جهان اسلام را به ذلت کشاندند، اقدام کنید.

شمخانی با طرح این پرسش که از تکفیری ها بپرسید آیا تیری به سمت تلاویو شلیک کردید؟ افزود: جمهوری اسلامی طرحی ارائه داد که مبتنی بر چهار محور شامل 1- توقف آتش بس 2. انتخاب یک کشور به عنوان مرکز مذاکره 3. حضور همه طیف های یمنی برای مذاکره و 4. تشکیل یک دولت ملی فراگیر که همه طیف های یمینی در آن شریک باشند. که اجرای این مدل سخت نیست.

وی یادآور شد: نگاه ها در منطقه بیش از آن که معطوف به واقعیت ها باشد بیشتر به زاغه مهماتی است که از دلارهای نفتی خریداری شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: این مقاومت، نسلی است و دشمنی به شکل آنتاگونیسی تبدیل می شود. ما در زمان حاکمیت قبلی عربستان و بعد از آن، سعی کردیم، اعلام کنیم که آنان از این بی مهابا بودن مبتنی بر دستور دیگران دست بردارند و کنار هم به شکل منطقه ای می توان مشکلات را حذف کرد.

شمخانی گفت: ما نیازی نداریم ایران را وسیع تر کنیم؛ از ابتدای انقلاب و در این سال ها، به کشوری تجاوز نکردیم اما نسبت به سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت نیستیم.

وی ادامه داد: نخبگان شیعه و سنی باید نسخه ای را برای جلوگیری از این نسل کشی ترسیم کنند و ما نیز کمک می کنیم که این فاز به پایان برسد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران امروز احساس می کند که خط دفاع از خودش، مقابله با تهدیدات آتی منطبق بر دفاع از مقاومت شده است.

شمخانی تصریح کرد: شکل دهی محور مقاومت مقابله با شعار توسعه رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات بود و به یاد داریم که رژیم صهیونیستی سال 82 جنوب لبنان را در اختیار داشت.

وی توضیح داد: گروه های تکفیری اعلام کردند که تهدید اول ما ایران و شیعیان و متحدان ایران هستند. می گویند اگر در عراق، دولت اسلامی شکل گرفته و به دلیل سقوط صدام سنی، دولت بغداد مقبول نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: اگر در سوریه امروز حاکمیتی وجود دارد که موافق جریان عربی در اسراییل نیست مبتنی بر حمایت ایران است و تکفیری ها با حمله به این کشور و دیگر کشورها تلاش کردند که نا امنی ها را به مرز ایران بکشانند اما واقعیت این است که توانایی این مهم را نداشتند.

شمخانی تاکید کرد: تکفیری ها در تصمیم های اخیر خود که اعلام شد، خواستند بمب هایی را در ایران منفجر کنند و امکانات و آدم های کار ساماندهی شد اما قبل از حرکت از قرارگاهشان، با قدرت اطلاعاتی و امنیتی ایران منهدم شدند.

وی ادامه داد: نزدیکی تکفیری ها به 50 کیلومتری مرز ایران بحث قدیمی است. آنها در دوره ای تا سعدیه و خانقین نزدیک مرز ایران است، آمدند اما منهدم شدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما سه خط قرمز در عراق داشتیم. این خط قرمز ها نخست مرز های ما، دوم بغداد و سوم تهدید عتبات عالیات بود. با حمایت ملت عراق، کرد، عرب، شیعه، سنی و بسیج مرجعیت و حمایت جمهوری اسلامی اجازه ندادیم؛ اتفاقی رخ دهد.

شمخانی توضیح داد: ما از این سناریو ها گذشتیم و هیچ تهدیدی نزدیک مرزهای ایران نیست و اجازه نمی دهیم تهدید نزدیک مرزهای ما شکل گیرد. البته آن ها درباره اقدامات تروریستی در مراکز تاریکشان برای عملیات در مراکز مقدس ما تصمیم گرفتند اما قبل از انجام این تصمیم، این اقدامات خنثی شد.

وی تاکید کرد: سال 93 گروه های تکفیری تلاش کردند به مرزهای کشور نزدیک شوند اما به چشم به هم زدنی از آن منطقه، صدها کیلومتر دور رانده شدند و قبل از تصمیم به انفجار مراکز مذهبی ما منفجر شدند؛ آنها خودشان را نفوذناپذیر جلوه می دهند اما نیروهای امنیتی ما مسلط هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: این تفکر شیطانی و اقدام نیابتی توسط برخی نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای مرتب دنبال می شود و در شمال غرب، جنوب شرق و جنوب غرب ادامه دارد و ما همواره هوشیار هستیم.

شمخانی ادامه داد: تشکیک در منطقه و خود آمریکا نیز وجود دارد که مبارزه با تروریست با همراهی 60 کشور رخ بدهد. باید این پرسش را مطرح کنیم این تروریست چه ملیتی دارد؟ آیا محل شکل گیری آن جایی نیست که استبداد و استکبار خیزش ملی ایجاد کرده است؟

وی تاکید کرد: هم ائتلاف ضد تروریست شکل می دهید و هم در سوریه از تروریست ها حمایت می کنید. چرا عده ای را برای مبارزه با یک دولت با ثبات مسلح می کنید؟ مگر کسانی که در سوریه می جنگند تروریست نیستند؟ پس این افراد مورد حمایت چه کسی هستند؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: آمریکایی ها در منطقه، راهبردی متناقض و متعارض به تصمیم و اقدامشان در پیش می گیرند و این تشکیک تنها مختص ما نیست. نمی خواهم بگویم داعش را تقویت می کنند اما کارنامه حضور شش ماه در مبارزه با داعش چیست؟ چقدر از ظرفیت داعش از بین رفته و رمادی چقدر فاصله با محل استقرار نیروهای آمریکایی داشته است؟

شمخانی گفت: بحث تجزیه عراق و کشورهای اسلامی، ریشه های فکری در مراکز فکری آمریکایی دارد. جو بایدن و کسینجر موید این نظریه هستند. آنها می گویند در منطقه خاورمیانه 44 اقلیت وجود دارد و با تجزیه این اقلیت ها، بزرگترین اقلیت، یهودی خواهد شد و آنها به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی هستند.

وی ادامه داد: امروز عراق با آمریکا پیمان امنیتی دارند اما چرا به دنبال تجزیه آن هستند؟ حتا نسبت به متحد تاریخی خود از جمله عربستان نیز چنین تفکری از سوی غرب وجود دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: مردم عراق احساسشان این است که مزایای در کنار هم بودنشان بر منفعت تاکتیکی تجزیه برتری دارد و در نهایت قادر به این امر نخواهند بود.
 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *