سیاسی 11 خرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

دکتر جهانگیری در همایش فرمانداران سراسر کشور: دولت بر قانونی بودن تمام مراحل انتخابات اصرار دارد

 

به گزارش آفتاب شمال به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، دکتر اسحاق جهانگیری صبح امروز (یکشنبه) در همایش فرمانداران سراسر کشور اظهار داشت: انتخابات هرچه پرشور تر و حضور مردم در آن گسترده تر باشد، منجر به تقویت نظام و مایوس شدن دشمنان خواهد شد و منتخبین مردم از پشتوانه و اقتدار بیشتری برخوردار خواهند بود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه فرمانداران و بخشداران نزدیکترین بخش دولت به مردم هستند خاطرنشان کرد: آنچه مردم بیشتر از دولت متوجه می شوند نتیجه عملکرد فرمانداران و بخشداران است.

وی افزود: دولتها با انتخابات ریاست جمهوری می آیند و می روند و آنچه بعد از هر انتخابات شکل می گیرد رنگ و بوی خواست و اراده مردم است.

دکتر جهانگیری ادامه داد: وقتی از دولت سخن گفته می شود معنای آن تنها هیات وزیران و کسانی که دور میز جلسات هیات دولت می نشینند، نیست بلکه استانداران، فرمانداران و بخشداران همگی همان وظیفه اعضای کابینه را در قبال خواست مردم و تعهد نسبت به اجرای برنامه های دولت دارند.

پیام دکتر روحانی در انتخابات 92 نه به افراط و آری به اعتدال بود

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه همواره باید این سوال را از خود بپرسیم که دولت تدبیر وامید در خرداد سال 92 از میان چه خواسته و رایی برآمد افزود: پیام دولت دکتر روحانی در 24 خرداد 92 ، نه به افراط و افراطی گری و آری به اعتدال و عقلانیت بود و در مقطعی که مردم نگرانی های متعدد داشتند رای به این دولت به منزله پایان نگرانی ها نسبت به آینده کشور بود

دکتر جهانگیری اضافه کرد: مردم به دولت یازدهم رای دادند که به نگرانی های آنها پایان داده شود و بتوانند منزلت خود در جهان را پیدا کنند زیرا به دلیل سوء مدیریت ها در دولت گذشته جایگاه ملت ایران تنزل یافته بود و مردم احساس می کردند باید مجددا به جایگاه حقیقی خود بازگردند.

مردم خواهان عزت و احترام در جامعه هستند

وی ادامه داد: مردم می خواهند عزت و احترامشان در جامعه حفظ شود و اساس حکومت بر آنها مبتنی بر قانون بوده و مسئولین اداری و اجرایی کشور فکر نکنند که می توانند با هر روشی که می خواهند بر مردم حکومت کنند.

معا ون اول رییس جمهور با تاکید براینکه مردم می خواهند کشور از فساد و ناکارآمدی به دور باشد خاطر نشان کرد: فسادهایی که در زمینه های مختلف شکل گرفته بود باعث تنفر مردم شده بود و مردم ناراحت بودند از اینکه ببینند عده ای با سختی برای تامین نان شب تلاش می کنند و عده ای با توسل به رانت و برخی ارتباطات به پول های میلیاردی می رسند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه مردم خواهان رونق اقتصادی بودند و می خواستند فرهنگشان از ریا، تظاهر و دروغ به دور باشد افزود: همه اینها یعنی مردم به اصلاح و تغییر روند در اداره کشور می اندیشیدند و می خواستند که ترس و نگرانی نسبت به آینده نداشته باشند.

وی اضافه کرد: همه مسئولین چه آنها که از دولت های گذشته بر سر کار هستند و چه کسانی که در دولت فعلی مسئولیت پیدا کرده اند، مکلف هستند به خواسته های مردم عمل کنند و خود را به تحقق وعده های رییس جمهور ملتزم بدانند.

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه مردم باید احساس کنند که تغییری رخ داده و از امید آنها حفاظت می شود گفت: مهمترین سرمایه هر دولت و نظام سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به آن نظام است و ما موظف هستیم اعتماد عمومی را به جامعه بازگردانیم و مردم احساس کنند که نظام اسلامی قادر است گره های زندگی مردم را باز کرده و در دنیا نقش مثبت ایفا کند.

دولت باید خود را در برابر مردم پاسخگو بداند

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دولت باید خود را در برابر خواسته مردم پاسخگو بداند و شهروندان باید احساس کنند که در پشت سر دولتی ایستاده اند که می تواند از حقوق اساسی آنها دفاع کند.

وی از بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقویت حس دولت داری در مردم بعنوان رویکردهای جدی دولت تدبیر وامید یاد کرد و گفت: دولت ضعیف، ‌نظام و سایر قوا را ضعیف می کند و اگر حس دولت داری در جامعه تضعیف شود، آشفتگی و خودرایی و خودسری موجب مختل شدن نظم اجتماعی کشور می شود.

هیچ پشتوانه ای بهتر از حمایت مردمی برای نظام وجود ندارد

دکتر جهانگیری همچنین با تاکید براینکه کشور دائما نیازمند حماسه های مشارکت است خاطر نشان کرد: این موضوع بخصوص در شرایط فعلی منطقه بسیار اهمیت دارد و هیچ پشتوانه ای بهتر از حمایت مردمی برای نظام وجود ندارد و در این زمینه فرمانداران بیش از همه در سازماندهی حماسه های مشارکت نقش دارند.

وی با اشاره به دو انتخابات مهم پیش روی گفت: آنچه بیش از همه می تواند مشارکت مردم در انتخابات را تقویت کند، اجرای ‌انتخابات قانونی، شفاف و رقابتی است که زمینه ساز مشارکت مردم خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه فرمانداران دارای مسئولیت مهمی هستند و نباید خود را دست کم بگیرند تصریح کرد: فرماندار رییس اصلی شهرستان است و همه مکلف هستند در اداره امور شهرستان با او هماهنگ باشند.

همه موظفیم انتخابات را خوب و قانونمند برگزار کنیم

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه هیچ مقام دولتی و هیچ نهاد حاکمیتی حق ندارد در انتخاب مردم دخالت کند گفت: همه موظف هستیم انتخابات را خوب و قانونمند برگزار نماییم.

وی افزود: اینکه عده ای سعی می کنند خبر دروغی بسازند و در رسانه های متکی به خودشان منتشر کنند و فرمانداران و دولت را منفعل سازند، نباید ما را فریب دهد زیرا وقتی که می‌گوییم دولت یازدهم چکیده مدیران نظام و متشکل از افرادی مجرب و کار کشته است یعنی دیگران نمی توانند ما را با اینگونه حرف ها و مسائل بترسانند.

وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم انتخابات به شکل قانونمند، دقیق و در چارچوب قوانین برگزار شود.

دکتر جهانگیری موضوع پرونده ای هسته ای را بعنوان یکی از مهمترین مسائل پیش روی نظام نام برد و گفت: یکی از ویژگیهای دکتر روحانی اشراف ایشان بر پرونده هسته ای است و از روزی که ایشان بعنوان رییس جمهور انتخاب شد، شخصا وقت زیادی برای پرونده هسته ای گذاشته و روسای قوا و افراد صاحب نظر را به مشورت خواسته است.

دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تلاش دولت تدبیر و امید برای اجرای این سیاست ها گفت: عده ای از اقتصاد تنها این را می دانند که گندم مردم را درو کنند و تصور می کنند کار بزرگی انجام شده است. البته خدمت به مردم خوب است اما اقتصاد امروز ایران جزو چند اقتصاد بزرگ دنیاست و تولید ناخالص داخلی کشور بیش از هزار هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر درون‌زا و برون‌نگر بودن تاکید شده گفت: درون زا بودن به معنای اتکا به ظرفیت های داخلی است و برون نگر یعنی اینکه با دنیا تعامل و صادرات و واردات داشته باشیم.

دکتر جهانگیری همچنین یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی را تاکید بر ذخیره سازی کالاهای اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: در مقطعی که دولت یازدهم شروع به کار کرد ذخایر کالاهای اساسی کشور در نقطه خط قرمز و رو به پایین بود اما هم اکنون با اتکا به اقتصاد مقاومتی انبارهای کشور پر شده و ذخایر گندم نیز از وضعیت خوبی برخوردار است.

رونق یک نیاز نیست بلکه یک ضرورت برای کشور است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تصویب لایحه دولت برای رونق اقتصادی و رفع موانع تولید گفت: مجموعه برنامه ها و سیاست های اتخاذ شده باید مارا به رونق اقتصادی برساند زیرا امروز رونق یک نیاز نیست بلکه یک ضرورت برای کشور است و امروز مجبور هستیم برای پاسخگویی به نیاز اشتغال نسل جوان به سرعت به سمت رونق حرکت کنیم.

وی لازمه رسیدن به رونق را محوریت دادن به بخش خصوصی دانست و با تاکید بر لزوم ارتباط و تعامل فرمانداران با بخش خصوصی گفت: تاکید دولت برای مقابله با مفاسد اقتصادی و رانت‌خواران نباید مانع از ارتباط با بخش خصوصی سالم شود زیرا اقتصاد ایران جز با کمک بخش خصوصی شکوفا نخواهد شد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به رویکرد دولت در جهت توسعه صادرات غیرنفتی از فرمانداران سراسر کشور خواست در این زمینه تلاش جدی داشته و با اقدامات لازم نظیر 24 ساعته شدن گمرکات و نظارت مستمر، زمینه توسعه صادرات در همه استانها را فراهم کنند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی که ناشی از کاهش میزان فروش به دلیل تحریم ها بوده است، با انتقاد از سوء مدیریت سالهای گذشته گفت: در سالهای قبل به بهانه افزایش صادرات نفت، نفت را به افرادی واگذار کردند و متاسفانه پول آن به کشور بازنگشت.

دکتر جهانگیری همچنین از طرح هدفمند سازی یارانه ها بعنوان یکی از داستان های پرغصه کشور نامبرد و گفت: با اجرای غلط این طرح بندها و گره هایی را به پای نظام بستند که تا مدتها گرفتار بماند.

وی افزود: طبق قانون باید 50 درصد از درآمد افزایش قیمت حامل های انرژی برای توزیع در میان مردم هزینه می شد و این کار نیازمند محاسبات پیچیده نبود بلکه بایک ضرب و تقسیم ساده می توانستند درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی را محاسبه کرده و 50 درصد آن را تقسیم بر جمعیت مردم کشور کنند تا میزان یارانه نقدی مشخص شود اما معلوم نیست طبق چه مجوز قانونی و با چه انگیزه ای جز گرفتار کردن نظام، دو تا سه برابر آنچه قانون معین کرده بود بعنوان یارانه پرداخت کردند.

وی افزود: مشخص نیست چرا مجلس شورای اسلامی و دستگاه های نظارتی نیز از این اقدام خلاف قانون جلوگیری نکردند و حالا به ما می گویند که یارانه ثروتمندان را حذف کنید. یعنی الان ما بدهکار شده ایم که چرا یارانه پردرآمدها را حذف نکرده ایم و آنها که به شکل غیرقانونی این یارانه ها را توزیع می کردند، خود را قهرمان می دانند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کسانی که دولت را متهم می کنند که جرات تصمیم گیری ندارد افزود: دولت تدبیر و امید تا کنون دو مرتبه قیمت بنزین را افزایش داده و این هنر نیست که قبل از افزایش قیمت حامل های انرژی و بیش از میزان درآمد از آن ، یارانه نقدی میان مردم توزیع شود.

در سختی ها هیچ کس به دولت کمک نمی کند

دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: متاسفانه در سختی ها هیچ کس به دولت کمک نمی کند. آنجا که ما را تشویق به اصلاحات بزرگ می کردند و ما در دل مشکلات رفتیم، آنها که خوب بودند سکوت کردند و بقیه با استفاده از رسانه هایشان علیه دولت اقدام کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مفاسد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: مفاسد اقتصادی بصورت سیستمی در کشور ورود کرده و متاسفانه در سالهای قبل مبارزه با مفاسد به حربه ای برای مقابله با رقیب تبدیل شده بود و مفسدین نیز فهمیده بودند که با افراد کارنابلد روبرو هستند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پرونده بابک زنجانی و مشخص نبودن محل دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار از ثروت کشور که در اختیار این فرد قرار گرفته بود، گفت: این پول در نظام بانکی دنیا جابه جا شده و باید مشخص شود که کجا رفته و همچنین باید مشخص شود که بابک زنجانی چگونه توانسته به سیستم نفوذ کند.

وی تصریح کرد: این دولت مصمم است یک پیشگیری جدی در زمینه مبارزه با مفاسد اجرا کند زیرا فساد همانند غده سرطانی است که اگر فورا با آن مبارزه نشود همه جا را درگیر می کند و مانند خوره امید مردم را می خورد.

معاون اول رییس جمهور معوقات بانکی و زمین خواری را دو بخش مهم در مفاسد اقتصادی دانست و از فرمانداران سراسر کشور خواست نسبت به این موضوعات حساسیت نشان داده و تغییر کاربری و مقابله با تصرف اراضی و منابع طبیعی را به شکل جدی دنبال کنند.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: برای پیشگیری از فساد مصمم هستیم در دولت یازدهم، دولت الکترونیک به طور کامل اجرا شده،لذا بایستی مقررات شفاف گردد و سامانه های الکترونیکی اجرا شوند.

درب اتاق فرماندار باید به روی مردم باز باشد

وی خطاب به فرمانداران سراسر کشور گفت: از شما انتظار داریم اگر در مرکز مشکلاتی وجود دارد شما جبران کنید. فرماندار باید با مردم صمیمی و درب اتاقش به روی مردم باز باشد.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مردم ساکن روستاها هستند، بر لزوم توجه به روستاها تاکید کرد و افزود: روستاها مرکز تولید و جمعیت تولید کننده کم توقع و پرکار کشور هستند که اگر به آنها توجه نکنیم باید هزینه های چند برابری برای رفع مشکلات و مسائل حاشیه نشینی در شهرها صرف کنیم.

فرمانداران اقتدار مدیریتی خود را نشان دهند

معاون اول رییس جمهور از فرمانداران خواست انسجام کشور را جدی گرفته و اقتدار مدیریتی خود را نشان دهند و به آنان گفت: قابل قبول نیست که یک سخنرانی و یا برنامه ای که مجوز دارد لغو شود. احدی نباید حس کند که می تواند در برابر قانون بایستد.

در ابتدای این مراسم وزیر کشور نیز در سخنانی موضوع اصلی این همایش را آمادگی برای برگزاری انتخابات سالم و با شکوه دانست و گفت: ما موظف هستیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که خروجی انتخابات نتیجه مطلوب داشته و موجب افزایش اعتماد عمومی به نظام و تقویت امید مردم به آینده باشد.

دکتر رحمانی فضلی با تاکید بر ضرورت حضور با شکوه مردم در انتخابات خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، حضور با شکوه مردم قدرت ملی و مانور بزرگی در برابر دشمنان است ضمن آنکه تکیه گاه و نقطه قوتی برای مجلسی خواهد بود که برخواسته از رای اکثریت جامعه باشد.

وی با بیان اینکه تمام مراحل فرآیند انتخابات را چندین بار مرور کرده ایم که بتوانیم صحت و سلامت آن را تایید کنیم تصریح کرد: بعنوان وزارت کشور آنچه را قانون تعیین کرده باید بر آن پافشاری کنیم و هم از حقوق نامزدها و هم از حقوق مردم بعنوان رای دهندگان دفاع کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: تعیین هیات اجرایی که نظارت و اجرای انتخابات را بر عهده دارد باید از افرادی سالم و مورد تایید باشد که از صلاحیت های لازم قانونی برخوردار هستند.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *