بین الملل 25 مرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار آمریکا و کناره‌گیری سوئیس از خرید گاز ایران

آفتاب شمال : به‌رغم اعلام دولت سوئیس مبنی بر لغو رسمی تحریم‌های ایران از روز پنجشنبه ۲۲ مرداد‌ماه جاری تازه‌ترین خبرها از هشدار آمریکا به این کشور درباره لغو تحریم‌های ایران و کناره‌گیری سوئیس از خرید گاز ایران حکایت دارد.

پايگاه اينترنتي شبكه «پرس تي وي»، اعلام كرد كه آمريكا به شركت‌هاي سوئيسي هشدار داده است تا زمان اجرايي شدن توافق هسته‌اي بين تهران و 6قدرت جهاني، از مبادله با ايران خودداري كنند. مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، روز چهارشنبه (21مرداد) گفت: تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران تا زماني كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي «برنامه جامع اقدام مشترك» را تأييد نكند، به قوت خود باقي مي‌ماند.

گرچه محور عمده تحريم‌هاي سوئيس شامل تجارت فلزات گران‌بها، محصولات پتروشيمي، نفت خام، بيمه و تعهدات مربوط به نقل و انتقال پول بوده و اين كشور تحريم‌ها عليه 8فرد و سازمان ايراني را لغو كرده است اما آخرين خبرها از كناره‌گيري سوئيس براي خريد گاز ايران حكايت دارد، به‌نحوي كه پس از انصراف سوئيس از واردات گاز ايران به‌نظر مي‌رسد برخي ديگر از كشورهاي اروپايي ازجمله يونان و ايتاليا نيز به‌دنبال يافتن جايگزيني براي گاز ايران هستند.

به گزارش خبرگزاري فارس، روز جمعه برخي از رسانه‌هاي خارجي به نقل از شركت سوئيسي آكسپو، اعلام كردند اين شركت ديگر براي تأمين نياز خود روي گاز ايران حساب نمي‌كند و تمام گاز خود را از آذربايجان تأمين خواهد كرد. آكسپو در راستاي لغو قرار داد منعقد شده با ايران نيز سهمي ۵ درصدي را در پروژه خط لوله ترانس آدرياتيك خريداري كرد كه براساس پيش‌بيني‌ها در سال ۲۰۲۰ انتقال گاز آذربايجان را به اين كشور آغاز خواهد كرد. بنا به گفته سخنگوي اين شركت، در حال حاضر اين شركت براي تمام ظرفيت مورد نياز گاز خود با آذربايجان قرارداد بسته است و ديگر نيازي به گاز ايران براي تأمين نياز خود ندارد.

اين در حالي است كه در سفر ارديبهشت‌ماه امسال هيأت اقتصادي سوئيس به رهبري سفير سابق اين كشور در ايران براي انجام مذاكرات به تهران، يكي از محورهاي مذاكره اين هيأت اقتصادي با مسئولان ايراني صادرات گاز به اين كشور بود به‌طوري كه يك منبع آگاه از آماده شدن بسته پيشنهادي ايران براي انتقال گاز به سوئيس با سرمايه‌گذاري اين كشور و تحويل به هيأت تجاري سوئيسي خبر داده بود. با كنار كشيدن سوئيس از واردات گاز ايران به‌نظر مي‌رسد يونان و ايتاليا نيز از جمله ديگر كشورهاي اروپايي هستند و كه با وجود مذاكرات صورت گرفته، گاز مورد نياز خود را از ايران وارد نخواهند كرد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *