اجتماعی 17 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

توجه به معماري اقليمي در گيلان به عنوان تنها استان داراي موزه ميراث روستايي با پيشينه تاريخي-فرهنگي و ظرفيت نخبگي استان ضروري است

دكتر اكبر تركان با بيان اين كه استان گيلان دروازه اروپا بوده افزود: اين شهر بيشترين تحصيل كرده و ستاره هاي علم را داشته …………


به گزارش آفتاب شمال دكتر اكبر تركان همچنین افزود به تعداد کثیر تحصیل کرده در این شهر گفت  اين به معناي آن است كه بايد در اين شهر كارهاي خوبي انجام گرفته باشد كه ما در معماريش ببينيم. اما ساختمان هاي معدودي در گيلان و رشت با چنين رويكردي وجود دارد.

عصر يكشنبه به دنبال سفر دكتر اكبر تركان مشاورعالي رئيس جمهور و رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور به همراه هيات رئيسه شوراي مركزي سازمان به استان گيلان وي در جلسه اي به ميزباني سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان و در حضور جمعي از مسئولين استاني شركت كرد.

در اين نشست كه با حضور رئيس و اعضاي هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان ، فرماندار و شهردار رشت، نمايندگان مردم گيلان در مجلس شوراي اسلامي، مهندس خاوري مدير كل راه شهرسازي استان گيلان ، دكتر مسرور مدير عامل منطقه آزاد انزلي و بازرسين و اعضاي شوراي انتظامي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان در هتل كادوس رشت برگزار شد، در خصوص مسائل سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، موانع ساخت و ساز، هويت معماري بومي بحث و تبادل نظر شد.

در ابتداي جلسه مهندس عبدالرضا قاسميان لنگرودي، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان ضمن خير مقدم و خوش آمدگويي، با اشاره به آمار و ارقام مربوط به اين سازمان افزود: سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان بيش از هجده هزار و هفتصد عضو دارد كه از اين تعداد هشت هزار و ۴۴۵ نفر داراي پروانه اشتغال به كار مهندسي هستند .

مهندس قاسميان با اشاره به ايجاد پانزده دفتر نمايندگي سازمان در شهرستان هاي استان به جزء رشت اظهار داشت: مراحل ساخت ساختمان دفتر نمايندگي رشت و جداسازي آن از ساختمان ستاد در دست اقدام است كه ايجاد اين دفاتر نمايندگي ارائه خدمات به مراجعين و مهندسين عضو سازمان را تسهيل مي نمايد.

وي با اشاره به فعاليت هاي موثر سازمان نظام مهندسي ساختمان در حوزه ارائه خدمات به اعضاي سازمان، همچنين اجراي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و ترويج مقررات ملي ساختمان ادامه داد: آغاز به كار سيستم ارجاع نظارت كار، راه اندازي سيستم آمار آنلاين كه به صورت لحظه اي فعاليت هاي سازمان استان را منعكس مي كند، فعاليت هاي متعدد در بخش خدمات مهندسي، دفاتر مهندسي و كنترل نقشه، همچنين فعاليت در حوزه هاي فرهنگ سازي و ترويجي مقررات ملي ساختمان با ايجاد كارگروه هاي تخصصي، برگزاري همايش ها و سمينارهاي علمي و عملي، استفاده از پرسنل متخصص و برگزاري دوره هاي آموزشي متعدد ويژه كاركنان سازمان و فعال سازي بخش رفاهي و ورزشي را از اهم فعاليت هاي انجام شده دانست.

در ادامه جلسه رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور ايجاد هويت بومي معماري در گيلان را ضروري دانست. دكتر تركان با بيان اين كه امروز كمتر بنائي را مي توانيم با هويت معماري گيلاني در استان ببينيم ادامه داد: در ۳۵ سال گذشته، ساختمان هاي زيادي ساخته شده است، تعداد بسيار زيادي مدرسه و دانشكده احداث شده است اما كمتر ساختمان، مدرسه يا دانشكده اي در گيلان متناسب با هويت بومي و معماري اقليمي ساخته شده است.

دكتر تركان با بيان اين كه رشت دروازه اروپا بوده افزود: اين شهر بيشترين تحصيل كرده و ستاره هاي علم را داشته و اين به معناي آن است كه بايد در اين شهر كارهاي خوبي انجام گرفته باشد كه ما در معماري اين شهر ببينيم و توجه به معماري اقليمي در گيلان به عنوان تنها استان داراي موزه ميراث روستايي با پيشينه تاريخي-فرهنگي و ظرفيت نخبگي استان ضروري است.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور ادامه: حالا كه ساختمان دفتر نمايندگي جديد سازمان نظام مهندسي در رشت در مرحله ساخت اسكلت است، مي توان پس از بررسي هاي لازم براي ايجاد هويت آن مطابق با اصول معماري بومي گيلان اقدام نمود و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان مي تواند در انجام اين امر پيش قدم باشد.

دكتر تركان ركود در صنعت ساختمان را سراسري خواند و اظهار داشت: همان طور كه در صنعت خودرو شاهد ركود هستيم در صنايع ديگر هم وضع به همين شكل است. اكنون تعادل بازار كم شده و وقتي توان مردم از لحاظ اقتصادي كم شود اولين چيزي كه با ركود مواجه مي شود صنعت ساختمان و خودرو است.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور با اشاره به تعداد بالاي فارغ التحصيل هاي مهندس در حوزه ساختمان با وجود ظرفيت كم كار افزود: در حالي كه يك استادكار سنگ كار يا گچ براي كار روزانه حداقل صد هزار تومان دريافتي دارند، تعداد بسيار زيادي مهندس حوزه ساختمان داريم كه بيكار هستند. اين نشان مي دهد در حوزه هاي مهارتي كار كافي نكرديم و مي بايست براي تخصص و مهارت مهندسان برنامه ريزي هاي دقيق تري شود.

مشاور عالي رئيس جمهور با دفاع از شهر شدن مناطقي با جمعيت بيش از پنج هزار نفر اظهار داشت: شايد اين كار مشكلاتي نيز به همراه داشته باشد اما فرصت خوبي جهت ضابطه مند كردن ساخت و ساز با ارائه نقشه و افزايش نظارت سازمان هاي نظام مهندسي ساختمان فراهم مي سازد.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختان كشور همچنين در مورد مخالفتش با ابلاغيه وزير راه و شهرسازي جهت انتخابات سازمان نظام مهندسي ساختمان اظهار داشت: من در مورد ابلاغيه وزير گفتم كه نياز به قانونگذاري دارد.

در اين نشست اعضاي هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، بازرسين و اعضاي شوراي انتظامي اين سازمان، نمايندگان استان، مديركل اداره راه و شهرسازي استان گيلان، مديرعامل منطقه آزاد انزلي، شهردار و فرماندار رشت و جمعي از مسئولين سازمان هاي استان به بيان ديدگاه هاي خود در خصوص مسائل صنعت ساختمان و امور شهري گيلان پرداختند.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *