اجتماعی 31 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه گیلان با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش آفتاب شمال : دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) با اشاره به  فعالیت های علمی سال گذشته در دانشگاه ابراز امیدواری کرد این فعالیت ها که مرهون همدلی دانشگاهیان است، منجر به ارتقای جایگاه دانشگاه گیلان در سطح کشور شود. وی گفت:در بهمن ماه سال جاری کل ساختمان ۱۰ هزار مترمربعی دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان به بهره برداری می رسد.

دکتر رضی افزود: همچنین با توجه به نیاز خوابگاهی در دانشگاه، یک خوابگاه پسران به ظرفیت ۱۵۰ دانشجو همزمان با آغاز سال تحصیلی با مشارکت صندوق رفاه دانشجویی به صورت قرارداد اجاره با بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رئیس دانشگاه گیلان به ظرفیت اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان اشاره کرد و گفت: اولویت ما در دانشگاه گیلان ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری است. وی با اشاره به عوامل مختلف دخیل در ارتقای کیفیت، نقش همکاران هیأت علمی در این امر از همه مهمتر دانست.

دکتر رضی پویایی دانشگاه را در گرو شکوفایی استعدادهای دانشجویان دانست و افزود: امیدوارم در سال تحصیلی جدید با تعامل هر چه بهتر بین اساتید و دانشجویان شاهد شکوفایی  ابعاد گوناگون وجودی دانشجویان ازجمله ابعاد علمی، فرهنگی، تربیتی و خلاقیت و نوآوری باشیم.

دکتر شریعتی، معاون آموزشی وزارت علوم هم در این مراسم، ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: یاد و پیروی از مکتب شهدا ضرورت جامعه امروز است.

وی با اشاره به مقایسه جمعیت آماری دانشجویان در اوایل انقلاب تاکنون، افزود: از میان جمعیت 36 میلیونی کشور تنها 180 هزار نفر مشغول به تحصیل بودند، این در حالی است که جمعیت دانشجویی امروز به 25 برابر رسیده است.

دکتر شریعتی با بیان اینکه آمارها نشان از اختلاف بهره‌وری و تعداد فارغ‌التحصیلان دارد، گفت: آمار فارغ‌التحصیلان غیر هدفمند است بنابراین جهت گیری نظام باید به گونه‌ای باشد تا جهت‌گیری صحیحی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان در چهار زیر نظام آموزشی مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: مراکز دولتی، دانشگاه آزاد و دانشگاه غیردولتی جزء دانشگاه‌های ماموریت‌گرا هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه 13درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند، گفت: تمام دانشگاه‌ها باید ماموریت‌گرا باشند اما متاسفانه در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها ماموریت‌گرا نیستند.

وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی، افزود: طرح آمایش آموزش عالی بر اساس رشد 7 درصدی تعیین شده است.

دکتر شریعتی گفت: توجه به بخش خصوصی باید سیاست اصلی ما باشد و ورود بخش خصوصی به بخش آموزش عالی پر کردن خلائی است که دولت نمی‌تواند جایگزینی برای آن داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: ما باید راهکار رفع این دغدغه‌ها را فراهم نماییم و در ارتباط با سیاست‌های کلان آمایش آموزش عالی، کارهایی را دنبال کنیم که بدون توجه به آمایش سرزمین امکان‌پذیر نیست، اما این طرح با سختی‌های زیادی تدوین شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت بررسی ارائه شد.

وی افزود: در طرح آمایش آموزش عالی ماموریت‌گرایی باید جزء اصول دانشگاه‌ها باشد و توسعه آموزش عالی را متناسب با اشتغال ببینیم، به طوری که ظرفیت‌های پذیرش به خوبی دیده شود.

دکتر شریعتی با تاکید بر اینکه توسعه آموزش عالی بدون توجه به کیفیت معنا ندارد،گفت: باید راهکارهای لازم برای مشکل گشا بودن مقطع دکترا در جامعه ارائه شود نه اینکه تنها اعتباری کاذب به فرد در جامعه دهد.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: گیلان 4 درصد جمعیت دانشجویی کشور را دارد، از این تعداد10 درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند.

وی دانشگاه گیلان را یکی از دانشگاه‌های پرافتخار کشور دانست و افزود: دانشگاه گیلان به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر نقش خوبی را ایفا می‌کند. دانشگاه‌های مادر در استان ها می‌توانند وزارت را در ساماندهی مراکز دانشگاهی استان‌ها یاری کنند.

دکتر شریعتی با بیان اینکه قانونگرایی و قانون مداری یکی از سیاست‌‌های مهم دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید است، عنوان کرد: مشکلات گذشته ناشی از قانون‌گریزی بوده است، بنابراین وزارت علوم در مبحث قانون‌گریزی دانشگاه‌ها، با جدیت ورود کرده است و اسامی دانشگاه‌های مذکور به اطلاع سایرین می‌رسد.

وی ارتقای کیفیت را اولویت دیگر دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید برشمرد و یادآور شد: رشد بی‌رویه موسسات آموزشی که طی سال‌های گذشته با آن رو به رو بودیم راباید به عنوان یک فرصت برای ارتقای کیفیت ببینیم.

گفتنی است در این مراسم از کیانا تدبیر واجارگاه رتبه دو کشوری در رشته علوم تجربی در کنکور سال جاری و سه تن از اساتید دانشگاه گیلان (دکتر شیرینی عضو هیات علمی گروه شیمی، دکتر بی آزار عضو هیات علمی گروه ریاضی کاربردی و دکتر انصاری خلخالی عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک) که اخیراً در جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند تجلیل  به عمل آمد.

رونمایی از نرم افزار اندروید دانشگاه گیلان هم از دیگر برنامه های آغاز سال تحصیلی جدید بود.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *