اجتماعی 05 مهر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تسریع در روند جستجوی مفقودان حادثه منا

به گزارش پایگاه آفتاب شمال ، سعید اوحدی تلفنی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: به خاطر بازگشت یک و نیم میلیون زائر از منا به مکه کار جستجوی مفقودان در روز شنبه با کندی مواجه شد و امیدواریم این روند از امروز با جستجوی همه بیمارستانها تسریع شود.

وی با اشاره به آشفتگی مراکز درمانی عربستان و حجم انبوه مصدومان افزود: اولین چیزی که از زائران در این حادثه مفقود می شود موبایلهای آنان است و به همین خاطر زائران مصدوم ایرانی نتوانسته اند تاکنون با ما یا بستگانشان تماس بگیرند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سعودیها روند خدمات رسانی به مصدومان را از جمعه آغاز کردند گفت: انتظار این بود با توجه به اینکه در روز اول حادثه 390 زائر ایرانی مفقود شده بودند سعودیها با ما تماس می گرفتند و مسئله را پیگیری می کردند که اینگونه نشد.

اوحدی همچنین با اشاره به روند شناسایی اجساد جان باختگان ایرانی در حادثه منا از وضعیت سنتی برخورد سعودیها در قبال این حادثه و همکاری نکردنم مناسب با عوامل ایرانی انتقاد کرد.

تشکیل ستاد ویژه بررسی حادثه منا به ریاست وزیر کشور

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه هم با بیان اینکه تاکنون علت ماجرا مشخص نشده است افزود: آنچه تاکنون مطرح شده همه بر اساس حدس و گمان است تا موضع رسمی اعلام نشود نمی توان علت اساسی حادثه منا را اعلام کرد.

حسن قشقاوی اولویت اصلی را موضوع انسانی و کنسولی دانست و افزود: ما بحث سیاسی نداریم و همه تلاشمان برای این است که خانواده ها را از نگرانی بیرون بیاوریم.

وی با اشاره به عهدنامه مودت سال 1308 با دولت عربستان سعودی با تأکید بر حفظ امنیت زائران ایرانی و موافقتنامه فرهنگی سال 1346 میان ایران و عربستان راجع به تعامل بین دو دولت در برگزاری حج و قرارداد امنیتی میان وزارت کشور ایران و عربستان گفت: پس از تعیین تکلیف وضعیت و مفقودان بازگشت اجساد مفقودان و مصدومان که اولویت ماست می توان با استفاده از این عهدنامه ها و قراردادها موضوع را به طور جدیتر بررسی کرد.

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه تأکید کرد: با توجه به اولویت های سه گانه ما تلاش اصلی مان بر همکاری با عربستان در شرایط کنونی است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این مباحثی درباره یمن ، عراق و سوریه مطرح بوده است گفت: الان هرچه که همکاری میان دو کشور را تضعیف کند به هیچ وجه در دستور کار نداریم.

قشقاوی تصریح کرد: تمامی اقدامات دولت،‌ مجلس و رسانه ها باید معطوف به سه اولویت اعلام شده باشد و هر چه که آنها را مخدوش کند خلاف منافع ملی و خانواده های داغدار و چشم به راه است.

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه همچنین به تشکیل ستاد ویژه بررسی حادثه منا به ریاست وزیر کشور اشاره کرد و گفت: روز شنبه هم در جلسه ای با حضور حقوقدانان بین المللی ابعاد مختلف این حادثه غمبار بررسی شد.

قشقاوی گفت: طبیعی است که برای ادامه بررسیها باید ابتدا اگر بنا به طرح دعوایی است در دادگاههای داخلی و پس از آن در دادگاههای بین المللی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه 18 کشور درگیر فاجعه منا هستند افزود: به هیچ وجه بحث ایران و عربستان، شیعه و سنی و عرب و عجم مطرح نیست و موضع گیریهای دیگر کشورها و هماهنگی با آنها برای چگونگی برخورد با این حادثه برای ما مهم است.

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه تصریح کرد: هر کار بین المللی در درجه اول با دیگر کشورها آغاز خواهد شد.

قشقاوی افزود: همانطور که در پیام مقام معظم رهبری بود مسئولیت این حادثه با دولت عربستان است و هیچ تردیدی در آن نیست.

وی تصریح کرد: پیام ایشان بسیار هوشمندانه بود و هیچ موضع گیری ای نباید آنگونه باشد که آنقدر احساس بر ما غلبه کند که نتوانیم بر آن غالب شویم بلکه باید هوشیارانه عمل کنیم.

قشقاوی با بیان اینکه در بحث بین المللی همه چیز قابل پیگیری است یک دست را در این عرصه بی صدا دانست و افزود: وقتی صحبت از هماهنگی بین المللی می کنیم راهی جز این نیست که هر کاری هماهنگ با دیگر کشورها و مشارکت آنها باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تلفنی در این برنامه با اشاره به اینکه به سعودیها اعلام کرده ایم که باید برای بررسی حادثه منا به سرعت به عربستان سفر کنیم گفت: با این وجود تاکنون به هیئت ایرانی برای سفر به عربستان ویزا نداده اند.

علی جنتی افزود: سفیر کشورمان در عربستان مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت از طرفی و وزیر امور خارجه در نیویورک از طرف دیگر پیگیر سفر هیئت ایرانی به عربستان هستند.

وی گفت: آنچه بیشتر برای ما اهمیت دارد این است که با سفر هیئت ایرانی به عربستان تفسیری واقعی به دست آید و مشکلات آنجا بررسی شود تا بتوان جان باختگان و مصدومان را هر چه سریعتر به ایران منتقل کرد.

رئیس اسبق سازمان حج و زیارت هم تلفنی در این برنامه مشکلترین رفتار سعودیها را نبود روحیه مدیریت مشارکتی در موسم حج دانست و گفت: آنها به هیچ وجه در سرزمین منا یا مشعرالحرام حاضر به کمک گرفتن و مساعدت دیگر کشورها نیستند.

علی لیالی افزود: نبود نیروی انسانی مناسب و به تعداد در حج امسال یکی از عوامل ایجاد حادثه منا بود.

وی بر ضعف مدیریت میدانی سعودیها در عملیات حج تأکید کرد.

حسن عابدینی کارشناس رسانه هم به صورت تلفنی در این برنامه با اشاره به همسویی و هماهنگی بسیار قدرتمند رسانهای غربی و عربی در انتشار اخبار حادثه منا افزود: عربستان مدتهاست گروههای رسانه ای مختلفی را مدیریت می کند و در اختیار دارد.

وی افزود: رسانه ها در این حادثه، همچون همیشه به عنوان بازوی دیپلماسی سعودیها عمل کردند.

عابدینی کتمان حقیقت ، مسئولیت زدایی از سعودیها و اعلان ناگزیرپذیر بودن حادثه در موسم حج را از جمله شگردهای رسانه های خارج از عربستان به ویژه غربیها در لاپوشانی حادثه خونبار منا دانست و گفت: حجم پوشش رسانه های غربی و عربی به این فاجعه به هیچ وجه با عمق آن همخوانی نداشت.

این کارشناس رسانه با اشاره به سانسور خبری شدید سعودیها از فاجعه منا آنرا بی نظیر خواند و افزود: از این حادثه با این ابعاد تنها تصاویر انگشت شماری منتشر شده است.

عابدینی با بیان اینکه بی بی سی در پوشش حادثه منا به عنوان وکیل مدافع سعودیها ظاهر شد گفت: انتشار اخبار این حادثه بزرگ نشان داد که مقامات سعودی با رسانه های پیشروی غربی هماهنگی کاملاً‌ نوشته شده دارند. (خبرگزاری صدا و سیما)

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *