ورزشی 09 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افتخاری که در سایه رقابت های جهانی وزنه برداری بی رنگ شد؛ رسانه هاي مدال گرا و ناديده گرفتن افتخار ملي وزنه برداران

به گزارش پایگاه آفتاب شمال به نقل از خبرگزاري صداوسيما :  رقابت هاي جهاني وزنه برداري آمريکا و نتايجي که تيم ملي وزنه برداري ايران کسب کرد حواشي بسياري براي فدراسيون به دنبال داشت و کادر فني را با هجمه بسياري از انتقادات مواجه کرد. در اين ميان پروسه درمان بهداد سليمي و زمان بازگشت او به تيم ملي و حضورش در بازي هاي المپيک در صدر اخبار رسانه اي قرار گرفت تا حدي که اينطور وانمود شد رسانه ها نگاهي مدال گرايانه دارند يعني فقط به دنبال مدال المپيک آن هم از سوي بهداد سليمي هستند و شانس موفقيت تيم ملي وزنه برداري را فقط در يک نفر مي بينند. گويا اميدي به ديگر وزنه برداران حاضر در تيم ملي ندارند.
متاسفانه اين رويکرد تا حدي تقويت شد که دکتر غلامرضا نوروزي رئيس فدراسيون پزشکي ورزشي در مصاحبه اي اعلام کرد که سلامت بهداد سليمي در اولويت قرار دارد و بحث بازگشت او به تمرينات تيم ملي در مراحل بعدي اهميت است. نگراني رسانه ها درباره نبود بهداد سليمي تا حدي قابل درک است اما تمرکز روي آن بطور حتم نتايج خوبي به دنبال نخواهد داشت زيرا در حال حاضر نفرات قدرتمندي در تيم ملي حضور دارند که مي توانند به تنهايي شانس نخست براي کسب مدال در المپيک باشند که از جمله آنها مي توان به کيانوش رستمي، بهادر مولايي و حتي جوانان دعوت شده به تيم ملي که با توجه رسانه ها مي توانند با انگيزه مضاعف در المپيک حاضر و شگفتي ساز شوند.
در ميان روزهاي نا خوشي که بعد از شروع رقابت هاي جهاني آمريکا در تقويم فدراسيون وزنه برداري در حال سپري شدن بود، فهرست سياهي از دوپينگ وزنه برداران روسيه، قزاقستان، آذربايجان، کره شمالي، بلاروس، مولداوي و يونان در رقابت هاي جهاني آمريکا در فدراسيون جهاني منتشر شد. فهرستي که در آن نام تيم ملي وزنه برداري ايران به علت پاکي و سلامت ديده نمي شود.
 در ورزشي که به علت شرايط خاص، معضل دوپينگ دامن گير بسياري از وزنه برداران در سراسر دنيا مي شود، رهايي از آن مستلزم آگاهي و در اختيار داشتن دانش روز است. نتايج حاصله نشان مي دهد که سياست هاي راهبردي فدراسيون در کميته پزشکي کاملا موثر بوده است و توانسته وزنه برداران را به خوبي هدايت کند. اين اتفاق خوشايند را مي توان افتخار ملي وزنه برداري ايران قلمداد کرد افتخاري که مي تواند تا بازي هاي المپيک تداوم يافته و ايران را به قطب وزنه برداري پاک در دنيا تبديل کند.
اصلاح نگرش مهمترين وظيفه فدراسيون
دکتر داوود باقري رئيس کميته پزشکي فدراسيون وزنه برداري گفت: از ابتداي حضور مرادي در فدراسيون وزنه برداري تقويت کميته پزشکي و کنترل وزنه برداران در روي نياوردن به دوپينگ در اولويت برنامه ها قرار گرفت. کميته پزشکي در تلاش براي اصلاح نگرش وزنه برداران است. متاسفانه برخي داراي تفکري سنتي در استفاده از مواد نيرو زا هستند و فکر مي کنند با دوپينگ توان فيزيکي آنها افزايش مي يابد در حاليکه آنها داراي يک باور غلط هستند.
وي افزود: استفاده از مواد نيروزا فقط 7 درصد بر توان ورزشکاران مي افزايد و روي آوردن به دوپينگ ناشي از تنبلي در برنامه ريزي و نداشتن تمرين است. واقعيت اين است که با تغذيه و استفاده از مکمل هاي ورزشي مي توان اين 7 درصد را جبران کرد.
دکتر باقري گفت: همه ديدند که در رقابت هاي جهاني آمريکا وزنه برداران دوپينگي رو دست خوردند زيرا فکر نمي کردند دوپينگ آنها مشخص شود ولي با توجه به سيستم هاي آناليز پيشرفته تست دوپينگ آنها مشخص شد. طبق اعلام کميسيون آنتي دوپينگ 24 وزنه بردار در رقابت هاي جهاني آمريکا دوپينگ کردند که رقم بسيار بالايي است.
وي افزود: قرار نداشتن وزنه برداران ايراني در ميان ورزشکاران دوپينگي افتخار بزرگي براي ورزش کشور و نشان مي دهد که فدراسيون برنامه ريزي درستي در اين باره داشته است. بحث اجتناب از دوپينگ از اولويت هاي اصلي رئيس فدراسيون است به همين علت در جلسه کميته فني تصميم گرفته شد از هر وزنه برداري که به اردوي تيم ملي دعوت مي شود تست دوپينگ گرفته شود.
رئيس کميته پزشکي فدراسيون وزنه برداري گفت: در اين خصوص کميته پزشکي پيشنهاد کرده است که در مسابقات ليگ از همه وزنه برداران تست دوپينگ گرفته شود تا همه در شرايط مساوي به رقابت بپردازند. خوشبختانه نادو و فدراسيون وزنه برداري تعاملي دو جانبه داشته اند و اميدوار هستيم که اين تعامل و همکاري تداوم يابد.
اهميت تغذيه و مکمل هاي ورزشي و همچنين روانشناسي در رشته وزنه برداري بر هيچکس پوشيده نيست. بي شک هر اندازه به اين بخش ها توجه بيشتري شود، نتايج بهتري حاصل خواهد شد و وزنه برداران از معضل دوپينگ دور خواهند ماند.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *