استان 22 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

استراتژي شوراي شهر رشت براي ساماندهي، بهسازي و رفع آلودگي رودخانه‌هاي «گوهررود» و «زرجوب» مشخص شد

   به گزارش آفتاب شمال ، در نشست هفتاد و پنجم كميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي كلانشهر رشت با حضور معاونت عمراني شهرداري، مدير عامل سازمان مديريت پسماندها، مدير عامل سازمان پسماندهاي استانداري و شماري از مديران شهرداري رشت، با موضوع  بررسي آلودگي رودخانه‌هاي رشت و تدابير شوراي اسلامي اين شهر در زمينه‌ي ساماندهي، بهسازي و رفع آلودگيهاي زرجوب و گوهررود برگزار شد.
 

در اين نشست فاطمه شيرزاد با تاكيد بر اينكه رفع آلودگي رودخانه‌هاي رشت از دغدغه‌هاي مردم، مسوولان و نمايندگان مردم در شوراي اسلامي اين شهر است، گفت: امروز دوستانمان از شهرداري رشت را دعوت كرديم تا در گفت‌وگو با آنها ازچگونگي كار اجراي تصفيه‌خانه‌‌ي شيرابه‌ي لندفيل سراوان كه اهالي اين منطقه را به شدت دچار دردسر كرده، آگاه شويم.

   رئيس كميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر رشت همچنين تاكيد كرد: بيش از دو سال از عمر شوراي چهارم مي‌گذرد و با وجود تاكيدهاي فراوان در اين كميسيون و اعضاي شورا هنوز ما در جريان اقدامات عملي در اين زمينه نيستيم.
 

   وي به اختصاص ۵۰ ميليارد تومان براي ساماندهي اين رودخانه‌ها نيز اشاره كرد و گفت: اعتقاد داريم اين اعتبار بايد خوب مديريت شود و در جاي خود به شكل بهينه مورد استفاده قرار گيرد.

   وي همچنين به ايجاد راه دسترسي به محل تصفيه‌خانه‌ي لندفيل سراوان اشاره كرد و گفت: لازم است اداره‌ي كل منابع طبيعي هر چه سريعتر مجوزهاي لازم را براي ايجاد اين راه صادر نمايد و شوراي شهر را در اين زمينه ياري دهد.

   شيرزاد با تاكيد بر اينكه مساله‌ي رفع آلودگيهاي رودخانه‌هاي رشت موضوعي نيست كه تنها مربوط به شوراي شهر و شهرداري باشد، گفت: اين مساله نيازمند همكاريهاي بين‌بخشي و نگاه دلسوزانه‌ي مديران و مسوولان مرتبط با حفاظت محيط زيست است.
 

   در ادامه  فرانك پيشگر با طرح سوالي گفت: سوالم از مجريان اين طرح آن است كه مطالعات لندفيل سراوان كه از اسفند ماه دو سال پيش شروع شده چرا اين همه به طول انجاميده و كاري كه قرار بود در كمتر از يكسال انجام شود به درازا كشيده شده است، علت اين تاخير و تعويق چيست؟ و مساله‌ي ديگر اينكه آيا وقتي ما نمي‌توانيم راه دسترسي مناسب و پيش‌بيني شده به تصفيه‌خانه‌يي را كه مي‌خواهيم احداث كنيم، ايجاد نماييم چرا به فكر مسيري ديگر نيستيم؟

   در ادامه ميرحق‌جو معاونت عمراني شهرداري رشت در باره‌ي چگونگي اجراي طرح مطالعاتي احداث تصفيه‌خانه‌ي لندفيل سراوان توضيحاتي كامل و مبسوط ارائه داد و گفت: هدف شهرداري بهسازي وضعيت موجود و توسعه‌ي آن در آينده است.
 

   وي گفت: با توجه به اينكه اداره‌ي كل منابع طبيعي راه دسترسي را ارائه نكرده است بايد در تعامل با آنها اهميت اين قضيه را برايشان  روشن كنيم.

   ميرحق‌جو با تاكيد بر اينكه بر اساس مطالعات انجام شده بايد در زمينه‌ي بهسازي جداره‌سازي وضع موجود، مديريت كنترل شيرابه و مديريت كنترل گازهاي توليدي كه همه‌ي اينها پيش نياز ايجاد تصفيه‌خانه است اقدام شود و پس از انجام اين اقدامات با نظر مشاور طرح، كار احداث تصفيه‌خانه ‌در مرحله‌ي بعد صورت گيرد.

   دكتر پيشگر هم تاكيد كرد كه نبايد تغيير در مديريت ها سبب كند شدن يا توقف طرح شود و اجراي اين طرح براي شهر رشت ضروري و لازم است و نبايد به تعويق بيفتد.
 

   وي از طولاني‌ شدن زمان انجام مطالعات و كند بودن روند حركتي اجراي طرح گله‌مند بود.

   پيشگر همچنين در سخنان خود خواستار برگزاري جلسه‌يي با حضور شهردار رشت و مشاور اين طرح شد تا از نزديك با آنها در اين باره گفت‌وگو شود.

   سپس مهندس مرتضي عاطفي مدير عامل سازمان مديريت پسماندهاي شهرداري رشت در باره‌ي اهم اقدامات انجام شده و استراتژي شورا و شهرداري رشت در اين زمينه سخن گفت و خاطر نشان كرد: توافقات نهايي با اداره‌ي كل منابع طبيعي صورت گرفته و از هفته‌هاي آينده مجوز راه دسترسي براي احداث تصفيه‌خانه‌ي لندفيل سراوان صادر مي‌شود.
 

   وي همچنين خواستار توجه به همه‌ي مولفه‌هاي آلودگي رودخانه‌هاي رشت و رفع همه‌ي آن موارد شد و گفت: پسماندهاي شهري، فاضلاب شهري، فاضلاب شهر صنعتي رشت، پسماندها و فاضلاب بيماريستاني از عمده منابع آلوده‌كننده‌ي رودخانه‌هاي «زرجوب» و «گوهررود» هستند كه بايستي براي آن برنامه‌ريزي شود.

عباس صابر هم در سخناني گفت: ما پس از دو سال و اندي رسيدن به نقطه‌يي كه بايستي بگوييم راه را اشتباهي رفتيم چرا كه به جاي آنكه ما از مسوولان مطالبه‌گري كنيم و به عنوان نمايندگان مردم از آنها بخواهيم كه مثلاً فاضلاب شهري؛ فاضلاب صنعتي، پسماندهاي بيمارستاني و… را از رودخانه‌ها جمع‌آوري كنند به اين نقطه رسيديم كه بايستي پاسخگوي ديگران در زمينه‌ي كوتاهي‌هايي كه صورت گرفته است، باشيم.
 

   وي با اشاره به اينكه بسياري از مسوولان اكنون مسائل را به گردن ما مي‌اندازند، گفت: ما نماينده‌ي مردم هستيم و بايستي در اين زمينه مطالبه‌گر حق مردم و شهروندان شهر رشت باشيم و اين جزو شرح وظايف ما است.

 

تفاهمنامه‌ي همكاري بين انجمن حمايت از بيماران كليوي و شوراي شهر و شهرداري بررسي شد

 

   در دومين بخش از كميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي كلانشهر رشت كه با حضور دكتر اميرعلوي رئيس بيمارستان رازي رشت، دكتر قيامي رئيس بخش دياليز اين بيمارستان و حاج هوشنگ رضوان‌پناه مدير عامل انجمن حمايت از بيماران كليوي استان گيلان برگزار شد، راههاي همكاري متقابل و دوجانبه و همچنين انعقاد تفاهمنامه‌ي همكاري مشترك بررسي شد.
 

   بر پايه‌ي گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي كلانشهر رشت در آغاز اين بخش از نشست كميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شورا، فاطمه شيرزاد با اشاره به اينكه يكي از دغدغه‌هاي مهم اعضاي شوراي اسلامي شهر رشت توجه به بيماران خاص از جمله بيماران دياليزي است گفت: بايستي براي حمايت از اين افراد از تمام پتانسيل و توان موجود استفاده كرد از جمله پتانسيل و توان نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر، شهرداري، افراد خير، سمن‌ها و انجمنهاي خيريه.

   وي گفت: در اين بخش بيماران نيازمند حمايت و نگاه ويژه دولت هستند تا خدماتي كه به آنها ارائه مي‌شود به روز و كارآمد باشد.
 

   فاطمه شيرزاد تاكيد كرد: بسياري از دستگاههاي دياليز كه هم‌اكنون در بيمارستان رازي از آنها استفاده مي‌شود، فرسوده و از رده خارج هستند و اين موضوع نگرانيهايي را براي بيماران ايجاد كرده است.

   وي گفت: هر كار خيريي كه در اين زمينه صورت گيرد جزو باقيات و صالحات افراد خواهد بود.

   وي با اشاره به اينكه ۷۰ درصد آتشنشانان شهرباران در حال دريافت كارت اهداي عضو در صورت مرگ مغزي كه خداي ناكرده رخ دهد، هستند گفت: شوراي اسلامي شهر رشت مي‌تواند براي فرهنگسازي و اطلاع‌رساني در اين زمينه و همچنين استفاده از فضاي شهري و ديگر كمكها با انجمن حمايت از بيماران كليوي و دست‌اندركاران بيمارستان رازي تفاهمنامه‌ي همكاري مشترك امضا كند.
 

   شيرزاد همچنين خواستار رسيدگي به وضعيت پسماندها و فاضلاب بيمارستاني  مركز آموزشي – درماني رازي رشت كه به رودخانه‌هاي اين شهر آلودگي وارد مي‌كند، شد.

   در اين نشست دكتر امير علوي نيز در سخناني با اشاره به خدماتي كه در بيمارستان رازي به بيماران دياليزي ارائه مي‌شود گفت: علي‌رغم همه‌ي تنگناهاي مالي اولويت اصلي ما در اين بيمارستان توجه به  بيماران كليوي است كه ۴۲ تخت در اين زمينه براي خدمات دهي به بيماران دياليزي داريم.

 رئيس بيمارستان رازي رشت گفت: با توجه به كاركرد استاندارد دستگاههاي دياليز بسياري از آنها بيش از دو برابر ظرفيت خود كار مي‌كنند كه اين مساله فشاري را به دستگاهها وارد مي‌كند و نحوه‌ي خدمات دهي را با مشكل روبه‌رو مي‌سازد كه بايستي براي آن فكري اساسي بشود.
 

   وي تاكيد كرد: اتفاقي كه از عيد فطر سال گذشته رخ داد اين است كه اولين فراهم‌آوري كليه در بيمارستان رازي انجام شده است و اكنون استان گيلان و شهر رشت جزو اولين استانهايي است كه قطب مهم و مطلوب پيوند كليه در كشور محسوب مي‌شود.

   در ادامه دكتر قيامي هم در سخناني كوتاه تاكيد نمود: اگر ما بتوانيم منابع را خوب مديريت كنيم بسياري از مسائل و مشكلات حل مي‌شود گفت: اميدواريم با تمهيداتي كه در چنين نشستهايي فراهم مي‌شود از شلوغي و حجم فراوان كار در بخشهاي مختلف بيمارستاني كاسته شود.
 

   وي به مساله‌ي احداث تصفيه‌خانه‌ي بيمارستان رازي اشاره كرد و گفت: براي احداث چنين تصفيه‌خانه‌يي سه ميليارد و سيصد ميليون تومان اعتبار نياز است و زخمي كردن با اعتبارات اندك پروژه مي‌تواند سبب طولاني‌شدن فرآيند اجراي پروژه گردد.

   در ادامه هم حاج هوشنگ رضوان‌پناه مدير عامل انجمن حمايت از بيماران كليوي استان گيلان با بيان اعداد و ارقامي وضعيت بيماران كليوي استان را براي حاضران تشريح كرد و گفت: ۲۱۷ تخت دياليز در استان وجود دارد كه اين ميزان در كل كشور ميزان بالايي است و يكهزار و ۸۰ بيمار دياليزي داريم كه ۵۰۰ و اندي نفر هم در استان گيلان تاكنون پيوند كليه انجام داده‌اند.

   وي با اشاره به اينكه براي آناني كه در بيمارستان دياليز مي‌شوند دفترچه‌ي بيماران خاص صادر مي‌شود اما مشكلات بسياري از آنها آنقدر زياد است كه ما نمي‌توانيم از عهده‌ي همه‌ي آنها بر آييم و اين كار از عهده‌ي انجمن خارج است.

   حاج رضوان پناه به مشكلات معيشتي و كسب و كار بسياري از اين افراد دياليزي كه بايستي در هفته چندين جلسه دياليز شوند نيز اشاره كرد و گفت: اين موضوع زندگي و كسب و كار آنها را مختل مي‌كند.
 

   مدير عامل انجمن حمايت از بيماران كليوي استان گيلان همچنين  تاكيد كرد: اكنون ۳۱۳ نفر پشت نوبت پيوند كليه هستند و بيشتر آنها افرادي هستند كه توان مالي براي انجام آزمايشها را نيز ندارند.

  وي خاطر نشان كرد: در شهر رشت ۴۲۰ نفر زير پوشش خدمات انجمن حمايت از بيماران كليوي استان هستند و ما تلاش مي‌كنيم بهترين امكانات را براي آنها فراهم كنيم اما همانطور كه مطلع هستيد توان انجمن هم محدود است.

   حاج رضوان از شوراي شهر رشت خواست تا هر كمكي كه مي‌توانند براي فرهنگسازي در جامعه و همچنين كمكهايي كه مي‌توانند براي حمايت از بيماران كليوي انجام دهند، را دريغ نكنند.
 

 
 
 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *