اجتماعی 12 اسفند 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

عارفی مطرح کرد: خطر هاری خاموش در کمین پلنگ ایرانی/ لزوم تلاش جدی سازمان محیط زیست

به گزارش آفتاب شمال : نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز نگرانی از احتمال شیوع بیماری هاری خاموش میان پلنگ ایرانی، تصریح کرد: سازمان محیط زیست باید هر چه سریعتر اقدامات و مراقبت های پیشگیرانه را برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ نماید.

فرج الله عارفی اظهار داشت :  جدی گرفتن خطر بیماری هاری خاموش را میان پلنگ ایرانی ضروری خواند و گفت: با جدی نگرفتن این بیماری احتمال مرگ تعداد زیادی از این گونه وجود دارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی،  بر ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از ورود سگ های ولگرد به پناهگاه پلنگ ایرانی تاکید کرد و گفت: سازمان محیط زیست به راحتی می تواند در این باره اقدامات موثری داشته و شیوع بیماری های احتمالی را به راحتی مدیریت کند.

تامین تغذیه پلنگ ایرانی برای جلوگیری از ابتلای احتمالی به بیماری هاری خاموش

این نماینده مردم در مجلس نهم،  تامین تغذیه پلنگ ایرانی را برای جلوگیری از ابتلای احتمالی به بیماری هاری خاموش موثر دانست و یادآور شد: این گونه ممکن است با تغذیه از گوشت سگ های ولگرد به بیماری مذکور مبتلا شود، بنابراین بهتر است اقدامات موثری  برای تامین تغذیه این گونه در حال انقراض صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با ابراز نگرانی از احتمال شیوع بیماری هاری خاموش میان پلنگ های ایرانی، تصریح کرد: سازمان محیط زیست باید هر چه سریعتر اقدامات و مراقبت های پیشگیرانه ای برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ نماید.

وی ادامه داد: با تدوین برنامه ای‌ منطبق با شرایط کنونی پلنگ، تنوع حاکم بر شرایط زیستی این گونه و همچنین توجه بیشتر به برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی و ظرفیت‌های موجود در کشور می توان تلاش موثری برای حفظ و احیای پلنگ های باقیمانده در کشور داشت.

حفظ و احیای گونه های در حال انقراض نیازمند تلاش جدی سازمان محیط زیست

عارفی بر ضرورت بررسی دلایل انقراض گونه های حیات وحش تاکید کرد و افزود: اگر برای حفظ گونه های در معرض انقراض راهکار و برنامه های اصولی نداشته باشیم بی شک نسل آنها به کلی منقرض شده و از بین می رود.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس حفظ و احیای گونه های در حال انقراض را نیازمند تلاش جدی سازمان محیط زیست  خواند و گفت: سازمان محیط زیست در این خصوص اقداماتی داشته ولی کافی نبوده و نیازمند اقدامات موثرتری است؛ البته هر چند امکانات سازمان محیط زیست برای حفاظت از گونه های در حال انقراض محدود است ولی با مدیریت درست می توان از کمترین امکانات بیشترین بهره را برد.

لزوم ایجاد زیستگاه های حفاظتی مناسب برای حفظ و احیای گونه های در حال انقراض

نماینده مردم جیرفت، عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی،  ایجاد زیستگاه های حفاظتی مناسب را  برای حفظ و احیای گونه های در حال انقراض حائز اهمیت دانست و افزود: باید در کنار اختصاص بودجه و اعتبار، زیستگاه های حفاظتی مدیریت شده ای را برای حفاظت بیشتر از  گونه های در خطر انقراض  ایجاد و نسل آنها را احیا کرد؛ البته در کنار این مهم باید اطلاع رسانی درستی در جامعه برای حفاظت از این گونه ها نیز انجام شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ اخیرا نمایندگان طرح تله‌متری پلنگ شمال شرقی ایران، از شیوع یک نوع بیماری خطرناک به نام( هاری خاموش ) میان دام‌ها و سگ‌های زیستگاه پلنگ و انتقال آن به پلنگ‌ها خبر داده و دلیل احتمالی مرگ برخی آنها را آلوده شدن به این بیماری مهلک عنوان و تاکید کردند این بیماری بشدت جمعیت پلنگ‌های باقیمانده در ایران را تهدید می‌کند./خانه ملت

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *