سیاسی 17 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تخلف موسسات مالی غیرمجاز، کیفری تلقی می شود

به گزارش آفتاب شمال : حجت الاسلام حسین زاده بحرینی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود : موسسات غیر مجاز مالی همانطور که از نام آنها مشخص است ، مراحل گرفتن مجوز از بانک مرکزی را طی نکرده اند.
وی افزود : در قانون این خلاء وجود دارد که اینگونه موسسات را قانون به عنوان بانک به رسمیت نمی شناسد .
این نماینده مجلس گفت : مجموعه مجازات هایی نیز که در قانون پیش بینی شده برای بانک های متخلف است و چه بسا گاهی دادگاهها از تنبیه این موسسات به این دلیل که آنها بانک نیستند خودداری می کنند زیرا مجازات برای بانک تعریف شده است.

حسین زاده بحرینی با اشاره به اینکه مجلس تا کنون سه مرتبه به این موضوع ورود کرده است گفت : یک نوبت سال قبل به درخواست بانک مرکزی، کمیسیون اقتصاد مجلس تبصره ای به ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور مبنی بر اینکه این موسسات مشمول مجازات ها می شوند ، اضافه کرد .
وی گفت : دومین مرتبه طرح بانکداری بدون ربا و مدیریت بانک هاست که در کمیسیون اقتصادی نهایی شده است و امیدواریم بزودی به صحن بیاید و در آنجا کاملا تکلیف این موسسات و جرم انگاری پیش بینی و برای اقدام عملیات بانکداری بدون مجوز ، مجازات های سختی در نظر گرفته شده است .
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : الآن نیز در صحن پیشنهاد داده شد که در لایحه دائمی شدن برنامه های توسعه کشور این متن گنجانده شود که برای ارتکاب عملیات پولی در بازار پول بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی ، مجازات کیفری در نظر گرفته شود .
حسین زاده بحرینی ادامه داد : هم اکنون این اشکال وجود دارد که جرائم موسسات مالی جرائم انتظامی محسوب می شود و تخلف انتظامی مجازات انتظامی دارد یعنی مثلا اگر مدیر موسسه ای تخلف کند ممکن است عزل شود یا بانک مرکزی او را صلب صلاحیت کند .
وی تصریح کرد : اما وقتی جرم انگاری ، کیفری تلقی شود مجازات هم متناسب با آن مانند زندان و جریمه خواهد بود که این پیشنهاد به لایحه دولت افزوده شد .

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *