اجتماعی 10 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آیت الله آملی لاریجانی دستگاه قضا نباید جزیره اى عمل کند

به گزارش آفتاب شمال ، آیت الله آملى لاریجانى در جلسه مشترک مدیران قضایی و اداری استان تهران افزود: ما بدون از دست دادن استقلال قضایی معتقدیم که باید این تعامل سازنده صورت گیرد و امروز نظام جمهورى اسلامى نیازمند این تعامل است.
رئیس دستگاه قضا گفت: اگر وظیفه ما خدمت رسانى به مردم است، مردم ما لیاقت این تعامل را دارند .
رئیس قوه قضاییه عدالت، اقتدار، استقلال و کارآمدى را شاخصه اصلى دستگاه قضا دانست و تصریح کرد: قوه قضاییه اختیارات و مسئولیت هاى بزرگ و بسیارى دارد که صیانت از حقوق عمومى یکى از آنهاست و اجراى این وظایف بدون همکارى با سایر دستگاه ها امکان پذیر نیست .
آیت الله آملی لاریجانی افزود: فراتر از شاخصه هاى اصلى ، دستگاه قضا و قضات باید شرایطى داشته باشند که یکى از آنها دانش قاضى است و قضات ما باید کاملا واقف باشند .
رئیس دستگاه همچنین گفت: علاوه بر عدالت ، قضات باید شاخصه هاى پرهیزکارى ، سلامت نفس و احقاق حقوق عمومى را در نظر داشته باشند و در موارد خاص لغزش نداشته باشند.
آیت الله آملى لاریجانى افزود: در قانون اساسى دستگاه قضا در برخى شئون نقشى بالاتر از شئون قضاوت دارد.
رئیس دستگاه قضا گفت: بازرسى از دستگاههاى اجرایی و نظارت بر آنها در سازمان بازرسى و دیوان عدالت که حتى توان نقض بخش نامه ها و رویه هاى اجرایی را دارند ، نشان از شأن فرا بخشى قوه قضاییه است .

رئیس قوه قضائیه : مجموعه تلاش قضات ما در چارچوب محدودیتها دیده شود

رئیس قوه قضائیه گفت: مجموعه تلاش قضات و کارکنان ما در چارچوب محدودیت ها دیده شود.
آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مدیران قضایی و اداری استان تهران که در سالن اجتماعات ساختمان اداری مجتمع قضایی امام خمینی برگزار شد، افزود: برای اینکه ارزیابی منطقی و صحیح داشته باشیم باید از دو منظر مختلف نگاه کنیم؛ هم در حوزه قضائیه و هم در دستگاههای اجرایی این ارزیابی ها مهم است.
وی ادامه داد: یک منظر، دیدن واقعیت دستگاه قضایی و مجموعه برجستگی ها ، محاسن و معایب و نواقصش است و اینکه واقعیت را پیش چشم خود داشته باشیم و آن را با وظایف و اختیاراتمان در قانون اساسی قیاس کنیم.
رئیس قوه قضائیه گفت: ما در قانون اساسی، وظایفی برای دستگاه قضایی و همچنین برای دستگاههای اجرایی داریم که وضعیت خود را با آن می سنجیم و برجستگی ها ، محاسن و معایب آن کشف می شود.
وی افزود: این کار برای رسیدن به آن نقطه غایت و هدف لازم است تا بدانیم در این جغرافیا کجا ایستاده ایم.
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به فعالیتها و تلاش های دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: نقص ها و معایبی وجود دارد که باید برطرف شود اما گاهی در ارزیابی ها چه در دستگاه قضایی و چه اجرایی بی انصافی می شود و مدیری که به راس کار می آید نسبت به مدیر قبلی می گوید هیچ کاری نکرده است.
وی ادامه داد: برای اینکه تلاش یک مدیر را ارزیابی کنیم باید مجموعه محدودیت هایش را نیز ببینیم.
رئیس قوه قضائیه گفت : ما در دستگاه قضایی اگر ریشه یابی کنیم دو مشکل اساسی وجود دارد یکی کمبود نیروی انسانی و دیگری کمبود امکانات و ابزارآلات است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: بحث نیروی انسانی در قوه قضائیه، بحثی مهم با تمام لوازمش از جمله تربیت نیروی انسانی کارآمد و باتقوا است.
وی گفت: در بدو ورود به قوه قضائیه ارزیابی ما این بود که در دستگاه قضایی به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و این را می شد با بررسی میزان رسیدگی به پرونده ها در شعب متوجه شد.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: امروز بعد از 5 سال که از سال 89 شروع به جذب قاضی کردیم حدود 4 هزار قاضی به دستگاه قضایی اضافه شده است یعنی اگر در آن سال 8 هزار قاضی داشتیم اکنون حدود نیمی از قضات به دستگاه قضایی اضافه شده اند.
وی گفت: اما با این وجود هنوز کمبودهای دستگاه قضایی وجود دارد و قطعا اگر این تدبیرها صورت نمی گرفت امروز دستگاه قضایی با یک بحران مواجه بود که الحمدلله این تدبیر صورت گرفت.  
رئیس قوه قضائیه گفت: اینکه گاهی از دولت گلایه می کنم از باب این است که کمبودها را نمی بیند.
وی افزود: ما همین امروز بعد از جذب 4 هزار قاضی به دستگاه قضایی هنوز شعباتی داریم که در ماه تا 250 پرونده را رسیدگی می کنند .
آیت الله آملی لاریجانی گفت: چطور قاضی باید به این تعداد پرونده رسیدگی کند و دچار فرسایش نشود و هر مقدار که قاضی وظیفه شناس باشد بازهم با مشکلاتی مواجه می شود.
وی افزود: قدردانی از زحمات مسئولان ، کارکنان، قضات و کارمندان خدوم نباید در محاق کمبودها نادیده گرفته شود و در واقع ابر کمبودها آن را بپوشاند.
وی افزود: تلاش قضات ما بسیار قابل ستایش و تقدیر است حالا ممکن است چندنفر متخلف نیز در گوشه و کنار باشند که به حساب آنها خواهند رسید اما بطور کلی قضات شریف بار 15 میلیون پرونده را در سال به دوش می کشند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مجموعه تلاش قضات ما در چارچوب محدودیتها باید دیده شود، گفت: امسال ما برای جذب قاضی در برنامه ششم توسعه تلاش زیادی کردیم البته از بالا تا پایین دستگاه اجرایی را دیدیم و صحبت کردیم ، شاه را راضی کردیم نخست وزیر راضی نمی شد، آن را هم راضی کردیم ، در مجلس باز کوتاهی کردند، نفهمیدیم با چه ابزاری باید جلو رفت.
وی افزود: پیشنهاد ما این بود که در برنامه ششم توسعه نیز مثل برنامه پنجم توسعه جذب حداقل 4 هزار قاضی را در طول 5 سال داشته باشیم تا وضعیت تراکم پرونده ها در شعب اینگونه نباشد و الزامات آئین دادرسی کیفری جدید را بتوانیم عملی کنیم.
آیت الله آملی لاریجانی گفت:‌ موافقتی کردند و در هیئت دولت در کمیسیون تصویب شد اما به مجلس رفت که در مجلس 800 نفر تبدیل به 500 نفر شد و نفهمیدیم برای این کار با چه کسی مشورت کردند.
وی ادامه داد: حرف ما این است که در ارزیابی دستگاه قضایی از منظر محدودیت ها هم تلاش مدیران ، کارکنان و قضات در صف را نیز ببینیم.

پاداش پایان خدمت قضات پرداخت نشده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: پاداش پایان خدمت قضات سال 94 ، پرداخت نشده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مدیران قضایی و اداری استان تهران که در سالن اجتماعات ساختمان اداری مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود:‌ بودجه های مربوط به تامین نیازهای اولیه و حداقل های دستگاه قضایی هنوز پرداخت نشده و حتی پاداش پایان خدمت قضات ما باقیمانده است.
وی گفت: پاداش پایان خدمت قضاتی که 30، 35 و حتی 40 سال خدمت کرده اند هنوز نتوانستیم پرداخت کنیم .
رئیس دستگاه قضا افزود: نگاه مغفولانه ای نسبت به دستگاه قضایی وجود دارد که موجب می شود در ارزیابی ها دچار خطا شویم.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: در عین اینکه کمبودها را قبول داریم اما آنچه در ارزیابی ها باید بگوییم با آنچه در قانون اساسی ترسیم شده فاصله دارد و باید تلاش شبانه روزی برای بهبود آن انجام دهیم.
رئیس قوه قضائیه در ادامه به آمار رئیس سازمان ثبت اسناد اشاره کرد و افزود: طبق این آمار 40 میلیون خدمت ثبتی به مردم ارائه می شود که اجرائیات سازمان ثبت برای ذینفعان به ویژه بانکها قابل تقدیر و توجه است که همه این تلاشها را باید در چارچوب محدودیتها ببینیم.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: تلاش دوستان ما در محاق نرود و در ارزیابی ها نادیده گرفته نشود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه به بازدید از مجتمع های قضایی استان تهران اشاره کرد و گفت: مسئولان قضایی از فردا تمام شهرستان ها را سرکشی خواهند کرد و امروز نیز به مجتمع های قضایی خواهند رسید و از مجموع کمکهایی که برای تامین نیروی انسانی در سطح استان بررسی خواهد شد بنا شده است که بخشی از اعتبارات دولتی و بخشی از طریق بودجه تامین شود.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: طبق ارزیابی که دوستان انجام داده اند قریب 1000 میلیارد تومان هزینه ها برآورد شده که بنا شده بخشی از این اعتبارات را دولت تامین کند و بخش قابل توجهی از بودجه قوه قضائیه تامین شود.
رئیس قوه قضائیه افزود: همچنین 16 مجتمع قضایی جدید و یا دادسرا در سطح استان کارشان را شروع کرده ایم که کار فیزیکی آنها تمام شده است و امیدواریم در یکی دو سال آینده به بهره برداری برسد. ( صدا و سیما )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *