استان 10 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

فاطمه شیرزاد : «قلیان‌ها» را به «گلدان» تبدیل کنیم

    به گزارش آفتاب شمال ، همزمان با فرا رسیدن «هفته‌ی بدون دخانیات» نودمین نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت صبح روز دوشنبه سوم خرداد ماه امسال در عمارت تاریخی شورا با حضور مهندس علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت، محمدحسین شاهکویی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان، برخی از مدیران شهرداری و اعضا و مشاروان کمیسیون برگزار شد.

   فاطمه شیرزاد در آغاز این نشست با تبریک میلاد خجسته‌ی منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) و همچنین فرا رسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در سخنانی گفت: ان‌شالله همه‌ی ما بتوانیم در راستای زندگی سالم با تاسی از سیره‌ی ائمه‌ی اطهار، رفتارها و کردارهای خوب در جامعه از خود نشان دهیم.
 

   وی با تاکید بر اینکه شعار«زندگی عاری از دخانیات با خود مراقبتی» امسال برای این هفته انتخاب شده است، گفت: امیدواریم با همکاری مرکز بهداشت شهرستان رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بهزیستی، کمیته‌ی امداد، نیروی انتظامی و همه‌ی دستگاههای مرتبط در کنار شورا و شهرداری رشت در این هفته برنامه‌هایی خوب، ارزشمند و تاثیرگذار اجرا کنیم.

   رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت سپس عنوان کرد: «بوستان توحید رشت» چندی پیش به عنوان «بوستان بدون دخانیات» انتخاب شده و در این هفته برنامه‌هایی نیز در این بوستان اجرایی می‌شود.
 

   وی همچنین خواستار نصب تابلوهای هشداردهنده در زمینه‌ی استفاده نکردن از دخانیات در این بوستان شد و گفت: این کار بایستی با جدیت صورت گیرد.

   وی با اشاره به چهارم تا دهم خرداد ماه به نام «هفته‌ی بدون دخانیات» نامگذاری شده، گفت: در هفته‌یی که پیش رو داریم ما با برنامه‌ریزیهای انجام شده شاهد اجرای برنامه‌های متنوع و گسترده در جای جای این شهر به وسیله‌ی دستگاههای مرتبط  و ادارات مختلف خواهیم بود و در شورا و شهرداری هم تلاش خواهیم کرد تا موضوع شهری بدون دخانیات را در اولویت کاری قرار دهیم.

   شیرزاد سپس با اشاره به مضرات و آسیبهای اجتماعی استعمال دخانیات در زندگی فردی و اجتماعی خاطر نشان نمود: برای بررسی این موضوع و اینکه چگونه می‌توان برنامه‌ها را کاربردی کرد ما در این نشست از آقای شاهکویی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان دعوت کردیم.
 

    رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت هدف از همه‌ی این کارها را ایجاد فضایی برای ارتقای سلامت و بهداشت شهری و شهروندان حول تلاشهای مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: همزمان با «هفته‌ی سلامت» شورا و شهرداری بر تلاشهای خود در زمینه‌ی ارتقای سلامت شهروندان افزوده و ما امیدواریم در طول این مدت هم شاهد انجام بسیاری از اقدامات موثر و مفید همچون «هفته‌ی سلامت» به وسیله‌ی مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری باشیم.

   فاطمه شیرزاد برگزاری کلاسها، دوره‌ها و کارگاههای آموزشی و تخصصی در زمینه‌ی پرهیز از استعمال دخانیات در سرای محلات مناطق پنجگانه و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به افراد جامعه را از جمله برنامه‌های مهم این هفته عنوان کرد و از تلاشهای مهندس علی بهارمست معاون خدمات شهری و طیبه بینا مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری برای برگزاری برنامه‌های «هفته‌ی سلامت» و همچنین برنامه‌های «هفته‌ی بدون دخانیات» تشکر و قدردانی نمود و گفت: به همت این عزیزان در این هفته ما نمایشگاهی هم در «بوستان توحید» برگزار خواهیم کرد و نمایشهای خیابانی با محوریت ترک دخانیات برای مردم نمایش داده می‌شود و برپایی غرفه‌های مشاوره‌ی ترک سیگار و استفاده از ظرفیتهای ائمه‌ی جمعه برای تشریح مضرات دخانیات را در برنامه داریم.
 

 

«قلیان» سمی برای سلامت خانواده‌ها است

      در ادامه‌‌ی این نشست طیبه بینا مدیریت پیشگیری و تخلفات شهرداری کلانشهر رشت به ارائه‌ی گزارشی از برنامه‌های «هفته‌ی بدون دخانیات» پرداخت و گفت: ما برنامه‌های این هفته را با شعار «قلیان سمی بر سلامت خانواده» دنبال می‌کنیم چون امروزه یکی از دغدغه‌ی اصلی مسوولان و مدیران بخش سلامت و همچنین خانواده‌های جامعه‌ی ما معضل افزایش مصرف  و استعمال دخانیات به ویژه قلیلن آن هم بین نوجوانان، جوانان، زنان و دختران است که با تکیه بر این شعارمحوری ما  روز سه‌شنبه چهارم خرداد را به روز «جوانان علیه قلیان»، روز چهارشنبه پنجم خرداد را به روز «قانون علیه قلیان»، روز پنجشنبه ششم خرداد را به روز «قلیان و سرطان»، روز جمعه هفتم خرداد را به روز «آموزه‌های دینی علیه قلیان»، روز شنبه هشتم خرداد را روز «اماکن عمومی عاری از قلیان»، روز یکشنبه نهم خرداد را به روز «خانواده علیه قلیان» و روز آخر دوشنبه دهم خرداد را به روز «بسته‌بندی ساده محصولات دخانی» نامگذاری کردیم و هر روز برنامه‌هایی را اجرا خواهیم کرد.
 

   وی گفت: مصرف بی‌رویه‌ی محصولات دخانی به ویژه قلیان در جوانان، نوجوانان، زنان و متاسفانه در برخی محافل خانگی افزایش یافته و ما بایستی کاری کنیم تا قلیانها به گلدان تبدیل شوند و با این شعار تبلیغات محیطی خودمان را ساماندهی می‌کنیم.

   بینا همچنین تاکید کرد: هدف از اجرای همه‌ی این برنامه‌ها حساس‌کردن افراد جامعه و شهروندان در سنین مختلف برای آشنا نمودن آنها با خطرات و مضرات استعمال دخانیات است و اینکه این مواد را از دسترس افراد خارج کنیم و با روشهای مشاوره‌یی، راهنمایی و ارشاد برای جلوگیری از مصرف دخانیات تلاش نماییم.

    وی خاطر نشان کرد: برگزاری مسابقه، اجرای برنامه‌های آموزشی، بهره‌گیری از سامانه‌ی پیامکی هوشمند، اجرای نمایش، پیاده‌روی نمادین کودکان، دفن نمادین سیگار و قلیان، تجلیل از برگزیدگانی که موفق به ترک سیگار شده‌اند و … از جمله برنامه‌های شهرداری رشت در «هفته‌ی بدون دخانیات» است.

   وی از همراهی فاطمه شیرزاد و مهندس علی بهارمست برای اجرای این برنامه‌ها قدردانی کرد.

 مرکز نگهداری معتادان متجاهر در رشت ایجاد می‌شود

   مهندس علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر رشت در این نشست در سخنانی با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و همچنین میلاد خجسته‌ی حضرت مهدی(عج) گفت: ان‌شاء الله ظرف دو ماه آینده با جمع‌آوری معتادان متجاهر مرکز نگهداری این معتادان را در رشت ایجاد و افتتاح خواهیم کرد.

   وی با قدردانی از علاقه‌مندی فاطمه شیرزاد در انجام و اجرای چنین اقداماتی گفت: ساخت و افتتاح مرکز بازپروری معتادان متجاهر بر اساس ماده‌ی ۱۶ نگهداری و درمان متعادان متجاهر انجام می‌شود.

   مهندس بهارمست گفت: امید است راه‌اندازی این مرکز فرصتی مناسب را برای پیشگیری از آسیبهای متعدد اجتماعی ناشی از سوء مصرف مواد را فراهم آورد.

 

۳۷۵ هزار دانش‌آموز گیلانی  در معرض خطر اعتیاد

   محمدحسین شاهکویی دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان که به عنوان میهمان این نشست دعوت شده بود در سخنانی با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر بلای خانماسوز است که بسیاری از آسیبهای اجتماعی را به دنبال دارد، گفت: اعتیاد دردی است هم‌اکنون جامعه‌ی ایرانی را به شدت آزار و اذیت می‌کند.

وی افزود: پس از تصادفات رانندگی، سکته‌ی قلبی و مغزی اعتیاد به مواد مخدر بیشترین علت مرگ را به خود اختصاص داده گفت: ۷۰ درصد زندانیان در ارتباط با مواد مخدر هستند و تقریباً ۵۰ هزار معتاد در استان گیلان شناسایی شده است که بیش از ۵۰ درصد آنها را افراد متأهل تشکیل می‌دهد .
 

   شاهکویی تاکید کرد: هم‌اکنون الگوی مصرف مواد مخدر از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی تغییر یافته است و استفاده از روان‌گردانها افزایش پیدا کرده به طوری که حتی بسیاری از دانشجویان و زنان هم برای لاغری از این مواد استفاده می‌کنند و این در حالی است که اعتیاد به مواد صنعتی و شیمیایی بسیار خطرناکتر از مواد مخدر سنتی است.

   دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان سپس گفت: ۳۷۵ هزار دانش‌آموز گیلانی هم‌اکنون در معرض خطر اعتیاد هستند، بنابر این بایستی روشهای پیشگیری از مصرف مواد مخدر را در دستور کار قرار دهیم.

 

مبارزه با مواد مخدر به یک هفته محدود نشود

موسوی روزان هم گفت: نگرانی از مواد مخدر از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و متاسفانه علی‌رغم همه‌ی تلاشهایی که شده اما بایستی بپذیریم که هنوز به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده است و ما آلان با افرایش تعداد معتادان در جامعه روبه‌رو هستیم و پایین آمدن سن اعتیاد یکی دیگر از نگرانیهای موجود در این زمینه است و دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی زنان ما در معرض این خطر هستند.

   عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: دروازه‌ی اعتیاد به مواد مخدر استعمال سیگار است و اگر ما بتوانیم با اجرای برنامه‌هایی استعمال سیگار در جامعه را کنترل کنیم قطعاً در زمینه‌ی  مقابله با مواد مخدر هم موفق خواهیم شد.
 

موسوی روزان تاکید کرد: ضمن قدردانی از همه‌ی تلاشهایی که صورت می‌گیرد دو پیشنهاد دارم بکی اینکه برنامه‌های پیشگیرانه و مقابله‌یی تنها به همین یک هفته ختم نشود و دوم اینکه این برنامه‌ها را به سمت محله‌های کم‌برخوردار ببریم که در معرض آسیبهای بیشتر قرار دارند.

 

در قلیانسراها مسابقات ورزشی برگزار کنیم

   مظفر نیکومنش دیگر عضو شورای حاضر در این نشست با اشاره به اینکه بایستی برای مقابله با ترک سیگار و قلیان فرهنگسازی کرد گفت: برگزاری نمایشگاههای ویژه‌ی ترک اعتیاد و اجرای مسابقات ورزشی مثل مچ‌اندازی در قلیانسراها می‌تواند نمونه‌یی از تفریحات سالم حضور افراد در این مکانها باشد.

   وی تاکید کرد: بایستی همزمان اقدامات اساسی برای جلوگیری از فعالیت مراکزی که بدون مجوز کار می‌کنند در دستور کار قرار گیرد.
 

   وی در ادامه پیشنهاد داد: برای اینکه هم‌افزایی و تعامل بین‌دستگاههای مختلف در این زمینه بیشتر شود باید کارگروهی ویژه تشکیل گردد که با حضور همه‌ی مسوولان دستگاههای مرتبط جوانان و ورزشکاران را به وسیله‌ی اجرای برنامه‌های مختلف حمایت و پشتیبانی نماید.

   نیکومنش گفت: تجلیل از جوانان و ورزشکاران مهمترین راه حل برای جلوگیری از ورود آنها به چنین مکانهایی است و بدون شک با این اقدامات جوانان به فعالیتهای ورزشی و سرگرم کننده بیشتر گرایش می‌یابند و آثار زیانبار این مواد نیز بین آنها کمتر خود را نشان خواهد داد.

 

پیشگیری از اعتیاد جزو شاخصهای مهم سلامت است

   دکتر حجت نجف‌زاده مشاور کمیسیون بهداشت شورا و همچنین رئیس مرکز بهداشت شهرستان رشت در این نشست در سخنانی با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر و سیگار یکی از اصلی‌ترین عوامل سکته‌ی مغزی و قلبی است گفت: پیشگیری افراد از ابتلا به اعتیاد جزو شاخصه‌ها و ویژگیهای سلامت جامعه است.

   وی تاکید کرد: هم‌اکنون تعداد قلیانسراها در رشت افزایش یافته و این افزایش به شکلی نامتعارف خود را در شهر نشان می‌دهد به طوری که در بیشتر مبادی ورودی شهر می‌توان آنها را مشاهده کرد.

   نجف‌زاده با اشاره به اینکه اعتیاد با روی آوردن به ویژه جوانان به مواد شییمایی خطرات بسیار بیشتر و زیانبارتری یافته است، گفت: ما اعتقاد داریم که بایستی با ارائه‌ی برنامه‌های آموزشی جامعه را یک گام به جلو هدایت کنیم.
 

   وی گفت: شاید برخیها تصور کنند که ابتلا به اعتیاد مربوط به یک قشر خاص جامعه است اما باید توجه داشت که همه‌ی آحاد جامعه در معرض این خطر قرار دارند و بایستی نسبت به آن آگاه باشند.

   رئیس مرکز بهداشت شهرستان رشت از شورا و شهرداری این شهر که با علاقه‌مندی بسیار زیاد این مباحث را دنبال می‌کنند تشکر کرد.

   در پایان این نشست هم فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه مبحث مربوط به مدیریت یکپارچه‌ی شهری سالها است در مجلس خاک می‌خورد گفت: بایستی شورا را به عنوان یک پارلمان محلی و همراه با مدیریت استان و شهر بپذیریم و از مشاوره، همراهی و همگامی آنها بیشتر بهره ‌ببریم.

   وی همچنین گفت: در آستانه‌ی ماه رمضان بایستی نظارتی بیشتر و موثرتر بر کار قلیانسراها صورت پذدیرد.

 
 
 
 

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *