استان 13 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ایجاد فضاهای جدید بیمارستانی و مکانهای ورزشی برای سلامت افراد جامعه ضروری است

      به گزارش آفتاب شمال ، نود و یکمین نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت همزمان با نود و سومین نشست کمیسیون فرهنگی – اجتماعی صبح روز دوشنبه‌ دهم خرداد۹۵ در عمارت تاریخی شورا برگزار گردید.
 
فاطمه شیرزاد در این نشست سالروز ارتحال حضرت امام(ره) را تسلیت گفت و یاد شهدای قیام پانزدهم خرداد  را گرامی داشت. وی ضمن تبریک به مناسبت قرار گرفتن در آستانه‌ی حلول ماه مبارک رمضان ، به آغاز بهره‌برداری از بخش فوق تخصصی جراحی مرکز دانشگاهی رازی با حضور پدر جراحی عروق ایران و جمعی ازخیران، مسوولان استانی و کشوری  اشاره کرد و گفت: این کار ارزشمند به وسیله‌ی دکتر حسین همتی و خانواده‌ی وی که از خیران سلامت استان گیلان هستند انجام شده و یک اقدام خیرخواهانه و خداپسندانه است و ما به همین دلیل در پایان برنامه‌های «هفته‌ی سلامت» از برادر گرامی و همچنین دکتر سیروس امیرعلوی رئیس «مرکز آموزشی – درمانی و پژوهشی رازی رشت» و دیگر فعالان «هفته‌ی سلامت» تجلیل می‌کنیم.
 
   رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا همچنین تاکید نمود: یکی از موضوعات دیگر که این کمیسیون همواره بر آن تاکید دارد موضوع ورزش است و ما امیدواریم با اقدامات خوبی که به وسیله‌ی شورا و شهرداری در عمومی‌تر کردن ورزش در محلات انجام می‌شود، همکاری  شاهمحمدی رئیس اداره‌ی ورزش و جوانان شهرستان رشت بیش از پیش در جهت ایجاد فضاها و مکانهای ورزشی داشته باشیم، زیرا توسعه‌ی مکانهای ورزشی نیاز مبرم و اساسی جامعه‌ی ما است.
 

   شیرزاد در پایان این بخش از سخنان خود گفت: ایجاد فضاهای جدید بیمارستانی و بخشهای مرتبط با سلامت و بهداشت افراد جامعه و همچنین فراهم کردن مکانهای جدید ورزشی در شهر می‌تواند برای ارتقای سطح بهداشت و سلامت افراد جامعه و شهروندان موثر و مهم باشد.
 

   در ادامه‌ی این نشست  دکتر حسین همتی فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سخنانی با اشاره به مراحل ایجاد پروژه‌ی فوق تخصصی جراحی عروق مرکز دانشگاهی رازی گفت: این بخش ظرف سه سال و در سه طبقه با توجه به محدودیتهای که در منابع دولت وجود داشته با هدف ارائه‌ی خدمات درمانی و آموزشی به شهروندان و با اعتبار و همکاری خیران سلامت ساخته شده است.

   وی  راه‌اندازی این بخش را منشای اثر خیر برای مردم استان گیلان به ویژه شهرستان رشت دانست و گفت: شهروندان رشت دیگر نیازی ندارند برای جراحی قلب، عروق و بیماریهای غیرواگیر همچون تروما، برونشیت و… به تهران یا استانهای دیگر بروند.
 

   دکتر همتی همچنین گفت: بخش فوق تخصصی جراحی عروق شامل بخشهای جراحی عروق و اندوواسکولار، جراحی توراکس، اتاق عمل پیشرفته‌ی جراحی عروق و توسعه‌ی اتاق عمل جراحی است.

   وی با اشاره به اینکه ما در زمینه‌ی توسعه‌ی بیمارستانها در استان گیلان همیشه با مشکل اعتبار و امکانات  روبه‌رو هستیم خاطر نشان کرد: هزینه‌های ساخت این بخش را خیران سلامت پرداخت کرده‌اند چون اعتقاد داریم فرمانده‌‌های بخش سلامت، که همان پزشکان هستند باید خودشان جلوی این صف حرکت کنند و مستقیماً دست به کار شوند.
 

  دکتر همتی اضافه کرد: این بخش ۳۲ تخت برای بیماران عروقی، سرطانی و دیالیزی و… دارد و اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم ۵۰ درصد استانهای کشور متخصص عروق ندارند و به همین دلیل گیلان می‌تواند قطب مهمی در این موضوع و همچنین آموزش درمان بیماریهای عروق در کشور باشد.

   دکتر محمد قیامی قائم مقام اجرایی «مرکز آموزشی – درمانی رازی رشت» که به نیابت از رئیس این بیمارستان در نشست حاضر شده بود نیز با قدردانی از توجه اعضای شورا به این مساله‌ی مهم و همچنین تشکر از دکتر همتی گفت: امیدواریم از این پس خدمات موثر و بهتری ارائه دهیم.
 

   سپس شاهمحمدی رئیس اداره‌ی ورزش و جوانان شهرستان رشت در سخنانی یکی از راههای مقابله با دخانیات و گرایش جوانان به سیگار را افزایش و توسعه‌ی مکانها و فضاهای ورزشی عنوان کرد و گفت: متاسفانه این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که جمعیت معتادان کشور چین با وجود جمعیت بیش یک میلیارد و نیم کمتر از جمعیت معتادان کشور ما است و این نشان می‌دهد که باید برای این موضوع به طور جدی برنامه‌ریزی شود.

   وی گفت: باید با شناسایی محلات آسیب‌پذیر و همچنین مناطق کمتر برخوردار با فراهم کردن امکانات و لوازم ورزشی برنامه‌هایی را به طور ویژه برای جذب و جلب جوانان به ورزش اجرا کنیم.
 

وی به پروژه‌های نیمه تمام ورزشی شهرستان رشت اشاره کرد و گفت: برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمامی همچون استخر کوثر، پیست دوچرخه‌سواری، دو سالن ورزشی و سایت اهداف پروازی هم‌اکنون با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم.

   اسماعیل حاجی‌پور از اقدام خیرخواهانه‌ی دکتر همتی تشکر کرد و گفت: مردم شهر رشت همیشه نشان داده‌اند که در کارهای خیر پیشقدم بوده و هستند

   عضو کمیسیون بهداشت شورا در ادامه از شاهمحمدی نیز درخواست کرد تا توجهی جدی تر به گروه معتادانNA داشته باشد و گفت: اگر این افراد بتوانند از فضاهای ورزشی شهر رشت استفاده کنند در روحیه‌ی آنها بسیار تاثیرگذار است.
 

   سیدرضا موسوی روزان هم با اشاره به آیات تلاوت شده در ابتدای نشست  گفت: این آیات مربوط به سوره‌ی انعام بوده و تاکید دارد که اگر کسی یک قدم خیر برای خدا انجام دهد ۱۰ برابر آن را خدا به او می‌دهد. و همه‌ی افراد خیر و نیکوکار نزد خداوند جایگاهی رفیع دارند.

   طیبه بینا  مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کلانشهر رشت هم در سخنانی با تاکید بر اینکه برخی از سرای محلات را در اختیار گروههای NA قرار داده شده است افزود: یکی دیگر از اقدامات شهرداری ایجاد مرکز بازپروری معتادین متجاهر است و تیر ماه امسال افتتاح می‌شود.
 

   وی گفت: اقداماتی هم برای تعامل و همکاری با دیگر بخشها از جمله خیران سلامت در دست اقدام داریم و پیگیر هستیم کارهای مشترک خوبی در رشت انجام شود.

   در پایان این نشست از دکتر قیامی به نیابت از دکتر امیرعلوی رئیس بیمارستان رازی رشت، دکتر همتی خیر بخش سلامت و شاهمحمدی رئیس اداره‌ی ورزش و جوانان شهرستان رشت به پاس خدماتی در زمینه‌ی ارتقای شاخصه‌های سلامت شهرستان رشت انجام داده‌اند با اهدای لوح سپاس و هدیه تجلیل شد.
 
 
برنامه‌های ماه مبارک رمضان شورا و  شهرداری رشت بررسی شد

   در بخش دوم این نشست که به بحث و بررسی برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسال مربوط می‌شد، مظفر نیکومنش نودهی از علیرضا قانع مدیر عامل سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری رشت خواست تا به تشریح برنامه‌های  ماه مبارک بپردازد.

   علیرضا قانع  ضمن تشریح برنامه‌های قرآنی در نظر گرفته شده برای امسال گفت: ماه مبارک رمضان سال گذشته در ۲۵ مسجد از محلات رشت محفل قرآنی برگزار شده بود و امسال برای اجرای سومین سال «طرح بهار قرآن» کارگروهی از استادان برجسته‌ی قرآنی استان همچون ایزدی، حسنخواه، برادران لایق برحق، مرادی و… تشکیل شده و برنامه‌ها با همکاری آنها سازماندهی خواهد شد.
 

   مدیر عامل سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری رشت یکی از برنامه‌هایی را که امسال درصدد هستیم تا اجرا کنیم اهدای پنج هزار جلد قرآن کریم به ۵۰ مسجد شهر است و همچنین می‌خواهیم با جمع‌اوری قرآنهای قدیمی پس از ترمیم و صحافی قرآن نو را به مساجد و مردم هدیه کنیم.

   وی به برگزاری برنامه‌‌ی «سفره‌ی بزرگ ماه رمضان» اشاره کرد و گفت: این برنامه می‌تواند در پیاده‌راه فرهنگی هسته‌ی مرکزی شهر و همچنین در جشن میلاد امام حسن مجتبی کریم اهل بیت با برنامه‌های جانبی دیگر از جمله برگزاری مسابقه‌ی نقاشی بین کودکان برگزار شود.
 

   قانع تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان بیش از ماههای دیگر پرسشها و مسائل شرعی برای افراد جامعه به وجود می‌اید و ما تلاش کردیم در ۱۰ نقطه با برپایی ۱۰ ایستگاه پاسخگویی به سوالات شرعی  از همکاری ۲۰ طلبه‌ی حوزه‌ی علیمه‌ی قم بهره بگیریم.

   مدیر عامل سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری رشت در ادامه با اشاره به اینکه به شب معراج کمتر توجه شده تاکید کرد: یکی از برنامه‌ها ما همایش ملی معراج اندیشه است و فرا خوان آن نیز انجام شده است.
 

   وی از پیش بینی اجرای چند برنامه‌ی محفل قرآنی تخصصی با حضور هنرمندان و ورزشکاران اشاره کرد و گفت: اگر بتوان جنگ شبانه‌یی با عنوان شبهای رمضان را با برپایی عرضه‌ی محصولات قرانی و فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع با همکاری برخی سازمانها از جمله صدا و سیما تدارک دید می‌تواند تاثیرگذاری برنامه‌ها را افزایش دهد.

   قانع از برگزاری جشنواره‌ی ملی آیه‌گرافی خبر داد و گفت: یکی از خروجی‌های این جشنواره می‌تواند در قالب به اجرا گذاشتن پوسترهای این جشنواره با همکاری سازمان زیباسازی در بیلبوردها و مراکز دیگر باشد که به یکباره می‌تواند فضای شهر را در ماه مبارک رمضان به آیات قرآنی مزین کند.
 

   وی در پایان خواستار حمایتهای جدی و همچنین تامین  اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه‌ها شد و گفت: سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری همواره با کمترین اعتبارات و مبالغ برنامه‌ها را اجرا می‌کند.

   محمود باقری هم در سخنانی با بیان اینکه بایستی در هزینه‌های شهرداری صرفه‌جویی شود گفت: ما در مساجد قرآن زیاد داریم اما آن چیزی که کم داریم قرآن خوان است بنابر این به جای اهدای قرآن به مساجد به فکر کاهش هزینه‌های شهرداری باشید.

   وی  گفت: سال گذشته محافل قرآنی که برگزار کردیم کم جمعیت بود و بیشتر جمعیت شرکت‌کننده را  خود پرسنل شهرداری تشکیل می‌داد، بنابر این به فکر کیفت‌بخشی به کارها باشید.
 

   فرهاد شوقی دیگر عضو شورا نیز تاکید کرد: اجرای محافل قرآنی در مساجد کم است و با توانایی و قدرت اجرایی که در آقای قانع سراغ داریم یقین می‌دانم اگر حمایت مالی شوند می‌توانند برنامه‌های مفصل‌تری اجرا کنند.

      سیدرضا موسوی روزان گفت: هر چند با نظر آقای باقری موافق نستیم اما حتی اگر در این برنامه‌های قرآنی پرسنل شهرداری حضور داشته باشند باز هم اجرای آنها برای افزایش روحیه و بالا بردن حس معنوی پرسنل لازم است.

   وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های گفته شده مسابقه نقاشی کودکان است پیشنهاد داد: تا در این نقاشیها از قصص قرآنی استفاده شود.

   موسوی روزان با اشاره به اینکه کلام مقام معظم رهبری درباره‌ی اقتصاد مقاومتی نگاه و برگرفته از مفاهیم قرآنی است گفت: در برنامه‌های قرآنی به آیات و رویاتی که با این محور است توجه شود.

   فاطمه شیرزاد هم به عنوان پایان دهنده‌ی صحبتها در این بخش گفت: برنامه‌های تدارک دیده شده خوب و مفید است  و به نظر من باید برای برگزاری  سفره‌های افطاری از سازمانها و نهادهایی چون بهزیستی، کمیته‌ی امداد و همچنین مشارکت شهروندان استفاده کنیم.
 

   فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری رشت هم از افتتاح تالار گفتگو در شهرداری خبر داد و گفت: با توجه به فرا رسیدن سالروز ارتحال حضرت امام(ره)  این تالار میزبان استادان حوزه و دانشگاه خواهد بود.

   وی افزود: با توجه به شناخته شدن شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی هر فصل یک برنامه‌ی غذایی تدارک دیده می‌شود و به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان می‌توانیم برنامه‌ی سفره‌ی این ماه را به وعده‌های غذاهای بومی اختصاص دهیم تا سبک غذایی ایرانی – اسلامی را ترویج نماییم و از فرصت شهر خلاق خوراک‌شناسی هم بهره ببریم.

   قدیمی پیشنهاد داد می‌توان ایستگاههای ثابت و سیاری را هم تدارک دید که قرآنهای قدیمی مردم را جمع‌اوری کند و پس از ترمیم تحویل آنان نماید.

   مظفرنیکومنش به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورا در پایان این نشست تاکید کرد: مساله‌ی مهم در برنامه‌های ماه مبارک رمضان توجه به محله‌محوری و بردن برنامه‌ها در محلات کم‌برخوردار است.

   وی خاطر نشان کرد: در  نشست آینده‌ی کمیسیون فرهنگی – اجتماعی برای نهایی کردن برنامه‌های سازمان فرهنگی – ورزشی با حضور اعضا و مشاوران تصمیم گیری خواهد شد.

   نیکومنش گفت: تا جلسه‌ی‌اینده سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری بایستی برنامه‌ها را به شکل منظم و مدون به اعضا ارائه دهد تا همه در جریان باشند.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *