استان 22 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شهردار رشت در همایش نجات تالاب عینک : امیدوارم بتوانیم با عملکردی موثر دین خود را به اهالی محل عینک ادا کنیم

به گزارش آفتاب شمال :   دکتر سید محمدعلی ثابت‌قدم  در مراسم «برای نجات تالاب عینک کمک کنیم» که توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت  و با همکاری انجمن های مردم نهاد محیط زیستی سبزکاران و سرزمین ایده ال ما و مجمع متخصصان در محل تالاب عینک برگزار شد، گفت: مردم ساکن حاشیه عینک بهترین حافظان این تالاب هستند و حضور آنها در این مراسم موجب دلگرمی است.

او با بیان اینکه تالاب عینک بالغ بر ۳۰ هکتار است، افزود:  اعتقاد دارم که تاکنون برای نجات و حفظ تالاب کاری انجام‌ نداده‌ایم.
 
 
شهردار رشت با ابراز شرمندگی از وضعیت فعلی تالاب عینک این شهر، گفت: امیدواریم بتوانیم با عملکردی موثر ضمن نجات تالاب، دین خود را به اهالی محل عینک ادا کنیم.

او با بیان اینکه مجموعه تالاب عینک در محدوده شهرداری منطقه ۴ قرار دارد ، اضافه کرد : در دفتر سرمایه‌گذاری شهرداری رشت طرح ‌های خوبی در دست تدوین است که با اجرای این طرح‌ها رونق اقتصادی در این منطقه حاکم می‌شود.

ثابت‌قدم بخشی از محدوده کناری تالاب عینک رشت را در گذشته بسته خواند و تصریح کرد: به نوعی شهرداری در این بخش از اموال خود نگهداری می‌کرد ، اموالی که به درد مردم نمی خورد ،  حفظ آنها فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید نسبت به اعمال ما نگاه خوبی داشته باشند، خاطرنشان کرد: به‌ زودی نقطه غربی رشت از «کارخانه دخانیات تا منطقه شهریاران» بازآفرینی می‌شود که به رونق اقتصادی شهر و منطقه کمک می‌کند.

شهردار رشت با تاکید بر نقش مثبت سازمان‌های مردم‌نهاد در موضوعات زیست‌ محیطی، تصریح کرد: توانمند سازی جوامع محلی صرفاً با حرف نیست و باید آموزش‌ها به صورت مشارکتی و با اغنا باشد.
 
 
 

او با بیان اینکه دستورالعمل‌های تزئینی و لوکس را باید برای در هر جامعه باور پذیر کنیم و بعد انتظار داشته باشیم که زباله نریزند ، یادآور شد : زمانی که بین منافع عمومی و خصوصی تعادل ایجاد شود مردم به خاطر حفظ منافع شخصی خود‌ منافع عمومی را نیز حفظ می‌کنند.

دکتر ثابت‌قدم از اجرای برنامه‌های خوب برای منطقه تالاب عینک رشت خبر داد و گفت: تالار گفتمان شهر رشت در هفته سلامت امسال در محدوده عینک ایجاد شد.
 
  دکتر دهدار: تالاب عینک فاصله چندانی با نابودی ندارد

دکتر محمد دهدار درگاهی، کارشناس مسایل محیط زیست نیز در این همایش درباره وضعیت تالاب عینک گفت: تالاب عینک اکنون فاصله چندانی با نابودی ندارد.

او با اشاره به اینکه دو گروه در بحث احیای تالاب بسیار تاثیرگذار هستند ، گفت: ‌گروه اول ساکنان حاشیه تالاب و گروه دوم مسوولان هستند ، ضمن اینکه باید موضوعات زیست‌محیطی که امنیت جامعه را در بر می‌گیرد، باید مورد توجه باشند.

دهدار همچنین گفت: تا حدود ۱۰۰ سال پیش طبیعت به قدری بزرگ بود که هر قدر از آن برداشت می‌کردند باز هم کم نمی‌شد اما اکنون توان طبیعت کم شده و تخریب آن توسط انسان‌ها افزایش یافته است.
 
 
او ادامه داد: تالاب عینک در محدوده انتهایی حیات خود قرار دارد و اگر نخواهیم به‌ زودی فکری برای نجات تالاب عینک کنیم ممکن است تا چند سال آینده برای رهایی از مشکلات محیط زیستی مجبور به تحمل هزینه‌های بیشتری شویم.

او گفت: سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مسوول خود را در زمینه وضعیت تالاب عینک رشت کنار کشیده‌اند و می‌گویند به ما ارتباطی ندارد، در حالی که اگر بحث وام و تسهیلات مطرح بود، بدون تردید با شدت ورود می‌کردند و پیگیر می‌شدند.
 
 
دکتر دهدار‌ گفت: در سال ۱۳۴۳ حدود ۱۱ هزار آب‌بندان در گیلان وجود داشت. در بررسی‌های سال ۹۴ متوجه شدیم که اکنون حدود ۸ هزار آب‌بندان در استان وجود دارد و امیدواریم روزی فرا نرسد که تالاب عینک به لیست تالاب‌های پر شده اضافه شود.

او همچنین گفت: تالاب عینک مانند یک دُر گرانبهاست که قدر آن را ندانسته‌ایم.

کارشناس حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه در سال ۱۳۴۹ ایران به سازمان ملل پیشنهاد داد که تالاب‌ها جزو اکوسیستم هستند ، گفت: در همان سال ۱۸ کشور دنیا به ایران آمدند و کنوانسیون رامسر شکل گرفت. کنوانسیون رامسر همان کنوانسیون تالاب‌ها یا کنوانسیون پرندگان مهاجر است و این تنها کنوانسیونی است که به نام کشور ثبت شده اما سه سال پیش دبیرخانه کنوانسیون رامسر تصمیم‌ به تغییر نام آن گرفت.
 
 
دهداردرگاهی گفت: دبیرخانه اعتقاد دارد در شرایطی کنوانسیون تالاب‌ها به نام ایران است که تالاب‌های کشور بدترین شرایط زیست‌محیطی را دارند.

او با اشاره به اینکه در ایران ۴۱ نوع تالاب وجود دارد، یادآور شد: تالاب ساحلی، رودخانه‌ای و … از جمله انواع تالاب‌هاست و ایران در سال ۴۳ در موضوع تالاب‌ها پیشگام بود اما امروزه تالاب‌های کشور شرایط مناسبی ندارند.

دکتر دهدار با بیان اینکه ایران دارای ۲۴ تالاب بین‌المللی است، تاکید کرد: در گیلان سه تالاب بین‌المللی انزلی، بوجاق و امیر کلایه وجود دارد و عمق تالاب انزلی در برخی از نقاط کمتر به ۱۰سانت رسیده که ناشی از وجود رسوبات و فاضلاب‌ها است.

او با تاکید بر اینکه اگر تالاب انزلی ازبین برود بعدها متوجه می‌شویم که چه مشکلاتی ایجاد شده است، متذکر شد: اگر تالاب انزلی خشک شود عوارض بسیار بدی به بار می‌آورد زیرا این تالاب نقش مهمی در معیشت مردم منطقه دارد.

دهداردرگاهی با اشاره به اینکه با نابودی تالاب انزلی شکار، صید ماهی و گردشگری نیز نابود می‌شود، گفت: اکنون با یک فاجعه بزرگ زیست‌محیطی مواجه هستیم و در این زمینه فقر فرهنگی به ما آسیب بسیاری رسانده است.

او تالاب عینک را جزو تالاب‌های آب شیرین دائمی دانست و یادآور شد: تالاب عینک رشت جزو پرتولیدترین تالاب‌هاست و سازمان ملل پنج مشکل اساسی برای تالاب‌ها مطرح کرده که تالاب عینک اکنون سه مشکل از آن را دارد.
   
شیرزاد: نمایندگان در جذب اعتبارات ملی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی وارد عمل شوند

فاطمه شیرزاد، رییس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مراسم با بیان اینکه درسال ۹۵ برنامه‌های خوبی مشابه مذکور داریم، گفت: سال‌های گذشته در حوزه محیط زیست کم‌کاری شده و مسوولان خود را کمتر عملیاتی نشان داده‌اند.
 
 
 

وی با اشاره به اینکه امروز در شهر صنعتی رشت شرکت کاسپین تامین تصفیه‌خانه خود را گسترش داد، گفت: چنین اقدام‌هایی جای قدردانی دارد و استاندار گیلان در این مراسم قول داد که پس از ۴ دهه کلنگ تصفیه‌خانه بهداشتی فاضلاب شهر صنعتی رشت به ‌زمین زده می‌شود.

شیرزاد با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر رشت دغدغه مباحث زیست‌محیطی دارند، گفت: بحث تصفیه‌خانه بیمارستان‌های رشت نیز باید از اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی دولت برای احیای رودخانه‌های رشت اجرایی شود.
 
  رییس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و شورای اسلامی شهر رشت در پایان گفت: امیدواریم نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جذب منابع و اعتبارات ملی برای برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی وارد عمل شوند.

یعقوبی، سنبل آبی پایه‌های اقتصاد، زراعت، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند
استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: گیاه مهاجم سنبل آبی پایه‌های اقتصاد، زراعت، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند و ادامه روند رشد این گیاه، موجب گسترش فقر در استان می‌شود.

بیژن یعقوبی نیز دیگر سخنران این همایش بود که گفت: تجربه نشان داده که در یکصد سال گذشته مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی و زیستگاه‌های آبی در دنیا وجود گیاه مهاجم سنبل آبی بوده است.
 
 
تحقیقات بنده در بخش گیاه‌پزشکی موسسه تحقیقات برنج روی علف‌های هرز و علف‌کش‌ها متمرکز بوده و سنبل آبی برای نخستین بار در سال ۹۰ در گیلان مشاهده و در گزارش بنده عنوان شد.

استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: سنبل آبی میزان آب آب‌بندان‌ها را ۱۴برابر تشدید می‌کند و با توجه به اینکه کشور ما یک منطقه خشک محسوب می‌شود، اکنون کم‌آبی مهم‌ترین تهدید برای کشور ماست.
 
  یعقوبی تاکید کرد ورود سنبل آبی به زیستگاه‌های آبی استان در صورت عدم توجه و کنترل آن در یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله سبب نابودی تالاب‌های گیلان به ویژه انزلی و یا تالاب‌های کشور می‌شود. در صورت عدم مدیریت کارآیی آب‌بندان‌ها به شدت کاهش می‌یابد و زراعت برنج با تهدید جدی مواجه می‌شود.

بیژن یعقوبی گفت: امروزه مبارزه با این علف هرز بیش از یک قرن سابقه دارد و در چند کشور از جمله آمریکا و استرالیا در پارلمان‌هایشان برای مدیریت و مبارزه با این گیاه مهاجم بودجه‌های مستقلی مصوب کرده‌اند. نگران آن هستیم که به ازای هر روز تاخیر در مدیریت این علف هرز و پراکنش آن در زیستگاه‌های کشور در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای آن شویم.
 
  او با اشاره به این‌که آب‌بندان‌ها و تالاب انزلی شریان اقتصادی استان هستند، گفت: سنبل آبی به واسطه تخریب زیستگاه‌های آب شیرین در دنیا مهاجرت میلیون‌ها انسان را رقم زده است.

یعقوبی گفت: بیم آن داریم که اگر روند رشد بی‌رویه سنبل آبی ادامه یابد دیگر چیزی به نام زراعت، ماهیگیری و گردشگری در استان نخواهیم داشت و پیامد ورود این علف هرز با وجود زیبایی ظاهری آن و فروش آن به عنوان گل، پایه‌های اقتصاد، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند.

او در پایان گفت: تردیدی نیست که هر روز بی‌توجهی نسبت به این گیاه مهاجم هزینه‌های غیر قابل جبران را بر محیط زیست، اقتصاد و اشتغال به استان تحمیل می‌کند و پیامدهای استقرار این علف هرز چیزی جز گسترش فقر در گیلان نیست.
 
 
مرادی: وضعیت تالاب عینک بزرگ‌ترین موضوع پدافند غیرعامل در رشت

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان گفت: وضعیت تالاب عینک رشت بزرگ‌ترین موضوع پدافند غیرعامل در این شهر محسوب می‌شود‌.

امیر مرادی نیز در  همایش «برای نجات تالاب عینک کمک کنیم» گفت: مشکلی که از بابت وجود گل مهاجم سنبل آبی در تالاب عینک رشت ایجاد شده یک تهدید محسوب می‌شود که باید مهار شود.

امیر مرادی با اشاره به اینکه اکنون وضعیت تالاب عینک رشت بزرگ‌ترین موضوع پدافند غیرعامل در این شهر محسوب می‌شود‌، گفت: مهار این مشکل نیازمند همراهی تمام مسؤولان مربوطه است. بنده به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید قول هرگونه همکاری برای برطرف شدن مشکل موجود در تالاب عینک را می‌دهم.

مدیر کل پدافند غیر‌عامل استانداری گیلان ادامه داد: اکنون با فعال کردن قرارگاه زیست‌محیطی استان به طرف مقابله با مگس زیتون حرکت کرده‌ایم و برای برنامه‌های زیست‌محیطی تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم و از همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد استقبال می‌کنیم.

مرادی در پایان به اشاره به کارهای بزرگی که دکتر ثابت قدم برای رشت انجام داده از او خواست که گام موثری برای احیای تالاب عینک بردارد.

در پایان این مراسم از فعالان محیط زیست تقدیر شد و هدایایی به کودکانی که در مسابقه نقاشی تالاب عینک شرکت کرده بودند، تعلق گرفت.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *