فرهنگ و هنر 12 بهمن 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

گزارشی از افتتاحیه فیلم فجر 33 سال نوی سینمای ایران با نام پیامبر اسلام آغاز شد

عصر روز شنبه 11 بهمن‌ماه برج میلاد میزبان افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر با اجرای احسان کرمی شد.

به گزارش آفتاب ايران : در ابتدای ورود مهمانان مورد پذیرایی قرار گرفتند، سرود انقلابی «به لاله در خون خفته» پخش شد، برنامه کامل نمایش فیلم های جشنواره به قیمت 5 هزار تومان در اختیار مخاطبان بود و نکته قابل توجه اینکه امسال از فرش قرمز خبری نبود ولی به حاضران گل اهدا می شد. بازار عکس های یادگاری رسمی و غیررسمی نیز داغ بود.

سخنرانی سیدمهدی شجاعی در مدح پیامبر اسلام

سیدمهدی شجاعی نویسنده صاحب نام ادبیات ایران مهمان ویژه مراسم است که با حضور روی سن متنی را درباره پیامبر مهربانی؛ حضرت محمد (ص) خواند. این متن از تولد، دوران کودکی و به نبوت رسیدن رسول اکرم را روایت می کرد.

هنگامی که وی این متن را می خواند پشت سر او تصاویری از کعبه روی پرده نمایش داده می شود.

پخش ترانه «والا پیام دار» با صدای فرهاد مهراد از اتفاقات ویژه مراسم بود. تصاویری از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 نیز دیگر بخش مراسم بود.

احسان کرمی مجری مراسم با خیرمقدم گویی با حاضران و خانواده سینمایی صحبت های خود را آغاز کرد. وی به دو وزیر حاضر در سالن خیرمقدم ویژه گفت و از تاخیر در آغاز مراسم مراسم عذرخواهی کرد.

سخنرانی مختصر و مفید دبیر جشنواره

علیرضا رضاداد دبیر دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر نخستین سخنران است. رضاداد اعلام کرد: فردا آغاز یک سال سینمای ایران است و ما در نوروز سینمای ایران در دهه فجر هستیم و به تماشای کارنامه درخشان سینمای ایران می نشینیم. با این همه جشنواره فیلم فجر همه سینمای ایران و پایان یک فیلم نیست بلکه نقطه آغازی برای یک راه پر از همدلی است.

وی در بخش دیگر صحبت هایش درباره توهین های اخیر به پیامبر اسلام واکنش نشان داد.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر سخنان خود را در کوتاهترین سخنان به پایان رساند و وقت مراسم را به حرف های تکراری اختصاص نداد.

پس از صحبت های وی کلیپی درباره درگذشتگان عرصه تصویر و دوبله پخش شد. تصاویر زنده یاد احمد رسول زاده آغازگر این کلیپ بود. عظیم جوانروح، مرتضی احمدی، انوشیروان ارجمند و… از دیگر افرادی بودند که تصویر و کارهایشان به نمایش گذاشته شد.

و اما در ادامه مراسم کلیپ دیگری برای معرفی هیات انتخاب و داوری بخش های مختلف این دوره از جشنواره روی پرده رفت.

مجری مراسم از علی جنتی دعوت کرد روی سن حاضر شود. احسان کرمی تاکید کرد وزیر علاقمند بوده در اختتامیه سخنرانی کند ولی اصرار دست اندرکاران مراسم بر این بوده که وی در افتتاحیهنیز صحبت کند.

سخنان وزیر ارشاد در افتتاحیه فجر سینمای ایران

جنتی در سخنانی ابراز خوشحالی کرد که در این جمع حضور دارد. وی دهه فجر را تبریک گفته و اعلام کرد قصد سخنرانی نداشته است.

وزیر ارشاد گفت: از همه اهالی سینما تشکر می کنم که در یک سال گذشته با درایت و فهم و در برخی مواقع با صبر و سکوت تلاش کردند که در برابر کسانی که می خواستند آرامش سینما را بهم بزنند، فضای مثبت و سازنده ای ایجاد کنند.

جنتی از وزیر کار درخواست کرد درباره بیمه اهالی سینما و به ویژه بیمه بیکاری آنها قول مساعدت دهد.

وی با تشکر از هیات های انتخاب و داوری گفت: همین که همه اهالی سینما علاقمند هستند آثارشان در فجر حضور داشته باشد و سیمرغ ببرد نشان از اهمیت این جشنواره است. ما باید همه با هم تلاش کنیم تا در سال بعد فیلم های بهتری تولید کنیم که هم در داخل و هم خارج مورد توجه قرار گیرند.

وزیر ارشاد با اشاره به تفکیک بخش بین الملل عنوان کرد: بخش بین الملل همواره تحت الشعاع بخش ملی قرار می گرفت و ما این بخش را جدا کردیم تا در اردیبهشت ماه با حضور فعال تر مهمانان خارجی برگزار شود.

جنتی عنوان کرد: ساماندهی همه جشنواره های عرصه فرهنگ و هنر امری ضروری است. ما در نظر داریم که جشنواره ها را در استان ها برگزار کنیم و حتی دبیرخانه آنها را به استان ها ببریم مثل جشنواره فیلم یاس و فیلم کودک که یکی از در مازندران و دیگری در اصفهان برگزار شد.

وزیر کار و سخنان سینمایی اش

احسان کرمی از وزیر کار دعوت کرد که روی سن حاضر شود. وی در سخنانی اشاره کرد: به اعتقاد من سینما یک شکل هنری و در عین حال یک رسانه ارتباط جمعی است. سینما خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر هنرها متمایز می کند. سینما گرچه هنر است ولی از اهمیت رسانه ای هم برخوردار است که دیگر هنرها کمتر از این ویژگی برخوردارند.

پس از سخنان وی کلیپی از شرکت کنندگان بخش سودای سیمرغ به تماشا گذاشته شد.

بخش های تبلیغات و اطلاع رسانی و عکس جایزه گرفتند

اهدای سیمرغ های بخش تبلیغات و اطلاع رسانی و جایزه ویژه عکس از دیگر بخش های این مراسم است. رامبد جوان بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

برندگان این بخش اعلام و نخستین جوایز این دوره از جشنواره اهدا شد.

مجید مجیدی؛ غایب افتتاحیه

از نکاتی مهمی که در افتتاحیه اعلام شد این بود که مجید مجیدی رییس هیات داوران در آلمان به سر می برد تا آخرین مراحل فنی فیلم «محمد رسول الله» را کامل کند.

تجلیل از بزرگان لابراتوارها

بهمن کریمیان، اکبر عالمی، هاشم محققی‌فر، ناصر انصاری، مسعود کلانتری، بیژن جباری، محمدتقی شاهرخ، امین بدیع، کیهان خسرویان و … از موسفیدان لابراتورارهای ایرانی تجلیل شدند.

سخنران بعدی مراسم حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی بود.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به ظرفیت های موجود در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در ابتدا از همه دست اندرکاران اجرایی جشنواره تشکر می کنم و اجازه می خواهم به همه سینماگران عزیز خسته نباشید بگویم چرا که با فیلم های خوب در ویترین سینمای ایران خستگی از تن همه ما به در رفت.

وی با اشاره به اینکه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، جشن پیروزی و لبخند، جشن اخم بر قهر و پلیدی و جشن قدرت نمایی سینماگران جوان است، تصریح کرد: سالی که گذشت سالی است که باید به نام جوانان به ثبت رساند. سال 93 سال سلام به سینما، سلام به مردم و سال سلام به گیشه است.

تجلیل از تلاش های سال های سال محمد علی کشاورز

محمدعلی کشاورز پیشکسوت دنیای بازیگری سینمای ایران با همراهی بهرام رادان و حمید فرخ نژاد روی صحنه حاضر و روی مبلی نشست. از او برای یک عمر حضور پرثمر در سینمای ایران تجلیل می شود. قرار بود عزت الله انتظامی از وی تجلیل کند که به دلیل مشکل ریوی در منزل بستری بود و به مراسم نرسید. وی در پیامی مکتوب نوشته است: « عزیزم کشاورز، خوشحال می شدم در این مراسم با شکوه بزرگداشت تو هنرمند گرامی حضور داشتم، ولی به علت بیماری سخت ریوی، دکتر اجازه خروج از منزل با هوای آلوده تهران نمی دهد. محمد جان تو خوب می دانی مراسم بزرگداشت تو برای من بسیار بسیار ارزشمند و افتخارآمیز می باشد. کوچکترت عزت»

پخش موسیقی سریال «هزار دستان» زینت بخش این بخش بود. علی ربیعی و علی جنتی دو وزیر دولت یازدهم از محمدعلی کشاورز تجلیل کردند.

کشاورز در سخنانی گفت: من از این دو وزیر تشکر می کنم که شرایط رفاه هنرمندان را فراهم می کنند.

وی افزود: هنر مقوله ای است که باید از کودکی به بچه ها آموزش داده شود. من سه سال به دلیل شکستگی پا در خانه بودم و خوشحالم که وزارت ارشاد مرا به این مراسم دعوت کرد.

مراسم بعدی تقدیر از حسین جعفریان فیلمبردار سینما بود.

تجلیل از حسین جعفریان

محمود کلاری مدیر فیلمبرداری و نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما روی صحنه آمدند و از حسین جعفریان تقدیر کردند. محمود کلاری هنگام تقدیر از جعفریان با اشاره به بی نظم برگزار شدن مراسم افتتاحیه بیان کرد: متاسفانه این بزرگداشت در حالتی برگزار می شود که تقریبا سالن خالی از جمعیت شده است. درست نبود که مراسم تجلیل از حسین جعفریان در آخرین لحظات صورت گیرد. نقش حسین جعفریان در سینمای ایران نقشی نیست که در آخر برنامه به آن پرداخت شود و ارزش او بیش از این مجال کوتاه است.

حسین جعفریان نیز در ادامه گفت: خوشحالم که کارم آ‌ن قدر دیده شده است که برای من بزرگداشت گرفته‌اند، فیلمبرداران بسیاری در سینما هستند اما این بار قرعه به نام من خورده است. از مسئولین جشنواره و از همه کارگردانانی که طی این سال ها با من کار کرده‌اند، تشکر می کنم. من معتقدم که اگر کاری موفق شده است حاصل تلاش و حضور همه تیم بوده است.

وی ادامه داد: علیرضا برازنده، پیمان شادمانفر، مسعود و علی اللهیاری همکاران همیشگی من بودند و حالا خودشان به جمع فیلمبردارن سینمای ایران اضافه شده‌اند. علاوه بر این نسل جدیدی از فیلمبردارن وارد سینمای ایران شده‌اند که از جمله می توان به هومن بهمنش که مانند خودم فیلمبرداری می کند و یا کوهیار کلاری اشاره کرد.

وی بیان کرد: ما سینماگران زندگی مشخصی نداریم، بنابراین شریک زندگی همه ما آدم‌های فداکاری هستند که ما را تحمل می‌کنند.

جعفریان همچنین از عظیم جوانروح که چندی پیش درگذشت تقدیر کرد و گفت: امیدوارم سال دیگر برای دیدن فیلم دخترم به جشنواره بیایم.

رادیو نمایش و رادیو ایران پخش زنده مراسم را برعهده دارند. پخش منقطع برنامه افتتاحیه از این شبکه ها از نقاط ضعف آنها بود به طوری که در مقاطعی بیش از 40 دقیقه از مراسم را روی آنتن نبرده و سخنرانی های بی ارتباط و موسیقی پخش کردند.

از جمله هنرمندان حاضر می توان به حسین جعفریان، خسرو سینایی، حسین یاری، بیژن امکانیان، همایون اسعدیان، جمال ساداتیان، جواد نوروزبیگی، الهام کردا، ویشکا آسایش، سعید آقاخانی، مهتاب کرامتی، منصور لشگری قوچانی، نیکی کریمی، محمد رضا اصلانی، سعید راد، پژمان بازغی، رویا تیموریان، باران کوثری، نوید محمدزاده، امید بنکدار، لیلا زارع، کیوان علیمحمدی، ستاره اسکندری، علی سرتیپی، فرزاد موتمن، حامد بهداد، هومن سیدی، محسن خان جهانی، ابراهیم داروغه‌زاده، لوون هفتوان، مهسا کرامتی، نظام الدین کیایی، محمود کلاری، راما قویدل، هانیه توسلی، رویا نونهالی، سهیلا گلستانی، محمدرضا اصلانی، مهتاب نصیرپور، ابوالحسن داوودی، جعفر صانعی مقدم، احمد رمضان زاده، آزیتا موگویی و … اشاره کرد.

امضای سینماگران پای بیانیه محکوم کردن اهانت به پیامبر اکرم(ص)

سینماگران و مهمانان جشنواره فیلم فجر با امضای یک بیانیه، اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) را محکوم کردند.

همزمان با برگزاری آیین افتتاح این جشنواره، اهالی سینمای ایران بیانیه‌ محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) را امضا کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«مرزها زبان فاصله‌اند و تو ای حبیب خدا، از تمام فاصله ها عبور کردی تا به همگان بیاموزی آنسوی همه مرزهای نژادی و اعتقادی و جغرافیایی بهشتی هست که در آن بشر تا آستان حق قد می کشد.

بیانیه محکومیت توهین به پیامبر

باور داریم که پلشتی هیچ توهینی، غبار بر ساحت مقدست نمی نشاند. احدی از پیروانت را نمی راند و چیزی نصیب خاطیان نمی کند. جز گمگشتگی بیشتر از وادی اخلاق و انسانیت و مهر… .
پس به ما بیاموز که چون تو برای این گم گشتگان فانوس دانایی روشن کنیم. بر جهلشان افسوس خوریم و بر کید و کین خونریزشان فائق آییم.

باشد که زبان سینمای ایران در این بحران زبانی نزدیک به کلام مهربان تو و منادی همان اخلاقی باشد که برای اکمال آن مبعوث شدی…

صلوات خدا و درود همه بندگان آزاده نثار تو باد.»

این بیانیه توسط سینماگران است، همچنین علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر با حضور در میان هنرمندان این بیانیه را امضا کرد.

این بیانیه توسط هنرمندانی چون فرشته طائرپور، رویا تیموریان، جعفر صانعی مقدم، بهزاد کزازی، لیلا زارع، آزیتا موگویی، ریما رامین فر، حامد بهداد، برزو ارجمند، آزاده صمدی، اکرم محمدی، مهسا کرامتی، رعنا آزادی ور، محمد نشاط و… امضا شده است.

این جشنواره با حضور فیلم‌های مختلفی در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو، مستند، هنر و تجربه و خارج از مسابقه مهم‌ترین رویداد امسال سینمای ایران است که دبیری آن برعهده علیرضا رضاداد است.

در این مراسم از محمدعلی کشاورز با حضور عزت الله انتظامی، پرویز پرستویی و بهرام رادان تقدیر و تجلیل و پس از آن از کتاب محمدعلی کشاورز نیز رونمایی می شود. مراسم تقدیر ویژه از محمدحسین جعفریان نیز از دیگر بخش های مراسم افتتاحیه است.

همچنین در ادامه این مراسم داوران بخش اقلام تبلیغی معرفی و دو جایزه این بخش شامل یک دیپلم افتخار به بهترین مدیر تبلیغات و یک تندیس به بهترین اقلام تبلیغی و یک تندیس در بخش بهترین عکس اهدا خواهد شد.

معرفی هیات انتخاب و داوری بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر و آثار حاضر در بخش های سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند از دیگر بخش های افتتاحیه است.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در ۲۹ سالن سینمایی و برج میلاد برگزار می شود. ( مهر)

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *