فرهنگ و هنر 11 خرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

درگذشت غلام مارگیری، خنیاگر نامدار خطه جنوب

به گزارش آفتاب شمال : غلام مارگیری که سابقه اجرا در جشنواره های موسیقی فجر، موسیقی نواحی و موسیقی‌ مقدس در آلمان داشت، ساعت ۱۰ شب (پنجشنبه – ۸ خرداد ماه) بر اثر سکته مغزی دار فانی را وداع گفت.

مراسم زار یکی از رایج‌ترین رسم‌های کهن جنوب ایران و حاصل اعتقاد فراوانی است که ساکنان این مناطق به فعالیت فراوان موجودات فرازمینی در زمین و مناطق گرم و خشک دارند. غلام مارگیری تنها یکی از ده‌ها و ده‌ها زارگیری است که با ساز و آواز خود باد از تن آدمیان بیرون می‌ کرد، پیرمرد با لباده و دشداشه‌ای سفید، دستاری به سبک اعراب به سر و ازاره، پوزادهای کنفی و موهای یکدست سیاه و بلندی که بر شانه‌ها و پشت آویزان بود، یگانه مردی بود که در میان این جماعت آدمی را به خود و به گذشته خود رجعت می‌ داد.

غلام مارگیری و خیلی از هنرمندان مثل او به همت محمدرضا درویشی و جشنواره موسیقی نواحی به مردم شناسانده شدند. آنها که شاهد هنرنمایی‌اش در دوره‌های مختلف این جشنواره بودند هرگز صدای عجیب و حال و هوای منحصر به فرد برنامه او را از یاد نمی‌برند.

شایان ذکر است که این هنرمند فقید طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود در دومین فستیوال آینه‌دار به اجرای برنامه بپردازد.

به همین مناسبت، علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد) در پیام تسلیتی که رونوشتی از آن در اختیار «موسیقی ایرانیان» قرار گرفته، نوشته است: «غلام مارگیری یکی از بزرگان موسیقی جنوب ایران محسوب می‌شد که جایگاه ویژه‌ای در بین موزیسین‌ها داشت و قطعا کسی جای او را پر نخواهد کرد.»

آفتاب شمال درگذشت این هنرمند نامدار  و برجسته  موسیقی نواحی را به جامعه موسیقی و مردم ایران تسلیت می‌گوید. ( ايلنا )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *