فرهنگ و هنر 18 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کتاب خوان به شهرهای گیلان رسید

هفتاد و یکمین نشست کتاب خوان در کتابخانه عمومی خشکبیجار برگزار شد


به گزارش آفتاب شمال ، سومین نشست استانی و هفتاد و یکمین نشست کتاب خوان کشور از سلسله نشست‌های طرح ملی«کتا‍‌ب‌خوان» به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت و مسئول و کتابداران کتابخانه عمومی امام علی(ع) خشکبیجار، در فضایی گرم و صمیمی و با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، کتابداران، کتابخوانان و اعضای کتابخانه عمومی امام علی(ع) شهر خشکبیجار در سالن آمفی تئاتر این کتابخانه برگزار شد.
در این نشست 12نفر از کتابخوانان کتابهای خود را ارائه دادند که در ذیل به شرح آنها می پردازیم:
1)در ابتدای این نشست رحیمعلی محمدنژاد، بخشدار شهر خشکبیجار به عنوان نخستین کتاب خوان، کتاب آثار و برکات نماز اثر حجت الاسلام محمود پور امیررا معرفی کرد. این کتاب دارای محتوایی راهنما گونه و تاثیر گزار در زمینه آثار و برکات نماز در زندگی است و در خصوص نماز و راههای جذب جوانان برای یادگیری نماز، گرایش فرقه های دینی به نماز و نیز اهمیت وجایگاه نماز بحث می کند.

2)در ادامه رقیه اسماعیل پور، کتابدار کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهر رشت. کتاب مدارا، نوشته محمد حسن روزبه، در این کتاب نگارنده در خصوص مبحث اصلی کتاب که بررسی مدارا از منظر امام خمینی (ره) است می‌گوید\’ :گرچه امام راحل مستقیما به این موضوع نپرداخته‌اند, اما به مناسبت‌های گوناگون, به عوامل دخیل در تبیین موضوع اشاره دارند …درآمد این نوشتار به بررسی اجمالی الفاظ, معانی اصطلاحی و تاریخچه موضوع, به خصوص از منظر دیگران, به ویژه غرب, پرداخته است .عناوین اصلی بحث نیز عبارت‌اند از1 :ـ مهر یا قهر کدام یک مقدمند 2ـ مدارا به چه معناست 3ـ مدارا تا کجا

3)کیمیا اکبرزاده، کتابدار کتابخانه های عمومی خاتم الانبیا(ص) کتاب آیین زندگی، نوشته دیل کارنگی ترجمه ریحانه جعفری را معرفی کرد. در این کتاب می خوانیم در بهار 1871 مرد جوانی کتابی برداشت و بیست و یک کلمه از آن را خواند . همین کلمات اندک آینده او را یکسره تغییر داد . او دانشجوی پزشکی در بیمارستان عمومی مونترال و متخصص نگرانی در باره امتحان آخر ترم . چه کنم جه کنم . کجا بروم . چه برنامه ای بریزم و چطور خرج زندگی را در بیاورم بود.

4)زهرا خسروی، کتابدار تنها کتابخانه گویا و بریل استان در کتابخانه عمومی خاتم الانبیا(ص) رشت کتاب قصه ما مثل شد، نوشته محمد میرکیانی را معرفی کرد. کتاب قصه ما مثل شد یک مجموعه 10جلدی است که از سال 91 وارد بازار شد و بیانگر آداب و رسوم، باورها و سنت‌های مردم ایران است وهر قصه باز پروری ضرب المثل هایی است که در زبان عامیانه مردم ما رایج است . این کتاب سعی دارد با بیان این قصه ها نوجوانان را با نوع زندگی مردم ایران در سال‌های گذشته آشنا کند.

5)پنجمین کتاب خوان مهران یزدانی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت بود که با معرفی کتاب مبانی سازمان و مدیریت دکتر علی رضائیان در هفتاد و یکمین کتاب خوان به ارائه کتاب پرداخت. در این کتاب می خوانیم اصول علم اداره (نظریه فراگرد مدیریت) از جمله رهیافتهای سنتی به مدیریت است در بحبویه سالهای جنگ جهانی اول (1296 هجری شمسی)، هنری فایول مدیر حرفه ای، دانشمند و نویسنده فرانسوی مکتب مبتنی بر ((اصول علم اداره)) (مکتب اصول گرایی در مدیریت) را مطرح کرد. فایول در سال 1916 میلادی، پس از سالها کار در صنایع فرانسه، کتاب مدیریت عمومی و صنعتی را منتشر کرد. و در آن دیدگاههای خود را در مورد مدیریت مناسب سازمان و افراد آن بیان کرد. فایول، کل سازمان را در قالب پیکره ای واحد تصور می کرد و فعالیتهای آن را به شش دسته قابال تقسیم می دانست: \”فنی و تولیدی\”، \”بازرگانی و مبادله\”، \”مالی و بهینه سازی مصرف\”، \”ایمنی و حفاظت از اموال و افراد\”، \”حسابداری و تعیین وضعیت مالی\”، و \”وظایف مدیریتی\”. وی وظایف مدیریتی را مشتمل بر برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و کنترل می دانست. وی در ابتدای معرفی کتاب مطالعه را امری شخصی دانست که در نهایت به اجتماعی شدن افراد کمک شایانی می کند.

6)پیمانه یحیی پور، کتابدار کتابخانه عمومی خاتم الانبیا(ص) در ادامه کتاب با مادرم همراه، اثر جاودان زنده یاد سیمین بهبهانی را ارائه داد. \”کتاب حاضر، زندگینامه خودنوشت «سیمین بهبهانی»، همراه یادنگاره‌هایی از زندگی مادرش است. نگارنده در این اثر، به طور هم‌زمان رویدادهای مربوط به گذشته، حال و آینده را روایت نموده است. وی همچنین شنیده‌های پیش از تولّد خود و رویدادهای پس از درگذشت مادرش را بسته به مناسبت، ذکر کرده است.\”

7)داریوش فرضی، از اساتید برجسته ادبیات فارسی و نیز منتقد ادبی و عضو کتابخانه های عمومی شهرستان رشت که پیش از این سابقه نقد بسیاری از آثار ادبی را در کتابخانه های عمومی استان در کارنامه خود دارد با معرفی کتاب« شوهر عزیز من» اثر فریبا کلهر در جایگاه کتاب خوانان حاضر شد. شوهر عزیز من» روایت دختری 19 ساله، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ است. کلهر در این اثر به مقوله‌هایی مانند ازدواج‌های دهه 1360، اعزام رزمندگان به جبهه و آسیب‌های اجتماعی آن دوران پرداخته است.در بخشی از این رمان می‌خوانیم:«همین که پروانه پایش به خانه رسید و توی اتاقی که در زمانی دور زریان روزی سه بار پشت دستش کرم نرم کننده می‌مالید جاگیر واگیر شده گفت: «عجب اتاقی. برای من آماده‌اش کرده بودی؟» و خودش را در آیینه میز آرایش نگاه کرد و موهای پر کلاغی‌اش را با یک گیره‌ی کوچولو بالای سرش جمع کرد و رفت چهار زانو روی تخت نشست»

8)در ادامه، کتاب خوان هشتم مرتضی جلیل نژاد ماسوله، از فعالین رسانه ای استان به معرفی کتاب خدمات انتفاعی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی نوشته وب، سیلویا پی پرداخت. در این کتاب می خوانیم \”امروزه اطلاعات از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از ارکان قدرت در کشورها محسوب می‌شود. بر همین اساس، نقش کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات اطلاعاتی، برجسته می‌شود. نگارنده در کتاب حاضر در هشت فصل، در پی ارائه راهکارهای مفید در زمینه خدمات انتفاعی توسط کتابخانه‌هاست. هدف این کتاب ارائه حقایق کلیدی برای تصمیم گیرندگانی است که درگیر عملی ساختن طرح‌هایی به منظور ایجاد خدمت انتفاعی (به عنوان بخشی از مجموعه خدمات تامین خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی) هستند. عنوان‌های فصل‌های کتاب عبارت‌اند از: چرا هزینه؛ شروع؛ بازارپژوهی؛ برنامه‌ریزی اولیه؛ روش‌ها، دبیزش و کنترل؛ بازاریابی تبلیغات؛ نتیجه‌گیری و مطالعات موردی.\”

9)جلال فردی مقدم، مسئول امور اداری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با معرفی کتاب« خاکهای نرم کوشک» نوشته سعید عاکف به عنوان نهمین کتاب خوان در جایگاه کتاب خوانان حاضر شد. وی این کتاب را از جاودانه ترین آثار ادبی در کشور توصیف کرد که بارها تجدید چاپ شده و مورد توجه منتقدان بسیاری قرار گرفته است. همچنین رهبر معظم انقلاب نیز ضمن مطالعه این کتاب، آنرا برای همگان توصیه نموده اند. کتاب خاک های نرم کوشک منتخبی از خاطرات خانواده و همرزمان شهید عبدالحسین برونسی در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات شهید است.کتاب با ارائه یک زندگینامه فشرده و مختصر از شهید برونسی به نقل خاطرات اطرافیان، آشنایان و همرزمان ایشان پرداخته و هفتاد روایت کوتاه و خواندنی از ابعاد شخصیتی و زندگانی این فرمانده نقل می‌شود. هر خاطره نقل شده در مورد شهید با یک عکس از شهید همراه است.سردار شهید عبدالحسین برونسی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای \”گلبوی\” از توابع تربت حیدریه قبل از انقلاب اسلامی به کار سخت و طاقت‌فرسای بنایی مشغول بود و در کنار آن به خواندن دروس حوزوی نیز روی آورده بود تا اینکه بعدها به علت شدت یافتن مبارزات او زندانی و مورد شکنجه‌های وحشیانه ساواک قرار گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه‌های لازم برای رشد او مهیا شد و در جریان جنگ تحمیلی چنان لیاقت و کارآمدی از خود نشان داد که زبان‌زد همگان شد.
10)در ادامه مریم نادی از اعضای فعال کتابخانه عمومی امام علی(ع) خشکبیجار، کتاب «برادران کارامازوف» نوشته فئودور داستایفسکی را معرفی کرد. یک رمان 2جلدی از سری داستانهای روسی که قهرمان داستان آدم غریب و ناهماهنگی است که در مقوله جزیات و عنصر نمیگنجد و آدمی که هسته کلی را در خود دارد کردار قهرمان در زمان ماست. در فسمتی از این رمان می خوانیم« الکسی فیودور وویچ کارامازوف سومین پسر فیودور پالوویچ کارامازوف از زمینداران شهرستان ما بود . این زمیندار که در دوران خودش سرشناس بود ، هنوز هم که هنوز است یادش زا طنده نگه داشته ایم و دلیلش نیز مرگ مصیبت دار و اسرار آمیز اوست که سیزده سال پیش روی داد و در جای خود به آن خواهم پرداخت . در حال ، همین قدر می گویم که این ، به قول ما ، زمیندار که تو بگو یک روز از عمرش را هم در ملک خودش یه سر نبرده بود آدم عجیبی بود ، منتها امثال و اقران آدمهای مهمل و شریر . در عین حال سفیهی چون او فراوان است . اما او از آن سفیهانی بود که سخت هوای کار و بار خودشان را دارند و ، از قرار معلوم ، شور چیز دیگری را نمی زنند . به عنوان نمونه ، فیودور پالوویچ از صفر شروع کرده بود کوچکتر از ملکش ، ملکی پیدا نمیشود ، بر سفره ی دیگران می نشست و مثل کنه خود را به آنان می چسباند وقتی هم که مرد صاحب صد هزار روبل پول نقد بود . در عین حال ، در تمام آن شهرستان به سفاهت او نبود که نبود»

11)ندا کریمی کتابدار سابق کتابخانه عمومی شهید بهشتی خمام نیز در این نشست به عنوان یازدهمین کتاب خوان حاضر شد، بارها از سوی اعضای این کتابخانه تشویق شد. وی در ابتدای معرفی کتاب خود از همه اعضا و کتابداران این کتابخانه قدردانی کرد. ندا کریمی کتاب «آینه های ناگهان» اثر جاویدان قیصر امین پور را معرفی کرد. وی با قرائت ابیاتی از این کتاب آن را یکی از کتاهاب مورد علاقه خود توصیف کرد. آینه ‏های ناگهان\” تحول کیفی و کمی امین‏پور را بازتاب می‏دهد. اشعار این دفتر نشان از تفکر و اندیشه‏ای می‏دهد که در ساختاری نو عرضه می‏شود. آینه ‏های ناگهان، امین‏پور را به عنوان شاعری تأثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت می‏کند و از آن سو نیز موجودیت شاعری از نسل جدید به رسمیت شناخته می‏شود.در اواسط دهه هفتاد دومین دفتر از اشعار امین‏پور با عنوان \”آینه ‏های ناگهان ۲\”منتشر شد که حاوی اشعاری بود که بعدها در کتاب‏های درسی به عنوان نمونه ‏هایی از شعرهای موفق نسل انقلاب آمد.

12)رحمت رستمی باغچه بند، از هنرمندان و اساتید حوزه نمایش استان نیز در این نشست با معرفی کتاب «پنج داستان» نوشته جلال آل احمد در جایگاه قرار گرفت و در معرفی این کتاب اینچنین گفت: پنج داستان کوتاه ایرانی که هر کدام داستانی جداگانه از زندگی روزمره ایرانی ها داردو مشکلات مختلف را در قالب یک داستان کوتاه روایت میکند راوی در داستانهای مختلف از طرف گروه های سنی یا جنسی داستانی را بیان میکند که قابلیت همزاد پنداری را برای خواننده فراهم میکند. عناصر شانزده گانه ی داستانی در پنج داستان جلال آل احمد در این نمودار به خوبی نشان می دهد که جلال در ساخت داستان و رعایت عناصر آن به لحاظ فنی تواناست. این داستان ها از نظر داشتن پیام (درون مایه) تمام و کامل اند، چه هیچ داستانی بی پیام نیست. همان طور که قبلاً گفته شد، جلال از گروه نویسندگان متعهد اجتماع است که برای قلم و صاحب قلم رسالت و تعهد اجتماعی قائل است. از این جهت هیچ داستانی را بی پیام و شعار اجتماعی به قصد انتقاد و اصلاح جامعه، رها نکرده است.

13)در این نشست همچنین معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان رشت نیز بعنوان کتاب خوان افتخاری در جایگاه قرار گرفت و با معرفی کتاب«از هیچ تا اوج» نوشته ماهاتیر محمد، گفت: ماهاتیر محمد در این کتاب به نقش اسلام، دانش و مسائل بین‌الملل در پیشرفت مالزی در سال‌های اخیر اشاره دارد. مطالعه‌ی این کتاب به نوجوانان و جوانان کمک می‌کند با مسایل اسلامی و پیشرفت از طریق اسلام آشنا شوند. علی وارسته در این نشست همچنین گفت: افتخار میکنم پیش از اینکه در حوزه ساسی استان فعالیت کنم، در حوزه کتاب استان فعالیت داشته و دارم. وی نشست کتاب خوان را فرصتی برای با کتاب بودن عنوان کرد و از مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی در برگزاری این نشستها قدردانی کرد.
محمد پور: کتاب خوان با مطالعه کتاب حیاط دوباره می گیرد
در ابتدای این نشست مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به رابطه تنگاتنگ و ارتباط مستقیم سرانه مطالعه و توسعه کشور در زمینه های مختلف، مطالعه افراد جامعه را ضامن پیشرفت جامعه عنوان کرد.
امیر محمدپور کتاب را به موجودی زنده تشبیه کرد که نیازمند مطالعه و توجه به آن است و کتاب خوان با مطالعه آن حیاتی دوباره می گیرد. وی همچنین افزود: بسیار خوشحالیم که کتاب خوان امروز در شهرهای کوچک گیلان برگزار می شود و علاقمندان به کتاب می توانند با حضور در این نشست خوانده های خود را به دیگران معرفی کنند. محمدپور اضافه کرد: امروز در شهر خشکبیجار که سابقه دیرین فرهنگی و ریشه های تاریخی غنی دارد 12 نفر با ارائه کتابهای خوانده شده خود در این عرصه حضور خواهند داشت.

سلسله نشست‌های «کتا‍‌ب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتابخوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *