فرهنگ و هنر 20 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان تاسیس شد

محمدپور: علیرغم اقدامات ارزشمند سالهای گذشته، سرانه فضای مطالعه در گیلان وضعیت مناسبی ندارد


به گزارش آفتاب شمال ، امیر محمدپور در ابتدای این جلسه که صبح امروز پنج شنبه 19 شهریور ماه و در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد با اشاره به اهمیت کتابخانه سازی و نقش خیرین در ورود به این عرصه گفت: متاسفانه با وجود اقدامات ارزشمندی که در سالهای گذشته و امروز در این حوزه به انجام رسیده است، استان گیلان در شاخص زیربنای کتابخانه ای رتبه بیست و ششم و در شاخص کتاب نیز رتبه بیست و نهم کشور را دارد که این رتبه ها در شان استانی فرهنگی مثل گیلان نیست.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ورود خیرین و حامیان کتابخانه های عمومی به این عرصه هستیم اظهار کرد: بدلیل تراکم بالای جمعیتی استان گیلان و علیرغم وجود 100 کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در استان گیلان، متاسفانه جوابگوی نیاز مردم فرهنگ دوست استان گیلان نبوده ایم که امیدواریم با تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان بتوانیم گامهایی مهمی در مسیر برداریم.

وی بهبود فضای مطالعه در استان را نیازمند عزمی جدی و تلاش خیرین کتابخانه ساز و حمایت های مسئولان از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی دانست و یادآور شد:در سال گذشته و به همت خیرین کتابخانه ساز در استان گیلان 4 کتابخانه عمومی مستقل به مجموعه کتابخانه ها در استان افزوده شد که آن را مرهون نیک اندیشی افرادی چون شما خیرین گرامی هستیم.

محمد حسین اصغریان؛ در کشور اسلامی نباید عده از امکان دسترسی به کتاب محروم باشند
در این جلسه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان، باتاکید برلزوم افزایش سرانه فضای مطالعه درگیلان گفت: فضای مطالعه گیلان باساخت کتابخانه های خیریه و به همت نهاد کتابخانه های عمومی افزایش می یابد.
محمد حسین اصغریان در اولین مجمع عمومی خیرین کتابخانه ساز گیلان و در جمع خیرین کتابخانه ساز سراسر استان گیلان، با اشاره به اینکه مقیاس سنجش توسعه یافتگی جوامع میزان مطالعه در کشور است اظهار کرد: بر اساس معیارهای جهانی، میزان سرانه مطالعه، میزان توسعه یافتگی کشورها را مشخص می کند که متاسفانه کشور ما از سرانه مطالعه پایینی برخوردار است.
وی با بیان اینکه دین اسلام دینی است که بر پایه تفکر و تعقل بوده و در همه جای قرآن درباره تفکر، تذکرداده شده است، افزود: درکشور اسلامی ایران نباید شرایط به نحوی باشد که عده ای از افراد امکان دسترسی به کتاب و شرایط لازم برای مطالعه رانداشته باشند.
اصغریان ادامه داد: متاسفانه در گیلان نیز علیرغم پیشینه غنی فرهنگی، در حال حاضر سرانه مطالعه پایین بوده که بهبود این شرایط نیازمند اقدامات ویژه است.
معاون منابع انسانی استاندار گیلان اعلام کرد: با حرکتی که توسط نهاد کتابخانه های عمومی گیلان آغاز شده که بی شک مورد حمایت همه مسئولان است و کمک های خیرین کتابخانه ساز، فضای مطالعه در استان افزایش می یابد تا شرایط مطالعه برای همه افراد جامعه چه شهری و چه روستایی فراهم شود.

در ادامه این مجمع، نخستین انتخابات هیات مدیره مجمع عمومی خیرین کتابخانه ساز گیلان برگزار شد و حسین اصل سلیمانی، احسن الله رادمهر، ربیع منتصر کوهساری، علی اوسط اکبری مقدم، سید محمد میرمعصومی، طهمورث لاهوتی و هادی تیزهوش تابان به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و رمضانعلی ملکی و محمد بندری به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند. همچنین عطاءالله عطایی و سید رضی فلاح چای به عنوان بازرسان مجمع معرفی شدند.

در ادامه انتخابات این مجمع که با حضور اعضای هیات مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان برگزار شد، امیر محمد پور، احسن الله رادمهر، طهمورث لاهوتی و سید محمد میر معصومی به عنوان مدیر عامل، رییس و نایب رییس و خزانه دار نخستین انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان انتخاب شدند.
گفتنی است در این جلسه از چهار تن از خیرین کتابخانه ساز استان گیلان نیز تجلیل شد. مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان در این نشست ضمن قدردانی از خدمات ارزشمند رجبعلی احمدی در کمک به احداث کتابخانه عمومی زنده یاد فرشید احمدی، ربیع منتصر کوهساری در احداث کتابخانه عمومی زنده یاد مرحومه کتایون منتصر کوهساری در شهر سیاهکل، محمد فیض فرزند مرحوم فیض در اهدای یک باب منزل مسکونی برای ایجاد کتابخانه عمومی در شهر لاهیجان و نیز دکتر حسن اصل سلیمانی در احداث کتابخانه عمومی شهدای دهنه سر سفید رود شهرستان آستانه اشرفیه، با اهدای لوح سپاس از ایشان تجلیل کردند.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *