استان 15 مهر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی ۱۳ مهر در بندر انزلی برگزار گردید

 به گزارش پایگاه آفتاب شمال : سیدعلی نعیمی صبح دوشنبه درمراسم گرامیداشت هفته دریانوردی ضمن عرض تسلیت به بازماندگان فاجعه منا، با اشاره به شعار سازمان جهانی دریانوردی با عنوان آموزش نیروی انسانی و ترویج دریانوردی اظهار کرد:مهمترین پتانسیل موجود دریک بندر نیروی انسانی آن است. وی با تاکید براینکه با توجه به تخصصی بودن کشتیرانی، این صنعت  نیازمند پرسنل ماهر و متخصص است بیان کرد:می بایست علاوه برکیفیت بالا و یکسان آموزشها، براساس مهارتها از تکنولوژی هانیز بهره مند شویم.

مهندس نعیمی با تاکید برنظارت  بیشتربرسواحل استان بیان کرد:درراستای مبارزه با دریاخواری، اقدامات شدیدی آغاز شده که می بایست این اقدامات  مستمر باشد . به گفته نعیمی تلاش اداره بنادرو دریانوردی در راستای تعامل با دستگاه های کشتیرانی و گمرکات بوده که این تعامل  موجب شده بندر، رونق بیشتری داشته باشد. وی با اشاره به تاکید مقام عالی وزارت درخصوص تکمیل زیرساختها اظهار کرد:باتوجه به اعتبار خاصی که درچند روز اخیر تخصیص شد می بایست درخصوص ساخت و تکمیل 5پست اسکله مطابق برنامه زمان بندی شده، اقدام شود.

وی افزود:  همانطور که می دانید براساس تصمیمی که در کنفرانس STCW در مانیل فیلیپین در ژوئن ٢٠١٠ گرفته شد ، ٢٥ سپتامبر هر سال بعنوان روز جهانی دریانورد تعیین شده است و به همین منظور جشنها و مراسمی در تقدیر از دریانوردان در سراسر دنیا برگزار می شود .

این بزرگداشت، فرصتی را ایجاد می‌نماید که تلاشهای حدود ٥/١ میلیون دریانوردی که در سراسر دنیا فعالیت می‌نمایند مورد قدردانی قرار گیرد. روز دریانورد هم اکنون در تقویم سالانه سازمان ملل قرار گرفته است. در کشور ما نیز مراسم روز دریانورد منحصراً به منظور پاسداشت دریانوردان برگزار می‌شود . این مراسم فرصت مناسبی جهت قدردانی از دریانوردان ، اشاعه فرهنگ دریانوردی و اطلاع رسانی عمومی از زوایای شغل حساس و مهم دریانوردی بشمار می‌رود. جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن چندین هزار کیلومتر خط ساحلی، بعنوان یک کشور دریائی بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و جهان محسوب می‌شود و با ناوگان عظیم کشتیرانی تجاری خود، در اقتصاد بین‌المللی نیز نقش آفرین می‌باشد. اقتدار کشتیرانی و دریانوردی کشور علاوه بر برخورداری از تجهیزات و امکانات سخت افزاری و زیرساختهای مربوطه به سرمایه ارزشمند انسانی و از خود گذشتگی دریانوردان، بستگی بسیار دارد.

در میان مردم وقتی از عنوان کار سخت و طاقت فرسا سخن می‌گویند، اولین مواردی که به ذهن متبادر می‌گردد، ممکن است کار در معدن و یا کارهای ساختمانی باشد، اما شغل دریانوردی باتوجه به مسائلی چون، سختی کار، دوری از خانواده، مسئولیت بالا و حساس ، فعالیت در شرایط نامناسب آب و هوایی و زندگی در فضایی محدود حتی ممکن است از آنها نیز سخت‌تر و مشکل‌تر باشد. اگرچه در سالهای اخیر سعی شده تا نسبت به آن اطلاع رسانی وسیعتری صورت گیرد. اما هنوز افکار عمومی نسبت به آن آشنائی کافی ندارد. لذا اینگونه مراسم در زمینه دریا و دریانوردی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها اعم از رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری راهکارهای مناسبی است که می تواند مفید واقع شود .

از نکات مهمی که هم اکنون در سطح بین‌المللی توجه ویژه ای به آن می شود کمبود نیروی متخصص دریانورد است. مطمئنا عدم حمایت کافی از نیروهای متخصص موجود و کم توجهی به کیفیت آموزش های دریایی ارائه شده به نسل جدید دریانوردان  از اهم دلایل سیر نزولی تعداد نیروی متخصص در دریا می باشد . با شناسایی چالش های مذکور ، نهاد های مدیریتی در دریا  مصرانه به دنبال تعیین راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات امروز و شاید بحران فردا بوده است .

در رابطه با ارتقا حمایت از نیروی دریانورد ، مقاوله نامه کار دریایی (MLC2006) به عنوان کنوانسیونی بین المللی در سطح جهانی تدوین و لازم الاجرا گردید تا با اجرای این مقاوله‌نامه، بخش عمده مشکلات دریانوردان شامل مسائل بیمه، بازنشستگی و حقوق و مزایا بطور نظام‌مند پیگیری و مرتفع شود و دریانوردان عزیز از امنیت شغلی لازم بهره‌مند باشند و با آرامش و خاطری آسوده‌تر و امید به آینده روشن به فعالیت در دریا مشغول باشند.

چراکه در  بسیاری از موارد دیده شده است که یک دریانورد پس از گذراندن دوره های آکادمیک و تخصصی، با صرف زمان و هزینه‌های نسبتاً هنگفت و سپری کردن مدت کارآموزی در دریا، بعد از ورود به بازار کار و فعالیت حرفه‌ای‌ به محض مواجهه با مشکلات اشتغال در دریا و دریانوردی به فکر می افتد کار در دریا را رها کرده و در جستجوی کار در خشکی باشد . برای رفع این نقیصه می بایست تدابیر لازم در جهت انطباق با مفاد کنوانسیون کار در دریا به منظور بهبود شرایط زندگی و کار بر روی کشتی و حمایتهای لازم از خانواده دریانوردان اتخاذ گردد و مشارکت بخش خصوصی نیز در ساماندهی این مشکل راهگشاست.

بدیهی است دریانوردی از جمله مشاغلی است که بالاترین سطوح آموزش و دانش را می طلبد و بنابراین افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند ملزم به برخورداری از دانش و تجربه کافی و به روز می باشند . از این رو نگاه کیفی به آموزش دریانوردان و ترویج فرهنگ دریانوردی در جمعیت جویای کار  از اهمیت خاصی برخوردار است . IMO سازمان جهانی دریانوردی نیز با داشتن سالها تجربه در زمینه آموزش نیروی انسانی در دریا و بررسی سوانح دریایی ناشی از خطاهای انسانی ، کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۷۸ درخصوص استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان الگوی بین‌المللی برای آموزش و ترویج دریانوردی تعیین کرده است. تطبیق با استانداردهای آن جهت خدمت بررو ی کشتی ضروری می باشد .                               
همچنین اصلاحات مهمی در این کنوانسیون در سال ۲۰۱۰ در مانیل به تصویب رسید. اما در عین حال اصلاحات دیگری نیز باید توسط اعضاء برای اطمینان از اجرای مؤثر آن تا ژانویه ۲۰۱۷ صورت گیرد .به جهت همین اهمیت نیز سازمان بین‌المللی دریانوردی شعار سال خود را «آموزش و پرورش» انتخاب کرده تا ضمن نشان دادن جایگاه دریانوردان از جهت آموزش‌های وسیع ،  دانش گسترده‌ای که کسب کرده‌اند ، به جوانان تحصیل کرده جویای کار فرصت‌های طلایی موجود در این حرفه را عرضه کرده و از آنان دعوت کند تا با انتخاب شغل دریانوردی ضمن کسب درآمد به تماشای عجائب خلقت در عرصه دریاها و اقیانوس‌ها بپردازند.

مطمئنا در آینده، عنصر عامل انسانی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود ، نه بدلیل عوامل اقتصادی بلکه بدلیل تحولات این صنعت در جهت رسیدن به استانداردهای بالاتر ایمنی، اثرات زیست محیطی و پایداری. این نقش عامل انسانی است که این اهداف نوین را تحقق می‌بخشد.
برای وارد کردن نسل‌های جدید به بخش دریانوردی به عنوان یک حرفه، نیاز به تلاش بیشتری می‌باشد و این حرفه باید به عنوان یک شغل رضایت‌بخش و امیدبخش به نسل‌های جدید انتقال یابد.
کشتیرانی بدون نیروی کار با کیفیت، با انگیزه، آموزش دیده و ماهر براساس استانداردهای بین‌المللی صحیح رشد نمی‌کند. این امر حتی با تمامی پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه ایمنی و اثرات زیست محیطی درصورتیکه نیروی کارموجود در آن صنعت نتوانند آن را به درستی اجرا نمایند به خطر می‌افتد. اهمیت آموزش و تعلیم کارکنان دریانوردی در حال و آینده بیشتر از پیش می‌باشد.

در پایان بار دیگر این روز را به کلیه دریانوردان، فعالان عرصه دریاها و خانواده‌های محترم آنان تبریک گفته، امیدوارم تمامی دریانوردان عزیز در پناه خداوند قادر ،  با آرامش خاطر و ایمنی و امنیت کامل، به نقش و جایگاه حرفه‌ای خود بعنوان پیشگامان عرصه اقتصاد دریاها افتخار کنند . ضمن قدردانی از تمامی دریانوردان عزیز و با وعده تلاش در راستای تحقق شعار آموزش و ترویج دریانوردی و ارتقا جایگاه کشور در مجامع بین المللی ، سربلندی و عزّت، سلامت و سعادت، بهروزی و موفقیت روزافزون شما را از درگاه خداوند قادر متعال مسئلت می‌نمایم.                                

مدیرکل بنادرو دریانوردی گیلان افزود: بنادر و دریانوردی گیلان رتبه دوم رادر بین  48اداره کل استان کسب کرد مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی گیلان اظهارکرد:اداره کل بنادر و دریانوردی برای اولین بار در 10سال اخیرتوانست رتبه دوم را دربین 48 اداره کل استان کسب کند.  

در ادامه مراسم مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز با اشاره به اینکه شرکت های کشتیرانی درآموزش نیروی انسانی راسا اقدام کرده اند گفت:امید است با ورود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به بحث آموزش، شاهد رشد و شکوفایی این صنعت تخصصی در کشور باشیم . وی همچنین تصریح کرد:با نقشه راه موجود می توان اقتصاد ایران را به جایگاه واقعی آن دراقتصاد جهان اسلام رساند.

وی با بیان اینکه افراد آموزش دیده بعنوان سفیران ما در انتقال  افکار و اهداف نظام جمهوری اسلامی به سایر کشورها هستند افزود:هدف جمعی باید درراستای حرکت به سمت شکوفایی اقتصاد گیلان در راستای کمک به اقتصاد کشوروجهانی شدن آن باشد.

در ادامه حسین چراغی معاون دریایی بندری اداره کل بنادر و دریانوردی پیام ذیل را به نقل از دبیرکل IMO بیان کرد:

دنیا وابسته به صنعت ایمن و مؤثر کشتیرانی است و این صنعت وابسته به منابع کافی دریانورد برای راهبری کشتیهایی است که کالاهای ضروری را حمل می‌ کنند.

کشتیرانی به عنوان صنعت بسیار تخصصی، نیازمند مهارت، دانش و تخصص کسانی است که در این زمینه فعالیت می‌نمایند و یادگیری همه موارد در این شغل امکان پذیر نیست. کشتیرانی به عنوان یک صنعت کاملاً بین‌‌المللی، نیازمند شبکه جهانی آموزش متخصصین و پایگاههای آموزشی برای اطمینان از جریان پیوسته افراد متخصص است.

آموزش و ترویج دریانوردی در جهان باید از کیفیت بالا و یکسانی برخوردار بوده و براساس تخصص و مهارت باشد و از آخرین تکنولوژی‌ها بهره ببرد؛ نظیر شبیه سازهایی که کشتی‌های مدرن و ساختار جدید پل فرماندهی را نمایش می‌ دهد. آموزش و ترویج دریانوردی را تنها برای دریانوردان نیست بلکه آن پوشش وسیعی شامل معماری کشتی، مهندسی دریا، حقوق دریاها و سایر رشته‌های نیازمند آموزش متخصصین است.

کنوانسیون بین‌المللی ١٩٧٨ درخصوص استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان، الگوی بین‌المللی برای آموزش و ترویج دریانوردی تعیین کرده است، تطبیق با استانداردهای آن جهت خدمت بر روی کشتی ضروری است و اصلاحات مهمی در این کنوانسیون در سال ٢٠١٠ در مانیل به تصویب رسید. اما در عین حال اصلاحات دیگری باید توسط اعضا برای اطمینان از اجرای مؤثر آن قبل از پایان زمان اصلاح تا اول ژانویه ٢٠١٧ صورت گیرد.

برنامه جامع همکاریهای فنی IMO با نگاه گسترده‌تر چارچوب فراگیری را برای کمک به کشورهای درحال توسعه در جهت ارتقای مهارتها و صلاحیت‌های مورد نیاز در تطابق موثر با اسناد IMO تدارک دیده است. این برنامه به همراه سایر مؤسسات آموزش دریانوردی IMO، دانشگاه جهانی دریانوردی و مؤسسه حقوق بین‌المللی دریایی، کمک مؤثری در جهت حفظ مدیران رده بالا، سیاستگذاران و سایر دست اندرکاران این حرفه می‌کند.

 در آینده، عنصر عامل انسانی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود، نه به دلیل عوامل اقتصادی بلکه به دلیل تحولات این صنعت در جهت رسیدن به استانداردهای بالاتر ایمنی، اثرات زیست محیطی و پایداری این نقش عامل انسانی است که این اهداف نوین را تحقق می‌بخشد. همچنین برای وارد کردن نسل‌های جدید به بخش دریانوردی به عنوان یک حرفه، نیاز به تلاش بیشتری می‌باشد و این حرفه باید به عنوان یک شغل رضایت‌بخش و امیدبخش به نسل‌های جدید انتقال یابد.

کشتیرانی بدون نیروی کار با کیفیت، با انگیزه، آموزش دیده و ماهر براساس استانداردهای بین‌المللی صحیح رشد نمی‌کند، واین امر حتی با تمامی پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه ایمنی و اثرات زیست محیطی درصورتی که نیروی کارموجود در آن صنعت نتوانند آن را به درستی اجرا نمایند، به خطر می‌افتد. استانداردهای مؤثر آموزش بستر صنعت کشتیرانی ایمن و امن می‌باشد و به همین دلیل شعار روز جهانی دریانوردی امسال «آموزش و ترویج دریانوردی» تعیین شده است.

 
در ادامه این مراسم از دریانوردان نمونه ارگان ها و سازمان های مختلف اعم از نیروی دریایی ، دریابانی ، اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان ، کشتیرانی دریای خزر و سایر دستگاه های مرتبط (به فهرست ذیل) با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل شد.

1.­                   ­ناوگان شمال/منطقه چهارم دریایی امام رضا(­ع)- بندرانزلی

2.­                   ­راهنمای درجه یک­  ­

3.­                   ­پایگاه دریابانی بندرانزلی­

4.­                   ­افسر اول کشتی لایروب یاسین­

5.­                   ­کنترل و بازرسی اداره کل بنادر و دریانورد­ی استان گیلان

6.­                   ­جستجو و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی ­استان گیلان  ­

7.­                   ­اداره ثبت و بازرسی کشتی‌ها اداره کل بناد­ر و دریانوردی استان گیلان

8.­                   ­حوزه معاونت دریایی و بندری اداره کل بناد­ر و دریانوردی استان گیلان

9.­                   ­مرکز عالی تربیت جهادی و تکاوری سید الشهد­ا سپاه پاسداران ­

10.­               ­فرمانده کشتی ماسوله­

11.­               ­کشتیرانی دریای خزر­

12.­               ­ایثارگر نمونه دریانورد­

13.­               ­پیشکسوت نمونه دریانورد­

14.­               ­اداره کل بنادر ودریانوردی استان گیلان­

15.­               ­یگان حفاظت شیلات گیلان­

16.­               ­حوزه معاونت دریایی و بندری اداره کل بناد­ر و دریانوردی استان گیلان

17.­               ­اداره کل هواشناسی استان گیلان­

18.­               ­جمعیت هلال احمر استان گیلان­

19.­               ­اموربندری اداره کل بنادر و دریانوردی است­ان گیلان

20.­               ­گارد و انتظامات اداره کل بنادر و دریانور­دی استان گیلان

21.­               ­گارد و انتظامات اداره کل بنادر و دریانور­دی استان گیلان

22.­               ­رییس اداره آموزش اداره کل بنادر و دریانو­ردی استان گیلان

23.­               ­واحد معاونت طرح و توسعه اداره کل بنادر و­ دریانوردی استان گیلان

24.­               ­واحد معاونت اداری و مالی  اداره کل بنادر­ و دریانوردی استان گیلان

25.­               ­واحد معاونت اداری و مالی  اداره کل بنادر­ و دریانوردی استان گیلان

26.­               ­رئیس اداره نگهداری ساختمان و تاسیسات ادا­ره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان

27.­               ­واحد معاونت فنی و نگهداری اداره کل بنادر­ و دریانوردی استان گیلان

28.­               ­روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی ا­ستان گیلان

29.­               ­اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان­

30.­               ­برج دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی اس­تان گیلان

31.­               ­مرکز آموزش علمی – کاریردی تاید واتر بندر­

32.­               ­آموزشکدفنی و حرفه ای شهید خدادادی­

33.­               ­مرکز آموزش دریایی خزرآموز­

34.­               ­ایمنی و آتش نشانی اداره‌کل بنادر و دریان­وردی استان گیلان

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *