فرهنگ و هنر 25 مهر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احیای سنت مقتل خوانی در گیلان

به گزارش پایگاه آفتاب شمال ، فیروز فاضلی در گفت و گویی افزود: پس از واقعه جانگداز عاشورا در سال 61 هجری نخستین گزارش ها را شاهدان عینی واقعه یعنی خانواده امام حسین(ع) به ویژه زینب کبری (س) و حضرت سجاد (ع) به تاریخ ارائه کردند.

وی اظهار کرد: سنت مقتل خوانی، مناقب خوانی، پرده خوانی، شبیه خوانی، روضه خوانی و… ؛ آیین های مربوط به سنن اقامه عزای حسینی است ؛ و مقتل خوانی هر روز در این اداره کل برگزار خواهد شد.

فاضلی ادامه داد: شبیه خوانی که همان تعزیه است؛ کسی «شبیه» یکی از شخصیتهای کربلا می شود و تعزیه را اجرا می کند و در مقتل خوانی، خواندن از روی کتابهای «مقتل» است؛ کاری که پیش تر ها به جای مداحی انجام می شد.

این مسوول تأکید کرد: زبان هنر زبانی است که همیشه ارزش ها را تداوم می بخشد و به نسل های بعدی منتقل می کند؛ زبان هنر زبانی همیشگی است.

وی با بیان اینکه در ذهن هر انسانی که حماسه عاشورا را می خواند این عبارت هنرمندانه حضرت زینب (س) بعد از دیدن آن همه مصیبت که می فرماید «من چیزی جز زیبایی نمی بینم» جالب توجه است، افزود: این عبارت در عین دارا بودن ایجاز بسیار هنرمندانه است؛ لذا ارزش ها جز با زبان فرهنگ و هنر باقی نمی ماند.

فاضلی در ادامه از اجرای گروه های تعزیه خوان استان در آستانه ماه محرم خبر داد و گفت: ماه محرم فرصتی برای انتقال فرهنگ دینی و اسلامی به نسل جوان جامعه است.

تعزیه یا شبیه خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی و بیشتر در باره شهادت امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت (ع) است و اهمیت هنرمندانه خواندن اشعار در تعزیه بیش از روش اجرا و نمایش واقعه هاست.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *