خواندنی ها 04 آذر 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار! افزایش سرعت ذوب شدن یخ های اورست

کارشناسان در تبت به پیامدهای تغییرات شدید جوی در بلندترین نقطه جهان هشدار دادند

به گزارش آفتاب شمال ، کارشناسان تبتی اعلام کردند ؛ روند سریع تغییرات جوی در اورست بعنوان بلندترین نقطه جهان بشدت آنها را نگران کرده است و این تغییرات سریع و گسترده می توانند آثار ناگواری را  روی  منابع آب در منطقه آسیا برجای بگذارند.

 کارشناسان زیست محیطی در تبت می گویند یخچال های طبیعی در منطقه هیمالیا و در بخش فلات شمالی در مقایسه با بیست یا سی سال گذشته با سرعت بسیار بیشتری ذوب می شود و برخی از یخچال های طبیعی کوچک تر در سال های اخیر در مناطقی مانند «چانگچانگ» ناپدید شده اند و سرعت بالای ذوب یخچال ها باعث شده است حجم آب برخی از یخچال های این مناطق بیش از حد افزایش یابد.

این کارشناسان می گویند گرم شده کره زمین آثار منفی بر فلات تبت برجای گذاشته است و یخچال های طبیعی آن را تهدید می کند.

کارشناسان تبتی می گویند ذوب شدن یخچال های طبیعی در تبت باید زنگ خطری برای دولت ها باشد و باید آنها به علت وجود این تهدیدات تلاش کنند در نشست آتی پاریس درباره تغییرات جوی به توافقی در خصوص مقابله با تغییرات جوی و بکارگیری انرژی های پاک دست بیابند. زیرا فلات تبت و گینگهایی بعنوان سرچشمه آب منطقه، آب بسیاری از رودخانه ای مهم منطقه را تامین می کنند.

خشکی منابع آب آشامیدنی منطقه می تواند زندگی را در هزاران منطقه مسکونی پایین دست این فلات با مشکلات جدی مواجه کند و در عین حال این مناطق را از نظر اقتصادی با چالش ها و تهدیدهای جدی مواجه سازد.( صدا و سیما )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *