خواندنی ها 10 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک : داشتن دانشگاه متعالی نیازمند تفکر تیمی است

به گزارش آفتاب شمال : تازمانی که تفکر تیمی و برنامه راهبردی نداشته باشیم و همه خود را عضو یک خانواده بزرگ ندانیم ، مسلما” بزرگ شدن این دانشگاه تهدید بزرگی برای خود دانشگاه است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر (شنبه) در جشنواره شهید مطهری، با بیان این مطلب که نخستین آیات وحی با کلمه “اقراء” آغاز شد، اظهار کرد: واژه اقراء (بخوان) در متن خود، دانایی و دانش را نهفته دارد و این نخستین کلمه ای بود که از سوی خداوند متعال نازل شد.

 

وی با اشاره به عبارت “الحمد لله رب العالمین” در نمازهای یومیه ، کلمه” رب ” را به معنای پرورش دهنده  و شکوفا کننده ذکر کرد و افزود: جشنواره  استاد مطهری فرصت مغتنمی است تا از مقام شامخ معلم به ویژه  از تمام تلاش هایی که در عرصه آموزش طی این سی سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است ، قدردانی کنیم.

وی گفت:  دانشگاه علوم پزشکی از زمان تاسیس خود مسیر رو به رشدی را طی کرده و طی این سال ها بزرگ شده است. بی شک بزرگ شدن هر سازمانی یک سری آفت ها را به دنبال خواهد داشت .

دکتر یوسف زاده برای پیشگیری از موانع و آفت های پیشرو ، تدوین برنامه ریزی استراتژیک و راهبردی را لازم دانست و افزود: اگر ندانیم کجا هستیم و از چه مسیری خواهیم گذشت بالطبع در نوسانات محیط خود دچار آسیب می شویم و همه پتانسیل های دانشگاه به مرحله ظهور نخواهد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: امروز دانشگاه مهمترین وظیفه و رسالت خود را طراحی استراتژیک و راهبردی می داند و باید مسیر درست را شناسایی کند. این دانشگاه بایستی واکسینه و مقاوم شود و آسیب شناسی باید از همین ابتدا مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: اصلی ترین وظیفه دانشگاه، انسان سازی و رساندن انسان به تعالی است. بیایید ببینیم چقدر روی اصلی ترین وظیفه و رسالت دانشگاه، درست کار کرده ایم.

دکتر یوسف زاده در ادامه از  اعضای هیات علمی به عنوان بالاترین سرمایه های دانشگاه یاد کرد و بر لزوم داشتن برنامه برای تک تک اعضا، تاکید کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطر نشان کرد: آن چه در حوزه اخلاق اثرگذار خواهد بود، رفتار است و دانشجویان و رزیدنت ها از اساتید خود الگو می گیرند و از این رو باید به این مهم توجه داشت که تا چه مقدار در رفتارهای خود به عنوان الگو ،موفق بوده ایم .

دکتر یوسف زاده با اشاره به ویژگی های شخصیتی که یک استاد به عنوان یک الگو باید داشته باشد ،تصریح کرد: حسن خلق، حسن رفتار، داشتن یک شخصیت قابل اعتماد، ارتباط مناسب با فراگیران، داشتن حس تعالی جویی و میل به پیشرفت، از جمله ویژگی هایی است که یک عضو هیات علمی به عنوان راهبر و راهنما باید داشته باشد .

وی  ضمن درخواست از اساتید جهت انتقال تجربیات علمی خود به دیگران، اظهار کرد: باید تجربیات خود را به دیگران عرضه کنیم تا تجربیات جدیدی به دست بیاوریم  در غیر این صورت در مسیر تعالی قرار نخواهیم گرفت و دچار چالش خواهیم شد.

وی نحوه ی تعامل با همکاران را از دیگر ویژگی های یک استاد خواند و افزود: پیشرفت هر کسی نباید سد و مانعی برای پیشرفت دیگران باشد و هر کسی که برای خود برنامه تعالی دارد باید تدارک پیشرفت دیگران را نیز دیده باشد.
دکتر یوسف زاده ادامه داد : در مسیر تعالی نیازمند حرکت هماهنگ همه گروهای آموزشی دانشگاه هستیم و برایند همه این حرکت ها برایند ارزش های دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

وی با اشاره به  وجود گروه های پرستاری ،کارشناسان ، کارکنان حوزه های تابعه در دانشگاه ، تصریح کرد: همه این عوامل دارای نقش و جایگاه با اهمیتی در ساختار دانشگاه هستند  و نحوه ی تعامل آنها، در واقع بیانگر ساختار شخصیتی اعضای هیات علمی و اساتید خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان،  افزود: باید خودمان را از مرزهای ذهنی ای که اسیرش هستیم، آزاد کنیم و نباید همه پیشرفت را برای خود و گروه خود بخواهیم. حرکت تعالی جو یک حرکت هماهنگ است و باید داری هارمونی مناسب باشد.

دکتر یوسف زاده، جایگاه اعضای هیات علمی را حایز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: همه اعضای هیات علمی مدیر هستند و داشتن مدیریت صرفا به منزله داشتن یک پست مدیریتی نیست و گاها مدیریت بر خود از مدیریت بر سیستم، دارای اهمیت بیشتری است . اعتبار امروز ما از دانشگاه به دست آمده است با چه بهانه ای به این نتیجه رسیده ایم که اگر حضورمان کمرنگ شود ، مهم نیست.  این رفتار شایسته  حس تعالی جویی نیست.

وی اجحاف در حق فراگیران را یک آفت خواند و افزود: دانشگاه باید مرکز و منشاء اخلاق ، نظم مدیریت و تعالی باشد و  خلاف این امر بزرگترین آفتی است که دانشگاه را تهدید می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان،  تصریح  کرد: تا زمانی که تفکر تیمی نداشته باشیم و همه خود را عضو یک خانواده بزرگ ندانیم، مسلما” بزرگ شدن این دانشگاه تهدید بزرگی برای خود  دانشگاه است.

دکتر یوسف زاده در پایان تاکید کرد: حق دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که پرتوان و پرتلاش پیشتاز حرکت علمی کشور باشد . امروز ما این پتانسیل را داریم و به جای این که انرژی خود را صرف مسایل ریز و جزئی و مهار دیگران کنیم به همدیگر کمک کنیم و به یکدیگر قدرت ببخشیم، زیرا تنها در این صورت است که یک دانشگاه متعالی خواهیم داشت.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حاج شفیع امامی ،مسوول نهاد رهبری در دانشگاه نیز با اشاره به جایگاه والای معلم، خداوند را اولین استاد و معلم انبیاء ذکر و اظهار کرد: دانشمندان، در علم و عمل، استقرار در اعطای علم، دانش، زیرکی و هشیاری به مقتضای تکلیفی که به عهده آنها هست از وارثان پیامبران به حساب می آیند.

مسوول نهاد رهبری در دانشگاه خدا ترس بودن را از صفات پیامبران خواند و گفت: شاگردان پیامبران نیز همانند خود آنها باید خدا ترس بوده و تبعات اعمال خود را بپذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین امامی با بیان این که گاهی نظریه با علم جای خود را عوض می کند، افزود: گاهی حدس، گمان و تئوری جای علم می نشیند و باید در این خصوص طبق مستندات صحبت کرد.

وی در پایان یادآور شد: شاگرد باید همیشه تابع استاد باشد و ما این آمادگی را داریم در حوزه تخصصی خود، آیات و روایاتی که می تواند برای دانشجویان و فراگیران علم مثمر ثمر باشد را در اختیار آنها بگذاریم.

دکتر ارسلان سالاری  – معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  نیز در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، همکاری و همدلی تمامی اعضای دانشگاه را در ارتقای دانشگاه موثر خواند.

 وی در ادامه تلاش برای تکمیل مجموعه دانشگاهی سایت لاکان و تجمع دانشکده ها، تاسیس دانشکده مجازی و فناوری های نوین، تاسیس سایت الکترونیکی آزمون، برنامه ریزی برای توسعه فردی اعضای هیات علمی، اصلاح ساختار تشکیلات حوزه آموزشی و دانشکده ها و ایجاد مجتمع فرهنگی – رفاهی برای اعضای هیات علمی و … را از جمله چشم انداز حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد.

دکتر عباس درجانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  نیز در این مراسم نقش مدیریت را در بهینه سازی امکانات موثر دانست و گفت: واژه  استاد، واژه ی مقدسی است و برای ارتقای دانشگاه به سکانداری دکتر یوسف زاده چابک که خود فردی برنامه محور، خوش فکر و  و عملگرا می باشد و تعامل و همکاری هیات رییسه دانشگاه، می توان دستاوردهای کوچک این دانشگاه را به کلان تبدیل کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود همکاری اعضای علوم پایه را با علوم بالینی خواستار شد و اظهار کرد: با توجه به پتانسیل بالای این همکاران می توان در ارتقای آموزش و پرورش کمک موثری کرد.

در ادامه دکتر انوش دهنادی مقدم- مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه اظهار کرد: مهمترین اصل  برای اینکه درعرصه آموزش عقب نمانیم ، جذب اعضاء هیات علمی  و برقراری ارتباط مناسب با هیات رییسه دانشگاه می باشد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به تعالی  باید بکوشیم  تا عضو هیات علمی هیچ دغدغه ای به جز آموزش نداشته باشد ، افزود : آنچه که ما را به تعالی و نوآوری در عرصه آموزش می رساند ، دانش پژوهی و آموزش است که بایستی در دانشگاه تقویت شود.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه در ادامه در خصوص محورهای فعالیت آموزشی در چهارچوب بسته های تحول و فعالیتهای آموزشی مرتبط مطالبی ارایه کرد.

گفتنی است:  جشنواره شهید مطهری پیش از ظهر ( شنبه ) با حضور ریاست، معاونین، مدیران و مسوولین استانی و  جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن همایش مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت برگزار شد و در پایان این مراسم از اساتید نمونه ، کارشناسان نمونه و مسوولین بسته های تحول سلامت تقدیر به عمل آمد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *