بین الملل 23 فروردین 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

تقویم تاریخ؛ از کشف داروی مالاریا تا آغاز جنگ داخلی در آمریکا
امروز دوشنبه، بیست و سوم فروردین سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با ۲۹ شعبان سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با دوازدهم آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی است

تقویم تاریخ؛ از کشف داروی مالاریا تا آغاز جنگ داخلی در آمریکا

به گزارش آفتاب شمال به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( بیست و سوم فروردین سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

درگذشت ابن نعیم، محدث فقیه و مورخ مسلمان
۱۲۲۳ سال پیش درچنین روزی، بیست و نهم شعبان سال ۲۱۹ هجری قمری فضل بن دوکین معروف به «ابن نعیم»، محدث، فقیه و راوی اخبار تاریخی چشم از جهان فروبست.
وی در سال ۱۳۰ هجری قمری در عراق متولد شد و از راویان بسیار معتبر حدیث به شمار می‌رود و مورد احترام و اعتماد علمای اسلام است. کتاب «الصلاة» نوشته ابونعیم است و ابن ندیم، مورخ و فهرست نگار معروف عرب، دو کتـاب «المناسک» و «المسائل الفقه» در باب مسائل فقهی و آداب دینی را به او نسبت داده است.
تقویم تاریخ؛ از کشف داروی مالاریا تا آغاز جنگ داخلی در آمریکا

درگذشت ابن منذر، فقیه، محدث و مفسر مسلمان
۱۱۲۴ سال پیش در چنین روزی؛ بیست و نهم شعبان سال ۳۱۸ هجری قمری «ابن منذر» (Ebn-e Monzer)، فقیه، مفسر و محدث مسلمان درگذشت.
وی فقه و حدیث را از دانشمندان برجسته عصر خویش آموخت و پس از آن عازم شهر مکه شد و ضمن استماع حدیث و دانش اندوزی، تا پایان عمر در این شهر مقدس اقامت گزید. وی در مکه به تالیف کتب متعدد همت گماشت. ابن منذر در کتاب «الاجماع» خویش، ضمن نقل آرای مختلف فقهی، به بحث درباره آن‌ها پرداخته است. همچنین کتاب «الاشراف» اثر دیگر این فقیه گرانمایه است که در آن تبحر و دانش خود را در علم حدیث نشان داده است.
تقویم تاریخ؛ از کشف داروی مالاریا تا آغاز جنگ داخلی در آمریکا

کشف درمان بیماری مالاریا
۲۰۱ سال پیش در چنین روزی در ۱۲ آوریل ۱۸۲۰ میلادی داروی معالج مالاریا از پوست درختی به نام “گنه گنه” کشف شد.
گنه ‏گنه درخت همیشه سبزی است از تیره روناس‌‏ها که خاستگاه اصلی آن مناطق مختلف امریکای جنوبی و به ویژه ارتفاعات کوه‏‌های آند می‌‏باشد، اما امروزه در مناطق دیگری نیز کشت می‏‌شود. از جوهر این درخت، داروی بسیار تلخی به نام کینین تهیه می‏‌شود. این دارو از ترکیبات آلیِ استخراج شده از پوست این درخت به عمل می‌‏آید. بر همین اساس، این کلمه، مشتق از کنیا به معنای پوست درخت می‏‌باشد. در ۱۲ آوریل ۱۸۲۰ م برای نخستین بار به صورت رسمی، ترکیبات آلی درختِ گنه ‏گنه توسط پیِر پلیته و ژوزف کاوانتو در آزمایشگاه پاریس تجزیه گردید و تلاش برای تهیه کینین به صورت دارو وارد مرحله‏‌ای دیگر شد.
تقویم تاریخ؛ از کشف داروی مالاریا تا آغاز جنگ داخلی در آمریکا

آغاز جنگ داخلی در آمریکا
۱۶۰ سال پیش، در روز دوازدهم آوریل سال ۱۸۶۱ میلادی با حمله نیرو‌های اتحادیه ایالت‌های جنوبی آمریکا به دژ «فورت سومتر» (Fort Sumter)، جنگ داخلی این کشور معروف به جنگ‌های انفصال آغاز شد.
با انتخاب آبراهام لینکلن که مخالف برده داری بود، به سمت ریاست جمهوری آمریکا، ایالت‌های جنوبی تصمیم خود را برای تجزیه و تشکیل «کنفدراسیون کشور‌های آمریکا» گرفتند. زیرا این ایالت‌ها که به شدت به نیروی کار برده‌ها وابسته بودند، حاضر به آزادی آنان نبودند. جنگ داخلی آمریکا که پرفراز و نشیب و بسیار پرتلفات بود، سرانجام با تصرف ریچموند، پایتخت جنوبی ها، به نفع ایالات شمالی آمریکا به پایان رسید. در این جنگ ویرانگر، حدود ۶۲۰ هزار نظامی و تعداد زیادی غیرنظامی کشته شدند و خسارات فراوانی برجای ماند. در این حال با وجود آزادی بردگان ستمدیده آمریکا، فقر و محرومیت آن‌ها همچنان ادامه یافت.
تقویم تاریخ؛ از کشف داروی مالاریا تا آغاز جنگ داخلی در آمریکا

آغاز ورود بشر به فضا و روز جهانی فضانوردی
۶۰ سال پیش، در روز دوازدهم آوریل سال ۱۹۶۱ میلادی بشر برای اولین بار قدم به عرصه فضا گذاشت و به دور زمین گردش کرد.
«یوری گاگارین» (Yuri Gagarin) فضانورد ۲۷ ساله روسی دراین روز با سفینه واستوک در مدت ۸۹ دقیقه زمین را دور زد و بدین ترتیب تحولی بزرگ در عرصه فضانوردی به وجود آمد. گاگارین در سال ۱۹۶۸ میلادی، در اوج شهرت و محبوبیت، در یک سانحه هوایی به همراه یکی از مقام‌های بلندپایه فضایی روسیه، کشته شد. به پاس خدمات یوری گاگارین به فضانوردی و اهمیت نخستین پرواز انسان در فضا، روز دوازدهم آوریل “روز جهانی فضانوردی” نامیده شده است.
تقویم تاریخ؛ از کشف داروی مالاریا تا آغاز جنگ داخلی در آمریکا

درگذشت بانو مجتهده امین
۳۹ سال پیش در چنین روزی برابر با ۲۹ شعبان ۱۴۰۳ هجری قمری بانو، نصرت امین، اولین بانوى مجتهده در جهان اسلام درگذشت. بانو نصرت امین در سال ۱۲۶۵ هجرى شمسى (۱۳۰۸ هجری قمری) در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. از چهار سالگى به مکتبخانه رفت تا به فراگیرى قرآن و زبان فارسى بپردازد و این زمانى بود که در زمینه تحصیل علوم و معارف دینى بالاتر از سطح روخوانى قرآن، هیچ مجال و زمینه اى براى حضور زنان نبود. ایشان در جهت کسب علوم دینى از خود جدیت بسیار نشان داد و تحصیلات خود را در علوم دینى (فقه و اصول) و زبان عربى با جدیت ادامه داد. مهمترین استاد ایشان که فقه و اصول و حکمت را به وى آموخت، آیت الله نجف آبادى بود. بانو امین از زمان کودکى که اهل ذوق و تفکر و تدبر در موجودات و آثار حق تعالى و از عشاق پروردگار کریم بود، در حین تحصیل حکمت به کشف و شهود نیز نائل مى شد. در این زمینه، بهترین سند و گواه آثار تفسیرى ایشان، کتاب اربعین الهاشمیه و نیز نفحات الرحمانیه است. به دنبال انتشار کتاب اربعین هاشمیه در سن ۴۰ سالگى، بانو نصرت امین، از سوى آیت الله حائرى یزدى، آیت الله محمد کاظم یزدى و آیت الله آقا میرزا اصطهباناتى شیرازى درجه اجتهاد گرفت و پس از شرکت در آزمون علما و مراجع تقلید وقت (آیت الله شیخ عبدالکریم قمى و آیت الله آقا سید محمد کاظم شیرازى) از طرف آن آیات عظام، درجه اجتهاد و قدرت استنباط احکام شرع را دریافت کرد و اولین بانوى مجتهده در جهان اسلام شد.
تقویم تاریخ؛ از کشف داروی مالاریا تا آغاز جنگ داخلی در آمریکا

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *