بین الملل 24 فروردین 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پوتین: جهان در حال عبور از تک قطبی شدن است

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد در این دنیا یک کشور نمی‌تواند سلطه کاملش ر ا بر جهان حفظ کند، آنچه امروز شاهدیم تلاش برای عبور از جهانی تک قطبی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پدیدار شد.

به گزارش آفتاب شمال ؛ رئیس جمهور روسیه گفت، آنچه امروز شاهدیم تلاش برای عبور از جهانی تک قطبی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در جهان پدیدار شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری روسیه و بلاروس، خبرنگاری روسی پرسید، تحریم‌های بی سابقه اخیر چگونه بر اقتصاد اثر خواهد گذاشت؟ ارزیابی شما از اقتصاد داخلی و خارجی چیست؟ آیا خطراتی هم وجود دارد که بخش‌هایی از اقتصاد را تهدید کند؟
ولادیمیر پوتین در پاسخ گفت: ما بار‌ها در این باره سخن گفتیم، اما بار دیگر تکرار می‌کنیم که با آغاز همین تحریم ها، موفقیت‌هایی داشته ایم و این یعنی تحریم‌ها موفق نبوده اند.

پوتین افزود: شرکت‌های صنعتی و اقتصادی ما به شیوه خوبی به فعالیتشان ادامه می‌دهند، بانک مرکزی شاهد بهبود بیست درصدی شرایط است، اقتصاد و نظام مالی روسیه هنوز روی پای خود ایستاده است و به صورت حرفه‌ای به فعالیت ادامه می‌دهد و نتیجه این فعالیت‌ها در آینده‌ای نزدیک آشکار می‌شود.

اقتصاد روسیه با ثبات و پویایی ادامه دارد

پوتین در ادامه گفت: طبیعی است خطراتی را هم در امور لجستیک و دیگر امور احساس می‌کنیم، با این حال اقتصاد روسیه با ثبات و پویایی ادامه دارد. می‌بینید که قیمت دلار هم به قیمت قبل از عملیات ویژه نظامی بازگشت، می‌توان گفت، دشمنان روسیه با همه تلاش در پی آنند تا شرایط روسیه دشوار شود، اما تحریم تا الان اثر بخش نبود اگر چه در بخش لجستیک مثل وضعیت واردات به بنادر و فرودگاه‌ها یا صادرات سموم دفع آفات اثراتی را شاهد هستیم. غرب که نشان می‌دهد تمایلی برای خرید سموم دفع آفات ما و بلاروس ندارد بر این گمان است که این روند موجب می‌شود بخش‌های تولیدی این مواد آسیب ببیند، اما بسیاری از کشور‌های دوست سعی می‌کنند سموم دفع آفات روسی و بلاروسی تهیه کنند. بدون این سموم بخش کشاورزی کشور‌ها آسیب می‌بیند و این اتفاق بر نظام غذایی بازار‌های جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت. همین الان شاهد گرانی مواد غذایی هستیم و درصد گرانی‌ها هم بالاست، این گرانی‌ها موجب شد قیمت سموم دفع آفات هم افزایش یابد، الان قیمت این کالا سه برابر قبل از بحران است. همه این گرانی‌ها به دلیل اشتباهاتی است که غرب در حوزه انرژی مثل نفت و گاز مرتکب شده است، چون بخش زیادی از امور تولید سموم دفع آفات و تولیدات دیگر به گاز طبیعی نیاز دارد، این اتفاقات، چون حلقه‌ای به دور کشور‌های اروپایی پیچیده است تا موجب شود تبعات تلاش‌ها و عملکرد‌های مجازات گونه آنان به خودشان هم برسد.

شرایط کنونی سخت‌تر از شرایط دوران جنگ سرد نیست

رئیس جمهور روسیه همچنین خاطر نشان کرد: گرانی در بازار‌های جهانی، بدون تردید گرسنگی را به دنبال خواهد داشت و این موجب شکل گیری موجی جدید از مهاجرت‌ها به ویژه مهاجرت به اروپا خواهد شد، به خوبی می‌دانیم، پس باید انتظار داشت نتیجه نهایی، نتیجه‌ای برخاسته از عقل سلیم و درست باشد. در این زمینه‌ها خساراتی که پیش می‌آید دامنگیر همان کشور‌هایی می‌شود که به سیاست‌های تحریمی پناه می‌برند، امکاناتی وجود دارد که باید برای تقویت بخش‌هایی از اقتصاد به کار گرفته شود، گام‌هایی برای کاهش بوروکراسی (دیوان سالاری اداری) در بخش‌های اقتصادی برداشته می‌شود، همچنین زنجیره‌های لجستیکی جدیدی شکل خواهد گرفت، یکی از مسائل مورد توجه ما افزایش آمار تجارت‌های کوچک و متوسط است و همین موجب خواهد شد تا شاهد فعالان اقتصادی جدید در این زمینه‌ها باشیم.

پوتین گفت: اگر امکان فروش برخی از مواد در برخی کشور‌ها وجود ندارد مشتریان دوم، سوم و چهارم هم وجود دارند و رسیدن به آن‌ها هم دشوار نیست. به طور کلی شرایط کنونی سخت‌تر از شرایط دوران جنگ سرد نیست. در این دنیا یک کشور نمی‌تواند سلطه کاملش ر ا بر جهان حفظ کند، آنچه امروز شاهدیم تلاش برای عبور از جهانی تک قطبی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پدیدار شد. اصلی‌ترین موضوع امروز مسائل تاسف آوری نیست که در «دنباس» و اوکراین شاهدیم، البته این موضوعات هم مهمند، اما مهم‌ترین نیستند، طرف‌هایی تلاش می‌کنند با فشار‌های اقتصادی سلطه اقتصادی خود را حفظ کنند، اما موفق نخواهند شد. به تحول اقتصادی جهان در ده سال اخیر، افزایش میزان تقاضا، کندی توسعه اقتصاد در کشور‌های مورد نظر یعنی کشور‌هایی که تحریم‌های غیر قانونی را بر دیگران تحمیل می‌کنند، بیندیشید، این کشور‌ها باید عقلانیت در پیش بگیرند تا خساراتشان بیش از این نشود.

عملیات ویژه بر اساس برنامه پیش می‌رود

خبرنگار روزنامه کامرسانت در ادامه از پوتین خطاب به پوتین گفت شما گفتید با رئیس جمهور بلاروس درباره روند عملیات ویژه در اوکراین گفتگو کردید آیا می‌توانید به ما بگویید این روند چیست؟ دیدگاه شما درباره مذاکرات میان هیئت‌های روسی و اوکراینی چیست؟ همچنین سئوالاتی درباره موضوعاتی، چون بوچا و کراماتورسک وجود دارد، در این زمینه‌ها بخش زیادی از جهان، منطق روسیه را نپذیرفته است، اخیرا صدر اعظم اتریش گفت که منطق شما همچنان عملیات نظامی و جنگ است، با این شرایط به طور کلی اوضاع را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ منطق شما در این مباحث چیست؟ سئوال کوتاهی هم از رئیس جمهور بلاروس دارم و آن اینکه رئیس جمهور روسیه از آقای روگوزین خواست تا فضانوردان بلاروس را به فضا بفرستد، آیا تمایل دارید سفری به فضا داشته باشید؟
ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال خبرنگار کامرسانت گفت: عملیات ویژه بر اساس برنامه پیش می‌رود، ما به مباحثی که در داخل کشورمان و حتی خارج از مرزهایمان مطرح می‌شود توجه داریم، ما نمی‌توانیم چیزی را از افکار عمومی پنهان کنیم و این کار را هم نخواهیم کرد، ما اتفاقات را بر اساس آنچه که رخ داد بیان می‌کنیم، قبل از هر کاری باید از نظامیان و جنگجویان روس به خاطر دلاوری‌ها و شجاعتشان تشکر کنم، آنان به ماموریت حساس و مهم خود در دنباس و اوکراین مشغولند، نظامیانمان حامی کشور و منافع کشور روسیه اند، من قبل از آغاز عملیات، از اینکه مجبور شدیم تا با نئونازی‌ها و نیرویی که غرب در اوکراین فراهم کرده است به مقابله برخیزیم ابراز تاسف کردم، در واقع آنان منتظر فرصت بودند، اما ما اقدام پیشگیرانه انجام دادیم و این همان منطق نهفته در رفتار ما بود.

نسل کشی یهودیان یا نسل کشی اوکراینی ها، صرفا از جانب آلمان نبود

پوتین افزود: اما درباره اوضاع اوکراین باید بگویم شرایط تاسف آوری را در این کشور شاهدیم، تاریخ نازیسم در اوکراین به قرن نوزدهم باز می‌گردد، آنان قبل از جنگ جهانی اول از سوی قرارگاهی در اتریش حمایت می‌شدند و مبنای این تحولات مثل معروف “جدایی بینداز و حکومت کن” بود، این اتفاق در جنگ جهانی دوم خود را نشان داد، می‌دانیم که نسل کشی یهودیان یا نسل کشی اوکراینی ها، از جانب آلمان نبود بلکه درپشت این رخداد‌ها گروه‌ها و گردانهایی، چون پاندورا قرار داشتند، همه اعضای این گروه‌ها از تبهکاران و فاشیست‌ها بودند که لهستان هم در این گروه‌ها سهم داشت. امروز هم مشاهده می‌شود که این گروه‌ها در اوکراین شعار‌های نازیسم را سر می‌دهند، اگر ما به عملیات نظامی اقدام نمی‌کردیم آمار این نیرو‌ها بیشتر می‌شد.
پوتین خاطر نشان کرد: درباره روند عملیات باید بگویم، در این باره سئوالات مختلفی مطرح می‌شود مثلا می‌گویند آیا می‌شود به این عملیات سرعت بخشید؟ این روند ممکن است، اما راهش این است که حجم و گستره عملیات تقویت شود که در این صورت خسارات بسیار بالا خواهد بود، اما ما وظیفه داریم در پی آن باشیم تا تمام اهدافمان را با کمترین خسارت محقق سازیم در نتیجه آرام و مرحله به مرحله پیش می‌رویم. عملیات ما در اوکراین فقط برای مهار توانمندی نظامی این کشور و نابودی تاسیسات نظامی آن است، هدف اساسی این عملیات که در بیست و چهارم فوریه آغاز شد کمک به ساکنان دنباس است که روابط مستحکمی با روسیه دارند و در سال‌های اخیر به ویژه پس از اعلام استقلال این منطقه با نسل کشی روبرو شدند. منطق ما بسیار ساده است، در زمان آمادگی برای جنگ جهانی اول یا در طول جنگ ملی، جامعه اوکراین که جامعه مرتبط با غرب است همواره جامعه‌ای بود که علیه ما به کار گرفته شد، امروز هم چنین است، گروه‌های که خود را نازی نمی‌دانند بلکه خود را فرقه گرایان تندرو می‌خوانند چنین نگاهی به روسیه دارند، به طور کلی اوکراین به ابزاری برای تحقق اهدافی تبدیل شد که هیچ ارتباطی به منافع ملی این کشور ندارد، و همین اساس مشکل است.

در موضوع بوچا شاهد دروغ پراکنی هستیم

رئیس جمهور روسیه افزود: درباره بوچا با همکارانم در کشور‌های غربی در حال رایزنی هستم، به آنانی که با بوچا ابراز همدردی می‌کنند می‌گویم آیا درباره شهر رقه (در سوریه) هم همین اندیشه را داشتید؟ آیا اندیشیدید که این شهر چگونه با حملات هوایی آمریکا ویران و با خاک یکسان شد، اجساد قربانیان ماه‌ها بر زمین ماند و متلاشی شد تا جایی که جمع آوری برخی از اجساد مشکل بود؟ با یک حمله هزاران شهروند را در رقه از بین بردند، اما در قبال این اتفاق، شاهد سکوت کامل بوده ایم. حتی به یاد می‌آورم نظام بشار اسد را متهم کردند که با استفاده از سلاح شیمیایی به کشتار شهروندان سوری اقدام کرد، اما بعد‌ها مشخص شد این اتهام‌ها دروغ است، همچنین در موضوع بوچا نیز شاهد دروغ پراکنی هستیم، من درباره یافته‌های نهاد اطلاعات روسیه با زبانی ساده سخن گفتم، به این نکته اشاره کردم که چگونه برای چنین تحریک آفرینی‌هایی قرارگاه تشکیل داده اند.

طرف اوکراینی نمی‌تواند ثبات موضع داشته باشد

پوتین گفت: درباره مذاکرات باید بگویم آخرین دور مذاکرات در استانبول بود و نتیجه اش این بود که تضمین‌های امنیتی اوکراین و تدابیری که این کشور در این زمینه اتخاذ کرد شامل مناطقی، چون کریمه و دنباس نخواهد شد، پس از آن نیز شاهد بودید که ما در پی فراهم کردن شرایط برای مذاکرات بودیم، اما در مقابل شاهد تحریک آفرینی‌های طرف مقابل بودیم و استنادشان برای این رفتار‌ها نیز اتفاقات بوچا بود، مهم‌تر اینکه طرف اوکراینی از توافقی که در استانبول شد عقب نشست و خواستار تضمین‌های امنیتی شد.
پوتین افزود: سئوال دیگر درباره حل مشکل شبه جزیره کریمه و دنباس است که باید بگویم این موضوع از قلمرو مذاکرات خارج شد تا موجب شود بار دیگر به نقطه اول و نقطه صفر بازگردیم، همچنین مشخص شد طرف اوکراینی در این مسائل مواضعش را تغییر داده است، اگر چه هنوز ماهیت این دگرگونی مشخص نیست، اما آنچه ثابت است اینکه طرف اوکراینی نمی‌تواند ثبات موضع داشته باشد و با این حساب تا زمانی که توافق میان دو طرف کامل نشود عملیات نظامی ادامه خواهد داشت تا بتوانیم به اهدافمان برسیم.

اروپا را سگ آمریکا یا سگ رئیس جمهور آمریکا بخوانیم سخن گزافی نگفته ایم

رئیس جمهور روسیه همچنین خاطر نشان کرد: درباره اهداف متحد غرب باید بگویم که از زمان‌های دور، به ویژه از طریق رسانه‌ها این اهداف عیان شده بود، اما فرصت سخن گفتن درباره آن‌ها نبود، ما شاهد رفتار‌هایی از کشور‌های اروپایی هستیم که متاسفانه حاکمیت این کشور‌ها را در برابر آمریکا مخدوش می‌کند، حتی اگر اروپا را سگ آمریکا یا سگ رئیس جمهور آمریکا بخوانیم هم سخن گزافی نگفته ایم. واقعا صحبت کردن در این زمینه خجالت آور است، آنان می‌گویند روسیه کشور متجاوز است و به نوعی علیه روسیه متحد شده اند تا بتوانند به منافع آمریکا خدمت کنند. آنان همواره در خدمت منافع آمریکا هستند و امروز این خدمتگزاری رسواتر شده است. تدابیر و تصمیماتشان در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، برای خدمت به آمریکاست، اما خود در شرح سیاستهایشان می‌گویند باید در برابر دشمن مقاومت کرد.

سیاست تحریم‌ها ضد روسیه بی نتیجه است

پوتین گفت: افکار عمومی این کشور‌ها با مشکلاتی مواجه است که این مشکلات ناشی از مسائلی است که اشاره کردم. درست است که شاهد رویکرد متحد و هیستری ضد روسی هستیم، اما این روند همواره وجود داشت، ادامه این روند موجب می‌شود تا اهالی این کشور‌ها در ادامه شاهد افزایش بیشتر قیمت گاز و نفت و در ادامه تورم بی سابقه باشند، همه این موارد بر سیاست‌های داخلی این کشور‌ها اثر گذار خواهد بود. آنان همواره بر این باورند که تحریم‌ها بر تدابیر سیاسی روسیه اثر خواهد گذاشت، اما نمی‌دانند این سیاست‌ها بی نتیجه است و مردم روسیه همواره در کنار دولت کشور هستند، افکار عمومی این کشور‌ها با مشکلاتی مواجهند که اساس آن‌ها سیاست‌های حاکم بر این کشورهاست.

دوران جهان تک قطبی به سر آمده است

در ادامه سئوال کوتاهی مطرح شد که در آن آمده است، از دو ماه پیش آقای لوکاشنکو گفته بود ممکن است از ولادیمیر پوتین بخواهد تا از درجه سرتیپی به درجه سرلشکری برسد.
پوتین پاسخ داد، رئیس الکساندر لوکاشنکو در انتظار این نیست که رئیس جمهوری دیگر به او رتبه نظامی بدهد، او مستقل است و من هم در خدمت مردم کشور خودم هستم، رتبه‌های نظامی برای نظامیان مهم است.
اما لوکاشنکو گفت: اگر سرتیپ باشم بهتر است، تا به الان ارتقای رتبه نصیبم نشده است.

در ادامه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در پاسخ به سئوال مطرح شده گفت: دیدگاه رئیس جمهور روسیه را که گفت دوران جهان تک قطبی به سر آمده است قبول دارم، اگر ما به موارد متعددی اتکا کنیم ثبات بیشتری خواهیم داشت، مثلا اگر نظام جهانی متکی به آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و حتی هند باشد، شرایط به مراتب بهتر از آن خواهد بود که اتکای جهان تنها به یک کشور یعنی آمریکا باشد، طبیعی است ما در اندیشه بنای روند جدید و ایجاد شبکه‌های لجستیکی نوین باشیم، ما به ضرورت باید در پی راه‌های جدید باشیم، راه‌هایی که بتوان با اتکای به آن برخی از مسائل را پشت سر گذاشت، روسیه پیش از این با اعتماد به وعده‌های شرکاء، بازارهایش را به روی آنان باز کرد، اما در واقع با این کار آسیب دید به همین دلیل امروز به این وعده‌های توخالی دل نمی‌بندیم. البته، چون بلاروس از نظر جایگاه اقتصادی در سطح روسیه نیست طبیعی است که آسیبهایش هم کمتر باشد، اما ما هم امکاناتی داریم که روسیه از آن استفاده می‌کند، مثلا در حوزه سازندگی بلاروس امکانات خوبی دارد تا جایی که در دوران شوروی سوسیالیستی بلاروس در بخش ساخت وساز مثل مدرسه‌ای برای همه فعالان این بخش بود و این بخش همچنان از آن زمان به یادگار مانده است و ما هم برای تبادل تجربیات آماده ایم. ما امروز درباره افزایش تولید تبادل نظر کردیم، کارگاه‌هایی در روسیه و بلاروس فعالند که فعالیت هایشان مشابه است، این کارگاه‌ها در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند، حتی ممکن است واحد‌های جدیدی در حوزه الکترونیک بنا کنیم که از نمونه‌های غربی بزرگ‌تر باشند تولیدات این بخش‌ها به آسانی بر موشک‌ها سوار خواهند شد و موشک‌ها هم در زمان مناسب به پرواز در خواهند آمد تا وظایفشان را انجام دهند.

خبرنگاری از تلویزیون بلاروس پرسید، آقای لوکاشنکو شما از معماران بلاروس و پیشگامان صنعت فضایی سخن گفتید، اگر بخواهیم از این بخش‌ها فاصله بگیریم دیگر بخش‌هایی که می‌تواند همکاری‌های روسیه-بلاروس را به دنبال داشته باشد چیست؟

لوکاشنکو در پاسخ گفت: این همکاری‌ها می‌تواند در همه زمینه‌ها باشد، ما در گفتگوهایمان درباره قیمت گاز، سیاست‌های تجاری و توسعه پالایشگاه‌های نفت در دو کشور سخن گفتیم، درباره بازار مشترک و کالا‌هایی که میان دو کشور در حوزه‌های مختلف مثل ماشین آلات و کشاورزی مبادله می‌شود تبادل نظر کردیم، ممکن است در این گفتگو سئوالات من بیشتر بوده باشد، اما در همه زمینه‌ها حمایت جناب رئیس جمهور را شاهد بودم. ما قادریم همه مشکلات موجود میان دو کشور را حل کنیم.

لوکاشنکو همچنین گفت: ما در بلاروس تولیدات متنوعی داریم که در صورت نیاز روسیه، آماده مبادله این تولیدات با مسکو هستیم. اما در حوزه مالی، باید بگویم تمام تولیدات کشورمان می‌تواند در داخل با روبل معامله شود و این به سود ما خواهد بود. در بخش اقتصادی دو موضوع برای ما قابل توجه است اولین مورد آن به بخش تولید سموم دفع آفات مرتبط است، در این بخش تنها به فرصت نیاز داریم، هرچه این فرصت بیشتر باشد نیاز جهان به این کالا بیشتر خواهد شد، در چنین شرایطی آنان مجبورند راهی را برای ورود کشتی‌های روسی به سواحلشان بگشایند تا بتوانند برای سلامت بخش کشاورزی خود از این سموم استفاده کنند. دولت بلاروس و روسیه برای تصمیم گیری در این زمینه، همفکری خواهند کرد.خبرگزاری صدا و سیما

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *