اقتصادی 06 مرداد 1393 - 10 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پروژه قطار سریع السیر ایرانی متوقف شد جنس چینی به جای تولید داخل

محمدحسن بازیار مدیر طرح ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی در دانشگاه علم و صنعت گفت: این طرح با هدف رسیدن کشور به توانمندی راه اندازی قطار پر سرعت مطرح شده است که امیدواریم به پیشرفت هایی در این زمینه برسیم.

وی با بیان اینکه قرار است تمام قطعات استراتژیک و مهم این قطار در کشور بومی سازی شود، افزود: این پروژه یک مجموعه سخت افزاری و نرم افزاری است که قرار است در نهایت بتواند مجوز بین المللی خود را با قرار گرفتن بر خط حاصل کند و مورد استفاده در کشور قرار گیرد.

بازیار گفت: تاکنون در کشور از قطارهایی با سرعت بالای 160 کیلومتر بر ساعت استفاده نشده و ما بر آن هستیم تا بتوانیم این قطار سریع السیر را با سرعت بالای 350 کیلومتر بر ساعت راه اندازی کنیم.

مدیر طرح کلان سامانه قطار سریع السیر ایرانی با اشاره به اینکه برآورد اولیه بودجه ای برای اجرای این طرح 135 میلیارد است، گفت: طرح ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی تا کنون با وجود اختصاص 1.5 درصد بودجه توانسته هشت درصد از کار خود را پیش ببرد.

وی افزود: از شش ماه گذشته به دلیل تغییر در بازنگری ها در حوزه های کلان و عدم تخصیص باقیمانده بودجه در پروژه سامانه حمل و نقل ریلی وقفه ایجاد شده است.

بازیار با بیان اینکه مدت زمان اجرایی پروژه پنج سال است، افزود: فعالیت اعضا در پروژه ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی در حدود یک سال و سه ماه، طبق برنامه پیش رفته است که در صورت بر طرف شدن تاخیر ها که شامل حمایت مالی و معنوی از سوی دولت و بهره برداران است، می تواند طبق برنامه، ساخت قطار سریع السیر ایرانی را برای تولید انبوه پیش ببرد.

مدیر طرح ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی گفت: ما بنا داریم تمام مراحل ساخت قطعات قطار سریع السیر ایرانی را در کشور انجام دهیم.

وی در خصوص بهره برداران قطار پرسرعت، گفت: قطار راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت رجاء و خط های در اختیار دولت وابسته به شرکت راه و شهرسازی از بهره برداران قطار سریع السیر ایرانی هستند و همچنین بخش خصوصی نیز از این قطار بهره ببرد.

بازیار امنیت و آسودگی خاطر را از مزیت های قطار سریع السیر ایرانی دانست و افزود: قطار پرسرعت استاندارد باید بتواند در کاهش آلودگی، کاهش تصادفات به شهرهای کشور را به ارمغان بیاورد.

وی در انتقاد به اینکه قرار است در خط راه آهن اصفهان – تهران از قطار چینی استفاده شود، گفت: اخیرا پیش بینی شده که از کشور چین قطارهای پرسرعت خریداری کنیم ولی نظر ما بر این است که ما می توانیم قطار پر سرعت را در کشور خودمان تولید کنیم و به عنوان کشور سازنده قطار، آن را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.

هدف این پروژه دستیابی به تولید دانش فنی برای ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی سریع السیر در کشور، طراحی خط و زیرساختهای ریلی، طراحی و ساخت ناوگان سریع السیر ملی با سرعت بالای 350 کیلومتر در ساعت، طراحی و نظارت بر اجرای خط پایلوت 150کیلومتری است.

همچنین از منافع این پروژه می توان به توسعه حمل و نقل سریع در بین کلانشهرها و شهرک های اقماری و نتیجتاً امکان خروج محل سکونت از کلان شهرها به شهرک های اقماری، کاهش بیش از 80 درصد خسارات مالی و جانی حوادث در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، —صرفه جویی در زمان به جهت حمل کالا و مسافر، حمل مسافر معادل با حمل و نقل هوایی و حمل بار 200درصد سریعتر از حمل و نقل جاده ای، کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و آلودگی هوا و محیط زیست تا50 درصد، صرفه جویی در انرژی که کاهش میزان مصرف انرژی به ازای حمل و نقل بار و مسافر در هر کیلومتر بین (30-50) درصد است، اشاره کرد.(مهر)

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *