اقتصادی 11 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اجرای طرح نظارت بر قیمت و کیفیت نان

به گزارش آفتاب ايران به نقل از واحد مرکزی خبر سید جواد تقوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما گفت:کارگروه های ملی و نظارتی با حضور نهادهای مسئول در این حوزه ودر رویکردی جامع در سطح کشوری و استانی و محلی تشکیل شده است و به طور مرتب گزارش عملکرد خود را ارائه می کنند.

وی افزود : قیمت گذاریهای جدید کاملا با محاسبات کارشناسی و با ملاحظات شرایط اقتصادی مردم تهیه شده است و البته ادعا نمی کنیم که همه مشکلات و مسائل اقتصاد گندم ، آرد و نان را برطرف می کند اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور تلاش کردیم بخش مهمی از دغدغه های فعالان این بخش برطرف شود و از همه نانوایان و صاحبان کارخانه آرد انتظار داریم در زمینه کیفیت بیشتر همکاری کنند و خوشبختانه فعالان این عرصه نان و گندم را کالایی مقدس می دانند و اگر تخلفی در میان بخش اندکی از نانوایان دیده شود به شدت با متخلفان برخورد خواهیم کرد .

تقوی اصلاح قیمت گندم و آرد را در جهت تقویت اقتصاد این محصول در کشور موثر دانست و گفت : افزایش نرخ خرید تضمینی گندم انگیزه افزایش تولید را بیشتر می کند و برای سال زراعی جاری نیز 1155 تومان تعیین شده است که حتما انگیزه تولید را بیشتر می کند .

وی افزود : برای کسانی که معتقدند آزاد سازی کامل قیمت ها می تواند به بهبود کیفیت و رقابتی شدن فعالیت در این عرصه کمک کند می تواند در طرح آزاد سازی 20 درصد نانواییها با رویکرد آزادتر توانمندی خود را نمایش دهند تا به طور نمونه مورد بررسی قرار گیرد و اگر دستاورد خوبی داشته باشد حتما گسترش خواهد یافت .

تقوی گفت : در مرحله جدید تا 20 درصد نانوایان می توانند با خروج از دریافت آرد یارانه ای و خرید آرد با قیمت آزاد کالاهای خود را نیز با نرخ آزاد بفروشند که البته این آزاد پزی در مناطق شهری خواهد بود و در مناطق روستایی و عشایری آزاد پز نداریم .

وی گفت : در هر استان کارگروهی به ریاست استاندار و عضویت سازمان صنعت (دبیر ) ، جهاد کشاورزی ، بهداست ، معاونت برنامه ریزی استاندار ، سازمان امور اقتصادی ، تعزیرات حکومتی و دیگر نهادهای ذینفع تشکیل شده است که به مدیریت و هماهنگی امور مربوط به تولید آرد و نان و قیمت و کیفیت نظارت خواهد کرد .

وی افزود : سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز با هماهنگی بازرسی اتاق اصناف و ساماندهی بازرسان و تدوین دستورالعمل های نظارت به بازرسی ویژه و اختصاصی خود در نانواییها ادامه می دهد و دوره های آموزشی نیز برگزار شده است .

تقوی گفت : در هر استان و حتی در مناطق مختلف یک استان متناسب با شرایط و هزینه تمام شده و همچنین توان اقتصادی مردم اصلاح قیمت نان صورت می گیرد و در برخی مناطق کم و در برخی مناطق بیشتر خواهد بود اما در مجموع در یک استان بیشتر از 30 درصد نخواهد بود .

وی درباره افزایش 34 درصدی قیمت برخی نانها در تهران گفت : این افزایش مربوط به آزاد پزان می شود و به طور میانگین در تهران حداکثر افزایش 30 درصد خواهد بود.

حل بخشی ازمشکلات صنعت نان با اصلاح قیمت

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه دولت همچنان هفت هزار میلیارد تومان تفاوت قیمت خرید گندم و تحویل آن به کارخانه آردسازی پرداخت می کند گفت: در 30 ماه اخیر افزایش قیمت در بخش نان نداشتیم که مسائلی را در حوزه کیفیت و اندازه نان ایجاد کرده بود .

مجتبی خسروتاج افزود : این طرح دو بخش دارد که یک بخش آن افزایش حداکثر 30 درصدی قیمت نان است تا بخشی از هزینه های نانواییها و کارخانه های آرد جبران شود و بخش دوم به طرح ارتقاء کیفیت و رقابتی کردن این صنعت مربوط می شود و در این دوره تا 20 درصد نانواییها می توانند از روش آزاد پزی استفاده کنند بطوریکه آرد با قیمت تمام شده به آنها داده می شود و قیمت نان هم در فضای رقابتی آزاد خواهد شد .

وی افزود : البته این افزایش 30 درصدی در بخش یارانه ای هم همه مشکلات این حوزه را برطرف نمی کند اما این تصمیم با همگرایی ذینفعان این حوزه گرفته شده است وامیدواریم خود تشکلهای تولید آرد و نانواییها ارتقاء کیفیت را نیز در اولویت قرار دهند .

وی افزود: طرح اساسی برای تکمیل کیفیت نان با آراد یارانه ای اتفاق نمی افتد بلکه کیفیت محصول با رقابتی کردن و آزاد سازی منطقی قیمت هاست و امیدواریم با همکاری خود نانوایان تحقق یابد.

خسرو تاج گفت : قیمت تضمینی خرید گندم در سال 91 چهارصد و بیست تومان در هر کیلوگرم بود که پارسال به 800 تومان و امسال به 1050 تومان رسید و سال آینده نیز 1155 تومان از کشاورزان خریداری خواهد شد.

وی افزود: در این مدت هزینه های دستمزد و همچنین هزینه های دیگر نانوایی ها و هزینه حامل های انرژی افزایش یافته است که بر زنجیره تولید نان تاثیر می گذارد و مصرف کنندگان نیز از کیفیت نان ها رضایت چندانی ندارند و گاهی اندازه نانها نیز کوچک شده و کیفیت نیز افت کرده است .

خسرو تاج تاکید کرد : با توجه به این مسائل و چالش ها به نظر می رسد صنعت کارخانه های آرد سازی تا تولیدنان به اصلاح اساسی نیاز دارد و باید شرایط رقابتی ایجاد شود تا انگیزه کارخانه های آرد و نانوایی ها برای تقویت کیفیت بیشتر شود .

وی گفت: افزایش 30 درصدی قیمتها در مقایسه با قیمت های 92 در اختیار استانداریهاست و این افزایش قیمت می تواند استان به استان متفاوت باشد .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت اظهار داشت : حدود یک سوم از این افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخی است که در خرید تضمینی گندم سال آینده افزایش می یابد و دو سوم نیز به هزینه های نانوایی ها مربوط می شود .

وی گفت : البته نانوایی هایی که علاقمندند به صورت ازاد فعالیت کنند می توانند آرد را با قیمت تمام شده دریافت کنند ودر چارچوب تعیین شده برای تولید و فروش نان اقدام کنند که اثر بخشی این قسمت در افزایش کیفیت نان بسیار مهم است .

خسروتاج افزایش کیفیت و کمیت گندم ، آرد و نان ، کاهش ضایعات ، جلوگیری از نابسامانی های تولید و توزیع ، حذف رانت و تقاضای کاذب در این بخش و افزایش رضایت مندی مردم و در نهایت مدیریت بهینه منابع مالی دولت در فرآیند تامین گندم ، آرد و نان را از رویکردهای تعیین قیمت اعلام کرد .

وی افزود : با اصلاح تدریجی شیوه پرداخت یارانه این بخش ونیز تعدیل قیمت گندم آرد و نان برخی از اشکالات این حوزه برطرف می شود .

یزدجردی قائم مقام کانون صنایع آرد و نان نیز در گفتگوی تلفنی با این بخش خبری از میزان اصلاح قیمت ها و روش آن انتقاد کرد و گفت: باید منافع همه زنجیره های تولید گندم ، آرد و نان در نظر گرفته شود و این میزان نمی تواند انتظارات ما را برآورده کند.

وی تصریح کرد : با این روش با توجه به افزایش 200 تومانی قیمت گندم تحویلی به کارخانه های آرد نمی توان انتظار افزایش کیفیت را هم داشت.

وی افزود : باید به سمت آزاد سازی قیمت آرد حرکت کنیم تا کیفیت در سایه رقابت ایجاد شود و نمی توان با قیمت یارانه ای به کیفیت لازم رسید .

خسرو تاج نیز در جواب گفت : 20 درصد از نانوایی ها که می توانند آزاد پز شوند طرح نمونه ای برای این کار است تا با قیمت تمام شده تولید کنند و در فضای رقابتی هم قیمت گذاری و عرضه کنند که امیدواریم این 20 درصد بتوانند دستاورد خوبی داشته باشند تا انگیزه لازم برای گسترش این طرح در مراحل بعدی فراهم شود .

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *