فرهنگ و هنر 29 آذر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه گیلان برگزار شد

به گزارش پایگاه  آفتاب شمال  : ظهر (شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴) نشست گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در استان، رئیس مجمع نمایندگان استان و اساتید دانشگاهی و حوزوی در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت در این نشست با تأکید بر رابطه حسنه عالمان و دینداران در طول تاریخ دلیل آن را فطری بودن دین دانست. ایشان در ادامه دانشمندان علوم طبیعی را کسانی دانست که فعل و آفرینش خداوند را کشف و تبیین می کنند و دانشمندان علوم دینی را کسانی که قول خداوند را کشف و تبیین می کنند که با این حساب نمی شود میان قول و فعل خداوند تناقض قائل شد. لذا همواره رابطه علم و دین حسنه بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به وجود ۷۵۰ آیه در تبیین مسائل علوم طبیعی در قرآن کریم، این توجه ویژه را نشان دهنده اهمیت این امر دانست. ایشان در پایان با اشاره به رشد علمی کشور این مسئله را نشان دهنده همراهی و عدم منافات علم با دین دانست.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در این مراسم ضمن خوش آمد به حاضران، حوزه و دانشگاه را دو نهاد علمی و دو مرجع قابل اعتماد برای مردم دانست. وی در ادامه همزیستی و همراهی مسالمت آمیز این دو نهاد را سبب ایجاد علم نافع دانست.

رئیس دانشگاه گیلان، حوزویان را امروزه طیفی پیشرو در امور گوناگون دانست که در تحلیل مباحث از روش های علمی استفاده می کنند و دانشگاهیان امروز را نیز افرادی استوار در دینداری خواند.
دکتر رضی در ادامه بر اهمیت برگزاری کرسی های نقد و نظریه و مباحثه در دانشگاه تأکید کرد و خواستار حضور و حمایت علمای حوزه از این کرسی ها شد.
دکتر ابوالفضل درویزه عضو هیأت علمی گروه مکانیک دانشگاه گیلان هم در این مراسم به بررسی رابطه علم و دین پرداخت. دکتر درویزه با اشاره به این مطلب که برخی به اشتباه از آن جهت که علم قابل مشاهده و تجربه است قائل به برتری آن بر دین اند، دنیای علم را مملو از مواردی دانست که قابل مشاهده نیست.

وی در ادامه علم و دین را در اسلام همراه و قرین یکدیگر دانست و گفت در تمدن اسلامی مقابله بین علم و دین هیچ گاه وجود نداشته است.

گفتنی است پیش از برگزاری  این نشست آیت ا… قربانی و مدیران دانشگاهی با حضور بر مزار شهدای گمنام دانشگاه گیلان یاد و خاطر این عزیزان را گرامی داشتند.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *