اقتصادی 14 آذر 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شرکت های هواپیمایی ۵ هزار میلیارد تومان بدهکارند

به گزارش پایگاه آفتاب شمال به نقل از صدا و سیما ، علی عابدزاده دربرنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به برنامه این سازمان  برای آزاد سازی کامل قیمت حمل ونقل هوایی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت : شرکت های هواپیمایی تا کنون اقدام به افزایش قیمت پروازها نکردند و قرار است این دستورالعمل از هفته آینده اعمال شود.

وی از نظارت کامل بر شرکت های هواپیمایی و پروازها پس از آزاد سازی قیمت ها  اشاره کرد و گفت : برنامه ریزی مناسب برای انجام پرواز به مناطقی که کمتر مورد توجه بوده در دستور کار است .

عابدزاده افزود : با آزاد سازی کامل قیمت ها، قیمت گذاری پروازها را در اختیار شرکت ها قرار می دهیم و خود آنها راساً اقدام به تعیین قیمت و اعمال آن می کنند .

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : آزاد سازی قیمت ها در بخشی از مسیرها که تردد هوایی زیادی در آن وجود دارد صورت گرفته است .

وی با بیان اینکه بیشتر شرکت های هواپیمایی ساختار لازم را برای ارائه بلیط با قیمت های متفاوت را دارند افزود: نمی توانیم منتظر افزایش تعداد ناوگان خطوط هواپیمایی  کشورمان باشیم و بعد از آن  اقدام  به آزاد سازی قیمت ها کنیم.

وی با اشاره به اینکه در یکسال اخیر نرخ  بلیت پروازها در بسیاری از مواقع زیر قیمت  بوده گفت: سن ناوگان  هوایی ما بالاست و همه آن هم به خاطر اعمال تحریم ها علیه کشورمان نیست  بخشی از آن به خاطر آن است که سرمایه داران سودی عایدشان نمی شود و به همین خاطر وارد این عرصه نمی شوند .

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود : ورود شرکت های جدید هواپیمایی هم  با این نگاه صورت می گیرد که به آینده  امیدوارم .

عابدزاده  قیمت تمام شده  یک صندلی ساعت را نزدیک به 40 دلار و نرخ متوسط یک ساعت پرواز را  80 دلار دانست و  گفت :  این مسئله بسیار ناعادلانه است .

وی با بیان اینکه نرخ بلیت پروازها پس از انقلاب 200 برابر شده است افزود : این درحالی است که هزینه های حمل و نقل هوایی با700 تا 800  درصد افزایش  از دلار 7 تومانی هم اکنون با  دلار 3500 تومانی محاسبه می شود .

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه  250 فروند هواپیما  در ناوگان هواپیمایی کشور فعال هستند که نزدیک به یک میلیارد دلار ارزش دارند افزود : این در حالیست که  5 فروند  هواپیمای 777 با ظرفیت 1300 صندلی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم دارد .

عابدزاده  در پاسخ به سوالی درباره  پرداخت خسارت  ناشی از تاخیر پروازها  به مسافران به مردم گفت : مردم بسیار کم برای دریافت خسارت مراجعه می کنند  زیرا در پی کیفیت  هستند .

وی با بیان اینکه در مجموع 3 میلیون ایرانی از حمل ونقل هوایی کشور استفاده می کنند افزود : پروازهای خطوط داخلی در 250 مسیر تعریف شده است در حالیکه  40 فرودگاه در کشور وجود دارد که شرکت های هواپیمایی رغبتی برای پرواز به آنها ندارند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه آزاد سازی قیمت  بلیت پروازها  باعث می شود تا تعداد بیشتری از هموطنانمان  از حمل ونقل هوایی بهره مند شوند گفت : با این کار پروازها با نرخ های متفاوت عرضه می شود  و مسافران  حق انتخاب بیشتری دارند .

عابدزاده تصریح کرد :” در صورتیکه شرکت های هواپیمایی  بتوانند نرخ های پس از آزاد سازی قیمت ها را اجرا کنند  ظرف مدت یکسال شاهد تغییرات اساسی در حمل ونقل هوایی خواهیم بود .

در ادامه این برنامه دبیر انجمن شرکت های حمل ونقل هوایی گفت : از نهم آذر که آزاد سازی قیمت ها به شرکت ها  اعلام شده است  تا کنون  شاهد افزایش  نرخ پروازها نبوده ایم.

اسد سامانی آزاد سازی قیمت های را به معنای افزایش نرخ ها ندانست و گفت : این کار باعث شفافیت در قیمت پروازها  و اعلام نرخ آنها در مسیرهای مشخص در سایت هاست.

وی گفت: در چند روز گذشته افزایش نرخ ها تنها در برخی آژانس های مسافرتی و تعدادی از پروازها صورت گرفته که به صورت چارتری انجام می شود .

دبیر انجمن شرکت های حمل ونقل هوایی تصریح کرد : با آزاد سازی قیمت ها  دیگر سازمان هواپیمایی کشور نمی تواند روی قیمت ها نظری داشته باشد  و تنها  بر عملکرد شرکت های هواپیمایی نظارت و آنها را هدایت وحمایت می کند .

سامانی افزود: در80 تا 90مسیر پروازی تاکنون آزاد سازی قیمت ها صورت نگرفته است  و همچنان نرخ پروازها را در این مسیرها سازمان هواپیمایی کشوری تعیین و اعلام می کند.

وی تصریح کرد: پیربودن سن ناوگان هوایی معلول وضعیت قیمت های کنونی است.

سامانی گفت: شرکت های هواپیمایی به هیچ وجه از یارانه استفاده نمی کنند وتا کنون هم از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان حمل ونقل هوایی  استفاده نکرده اند .

دبیر انجمن شرکت های حمل ونقل هوایی خاطر نشان کرد : برای تاسیس  یک شرکت هواپیمایی در کشور نیاز به 156 میلیون دلار سرمایه گذاری است .

وی همچنین گفت: یکی از شرکت های هواپیمایی بابت خسارت تاخیر در پروازهایش بیش از 300 میلیون تومان به مسافران  پرداخت کرده است.

سامانی تصریح کرد: آزاد سازی قیمت بلیت پروازها  فرصت استفاده همه مردم  را از حمل ونقل هوایی فراهم می کند.

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بستر لازم برای آزاد سازی نرخ پروازها  در شرایط کنونی فراهم نیست .

جعفر قادری افزود : هم اکنون شرایط رقابتی نیست  و پروازها در انحصار چند قطبی میان چند شرکت هواپیمایی است و جایگزین مناسبی هم در حمل ونقل دیگر از جمله قطار سریع السیر نداریم .

وی افزود: در سالهای اخیر اقدامی برای توسعه ناوگان هوایی صورت نگرفته است و از سیستم های جایگزین هم  به جای سیستم اداری متمرکز در پایتخت و مراکز استفاده نمی شود .

قادری گفت: شرکت های هواپیمایی در بسیاری از خدماتشان از یارانه استفاده می کنند و این بی معنی است که همزمان  با استفاده از یارانه بحث آزاد سازی نرخ پروازها  انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت : شرکت های هواپیمایی از نظر ساختار مدیریتی و ساماندهی نیروهای مازاد مشکل دارند .

وی افزود : پیش فروش بلیت پروازها در شرکت های هواپیمایی با کسر قیمت  از جمله روش هایی است که  در این شرکتها اعمال نمی شود .

قادری تصریح کرد : هرگاه صحبت از آزاد سازی است قیمت ها به شدت افزایش می یابد  و اگر چنین شود مجلس شورای اسلامی  برای اصلاح قانون وارد خواهد شد .

یک عضو کمیسون صنایع ومعادن  شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مسئولان کشور هزینه ها را با معیار بین المللی و دلارمحاسبه می کنند  در صورتیکه درآمدمردم به ریال است .

موید حسینی صدر افزود : شرکت های هواپیمایی بیش از یک هزار میلیارد تومان  بابت هزنیه سوخت به وزارت نفت بدهکارند .

وی گفت: تعدادی از سرمایه گذاران که خود از بازنشستگان  صنعت هوایی کشور هستند پیشنهاد تاسیس  شرکت های هواپیمایی جدید و ورود  هواپیما با عمر زیر 15 سال را داده اند .

این عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس افزود : تاسیس یک شرکت هواپیمایی 35 تا40 میلیون دلار نیاز دارد  و بازگشت سرمایه آن  هم سه ساله  است .

حسینی صدر افزود: تنها مجوز یک شرکت هواپیمایی 20 تا 30 میلیارد تومان  خرید و فروش می شود .

وی فرآیند دریافت خسارت بابت تاخیر در پرواز هواپیماها را بسیار زمان بر و سخت دانست  و گفت : هفتاد درصد انحصار پروازها  در اختیار تنها سه شرکت هواپیمایی است که بسیار هم سودآور است .

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید برای مردم احترام قائل باشیم گفت : در شرایطی که همچنان رکود اقتصادی حاکم است چرا باید  قیمت پروازها افزایش یابد .

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی هم در ارتباط  تلفنی با این  برنامه  گفت : اگر آزاد سازی قیمت ها در حمل ونقل هوایی صورت نگیرد  ایرادها و اشکالات موجود  در پروازها و شرکت های هواپیمایی برطرف نمی شود .

محمد حسن کرمانی افزود: افزایش بلیت برخی پروازها  در تعدادی از آژانس ها صرفاً مرتباط با زمانی مشخص است.

وی گفت: اگر قرار باشد که اقتصاد کشور که اقتصاد حمل ونقل هوایی هم بخشی از آن است دچار گفتگوها و سلیقه های افرادی شود که متخصص نیستند همین وضعیت ادامه می یابد .

کرمانی خاطر نشان کرد : در صورت آزاد سازی قیمت پروازها  تمام مشکلات شرکت ها و آژانس های هواپیمایی در مدت 3 تا 6 ماه حل می شود .

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *