اقتصادی 06 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ربیعی در پاسخ به سوال ثروتی: وام‌های بی حساب و کتاب دولت قبل قدرت وام‌دهی را کاهش داده است

به گزارش پایگاه آفتاب شمال ، علی ربیعی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 6 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال موسی الرضا ثروتی در خصوص علت عدم اجرای طرح های مصوب دولت در سفر مقام معظم رهبری و عدم اجرای قانون استخدام مربیان فنی و حرفه ای کشور و نیز عدم اصلاح اعضای هیأت مدیره پتروشیمی بجنورد و پایین بودن عملکرد اشتغال ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت گفت: بدون شک بدون همدلی و همزبانی قادر به حل مسائل و مشکلات کشور نخواهیم بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: من معتقدم در این دوران دولت به معنای اعم آن یعنی حاکمیت نیازمند تصمیمات سخت و دشوار و شجاعانه ای برای حل مسائل بزرگ است. امروز دولت در شرایطی که خودساخته نبوده بلکه به او ارث رسیده از این رو باید اصلاحات اساسی صورت دهد.

وی تأکید کرد: امروز دولت بر پایه های سست و گام های مسیر طی شده به ارث برده باید تصمیمات اساسی اتخاذ کرده تا بتواند کشور را نجات دهد که همه اینها نیازمند وحدت و ائتلاف ملی است.

ربیعی با اشاره به سوال نماینده مردم بجنورد افزود: با توجه به جامعیت سوال آقای ثروتی زمینه ای فراهم شد که من به سه مسئله اصلی برای رسیدن به وحدت نظری و عملی اشاره کنم تا آنها در برنامه ششم نیز مدنظر ما باشد.

وی با یادآوری محور سوال موسی الرضا ثروتی در خصوص فقر، بیکاری و اشتغال و همچنین مسئله سرمایه گذاری صندوق ها تصریح کرد: خداوند را شاکرم که در وزارتخانه ای قرار گرفتم که علی رغم اینکه پاسخگویی بنده افزایش یافته با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

ربیعی با اشاره به مباحث مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسائلی چون یارانه، حذف آن،‌ اصلاح مسیر طی شده، فقر غذایی و در ارتباط بودن با گروه هایی که تنها حامی آنها خداست و همچنین برخی پروژه هایی که تنها دولت متکفل در وزارت تعاون پیگیری می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: خدا را شکر می کنم که امروز در وزارتخانه ای هستم که اگر بتوانم دردی از مردم دوا کنم با زندگی مردم ارتباط داشته و به بهبود وضعیت کشور منجر می شود.

وی با اشاره به سوال موسی الرضا ثروتی مبنی بر بیکاری و در پاسخ به آن گفت: در وضعیت کنونی دو ابزار مهم ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به شدت تضعیف شده، بودجه عمرانی و تسهیلات بانکی دو موتور اقتصاد کشور به عنوان کانون انباشت سرمایه به رغم سیاست گذاری های صورت گرفته دولت یازدهم سوختی برای حرکت به جای نمانده در واقع این منابع از قبل مطرح و پیش خور شده اند همانطور که نمودارها نشان می دهد از سال 90 به بعد فاصله میان قانون مصوب و عملکرد برای هزینه های عمرانی به شدت افزایش یافته است.

ربیعی تأکید کرد: از سال 90 به بعد میزان هزینه های عمرانی نزدیک به 5 برابر عملکرد آن بوده که دلیل عمده این  اختلاف کاهش درآمد در اجرای کل هزینه های جاری است که منجر به انتقال بخشی از هزینه های عمرانی به هزینه های دیگر شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بسیاری از اقتصادها در کنار نقش دولت بانک ها را موثر دانسته اما متأسفانه امروز وام های بی حساب و کتاب قبلی قدرت وام دهی را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی با بیش از 700 هزار میلیارد تومان بدهی مواجه است گفت:‌ مطالبات معوق سیستم بانکی 900 هزار میلیارد تومان بوده که تمامی اینها فشار به دولت به صورت غیر مستقیم و مستقیم وارد می کند که باید برای جلوگیری از ورشکستگی اقتصاد کشور مدیریت شود.

ربیعی ادامه داد:‌ آن قسمتی از بخشی خصوصی که به صورت سنتی وام دریافت می کرد قادر به دریافت مجدد منابع نبوده از این رو من می خواهم نمایندگان را به این مسائل در خصوص بیکاری واقف کنم به این ترتیب مشاهده می کنیم که با شرایطی مواجه هستیم که منابع مورد نیاز از قبل استفاده شده که اعتبار منابع دولت فعلی به گروگان گرفته شده و از قبل بخشی از آنها پیش خور شده است.

وی تأکید کرد: ما انتظار داریم نمایندگانی که از نزدیک با مشکلات مردم در ارتباط هستند با در نظر گرفتن برنامه ششم تدابیر لازم را در نظر گرفته البته با لغو تحریم ها و بالاتر از آن افزایش اعتماد مردم و کارآفرینان دولت در صدد ایجاد زمینه های سرمایه گذاری جدید بوده و با همین وضعیت رویکرد ما استفاده از ظرفیت های درونی کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: دشواری کار ما در خروج از رکود و پویا کردن اقتصاد کمتر از بازگرداندن اعتمادهای متزلزل شده است.

وی با بیان اینکه اخلاق کار آسیب دیده است گفت: متأسفانه جامعه به سمت رانتی شدن حرکت کرده و از تولیدگرا بودن دور شده است متأسفانه در چند سال اخیر به جای کارآفرینان ملی چه کسانی رشد کرده اند، در این شرایط ما باید علاوه بر احیای فرهنگ کار باید سیاست هایی را دنبال کنیم که در کوتاه مدت و میان مدت مسئله بیکاری را حل کند.
 
برای یک درصد رشد نیازمند صدهزار میلیارد تومان اعتبار هستیم

ربیعی تأکید کرد: ما برای حل معضل بیکاری 2مسیر  را طی می کنیم یک مسیر سرمایه گذاری، تولید بزرگ، رشد بزرگ و اشتغال است و شما می دانید و من بارها عرض کرده ام که برای یک درصد رشد نیازمند 100 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی ادامه داد: ما ناگزیریم با توجه به شرایط کنونی کشور به سمت سیاست های جدید حرکت کنیم و درخواست بنده از مجلس در خصوص سوال آقای ثروتی این است ما باید در بودجه و برنامه ششم رویکرد خود را تغییر داده تا رشد اشتغال را شاهد باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای ارتقاء ظرفیت های مهارتی با شعار هر ایرانی یک مهارت و هر روستا یک وضعیت یا مهارت را به امید خدا دنبال می کنیم.

وی گفت: ما در زمینه اشتغال باید بدانیم اگر بخواهیم به مسائل اشتغال مناطق کمتر توسعه یافته توجه کنیم باید رویکرد خود را در زمینه تعریف شغل و نوع شغل تغییر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: برای اتصال مشاغل خرد و کوچک به بازارهای جهانی باید با تغییر رویکرد پیگیری ها را ادامه داد و من معتقدم شعار اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک باید از سوی دولت و مجلس در قالب برنامه ششم دنبال شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نمی توان نقطه صفر شروع حرکت دولت را نادیده گرفت مشکلاتی نظیر اقتصاد کوچک شده،‌ اعتمادهای از دست رفته،‌افرادی که فقط با پول دولت دنبال سرمایه گذاری بودند و کارآفرینان به کنج انزوا رفته در این دولت به خوبی حل شده است.

ربیعی تصریح کرد:‌بنده از کنترل تورم در این دولت دفاع می کنم اگر تورم کنترل نمی شد به طور حتم رشد تولید با مشکلات بسیاری مواجه می گردید همچنین در حال حاضر دیگر از صف های طولانی خرید ارز و طلا خبری نیست بنابراین این سیاست درست بوده و رفع رکود تورمی با کسری 56 درصد به طور حتم نیاز به ائتلاف ملی دارد.

وی گفت: استراتژی ایجاد شغل در دولت قابل دفاع بوده و باید به این نکته تأکید کرد که آزمون های مربیان فنی و حرفه ای اجرا شده است.

ربیعی ادامه داد: البته که از هدفمندی یارانه ها هیچ محقق نشد و تنها همه منابع به بحث پول یارانه ها تعلق گردید هر چند که برخی از نگرانی ها در خصوص فقر خوراکی در خراسان شمالی با موضوع قابل بحث در این جلسه متفاوت است.

وی تأکید کرد: در طول یک دهه گذشته دولت برنامه حمایت قضایی و مبارزه با فقر درمان و بی سوادی را در شورای عالی رفاه در دستور کار قرار داد و مشکلات بسیاری در این زمینه حل شده است هر چند که باید اشاره کرد در شرایط فعلی برخی از خانواده ها در شرایط مناسبی قرار ندارند و حدود 5 درصد جمعیت کل کشور دچار مشکل می باشند.

ربیعی تأکید کرد: بنابراین برای رفع بسیاری از مشکلات نیاز به ائتلاف ملی و جهت گیری وجود دارد در خصوص مستمری بگیران نیز با توجه به اینکه تعدادی کمتر از 800 هزار تومان دریافت دارند اما در همین دو سال گذشته تأمین اجتماعی حدود 25 درصد و در طول یک سال 15 درصد به مزد آنها افزوده است بنابراین در طی دو سال گذشته مزد بر تورم پیشه گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تحقق نظام چند لایه ضروری است و طرح نمایندگان در خصوص حمایت از اقشار کم درآمد باید در قالب نظام چند لایه به وجود آید بنابراین وزارت کار بیش از 10 میلیون نفر را بیمه کرد که بیشتر آنها از اقشار آسیب پذیر جامعه بودند البته باید تأکید کرد بیش از 80 درص منابع طرح تحول سلامت بر دوش سازمان های بیمه گر است بنابراین صندوق ها بیش از هر زمان دارای شفافیت بوده و امروزه بیمه تکمیلی از منابع صندوق های بیمه ای تأمین می شود./  خبرگزاری خانه ملت     

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *